Wednesday, October 10, 2012

Alhamdulillah


Alhamdulillah.

Saya bahagia dengan tudung saya.

Walaupun saya tahu saya hanya insan biasa.

Orang mengata pelbagai perkara.

Teruskan memakainya.

Kerana kita pakai kerana Allah.

Be strong girl.

Dan yang pasti, Allah sentiasa memelihara kita.

Wednesday, August 29, 2012

Ramadhan Dan Syawal.

Mereka sahabat saya. Memaknai kehidupan sebagai seorang MUSLIM dan meletakkan Islam dalam kehidupan. Melihatnya sahaja cukup menenangkan jiwa. Berkejar mencari makanan jiwa di kala manusia diasak dengan kemewahan dunia.

Berhari raya bersama murobbi tercinta.

Bismillahirahmanirahim.

Saya masih berteleku di bilik guru. Saat ini jam dinding sudah menjengah 1.50 pm.

Baru berkesempatan mencoret nikmat-nikmat Allah sepanjang Ramadhan dan Syawal 1433H.

Semoga bertemu Ramadhan pada masa yang akan datang.

Di kala keriangan menyambut syawal dan jamuan makan yang tidak putus-putus di bulan Syawal selepas sebulan berpuasa, Allah rezekikan kami dengan sajian rohani yang tidak terhingga (rasa mahu lagi...lagi dan lagi...semoga istiqamah)

Kembali bertugas semula setelah seminggu bercuti.

Entah, hari-hari pertama dilalui dengan wajah suram.

Payah melihat senyuman terukir.

Pedih dengan urusan dunia.

Disebabkan kelalaian dalam urusan dengan Allah. Itu akibatnya.

Maaf sahabat sekira tiada khabar berita dan sms ucapan hari raya daripada saya.

Sekadar coretan ringkas di laman MUKA BUKU.

Kisah Syawal tahun ini mengingatkan saya tentang novel CORETAN JALANAN. cukup termotivasi dengan novel tersebut.Jangan jadi macam 11th Hour, the man who decides to change at twelve dies at eleventh.

Setiap langkah yang diatur untuk Allah semata. Walaupun diri kadang-kadang terluka.

~ Putuskan harapan daripada makhluk kerana sesungguhnya mereka itu tidak sedikit pun tiada kuasa di tangan mereka~~

Terima kasih sahabat semua. Anda memaknai hari-hari saya.

Semoga kita istiqamah.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ



Wednesday, August 1, 2012

Ramadhan yang ketiga selepas "itu"

Syukur... ^_^

Banyak perkara mahu dikongsikan, tapi belum berkesempatan.

Syukur..

Syukur..

Semoga Allah bersama dalam urusan kita..

Sunday, July 22, 2012

Kongsi rasa hati

Allahu....

Ya Ramadhan, terima kami sebagai tetamumu.

Ya Ramadhan, tunjukkan kami jalan ke arahmu.

Ya Ramadhan, kurniakan kenikmatan ibadah didalammu kepada kami.


Ya Allah,

Ya Allah,

Ya Allah,

Ya Allah,

Ya Allah,

Ya Allah,


Ya Allah,

Ya Allah,


Ya Allah,

Ya Allah,


Ya Allah,

Ya Allah,


Ya Allah,

Ya Allah,


Ya Allah,

Ya Allah,


Ya Allah,

Ya Allah,


Ya Allah,

Ya Allah,


Ya Allah,

Ya Allah,


Ya Allah,

Ya Allah,

Ya Allah,

Ya Allah,


Allahu..... pilu benar rasa hati ini.Semoga diri ini bertemu Ramadhan yang akan datang.

Semoga direzekikan bertemu lailatul qadr... Amin ya rabbala'lamin

Saturday, July 21, 2012

Marhaban Ya Ramadhan..Redha dengan ketentuan Allah



Cantik langit petang. Usai menemani sahabat yang menjalankan tugas, segera bergerak untuk menjemput kucing-kucing untuk sahabat. Di dalam feri Samarahan, Muara Tuang Alhamdulillah, semoga setiap pertemuan kita dengan sahabat baru mendekatkan diri kepada Allah dan membuka peluang untuk kita berkhidmat kepada masyarakat dengan tautan ukhwah fillah ini menguatkan kita di jalan ini.


Bismillahirahmanirrahim..


Ramadhan Kareem...

Allahuakram...

Alhamdulillah, syukur kepada Allah.

Redha dengan ketentuan Allah.

Bila redha, akan rasa lapang di hati.

Sukarnya membentuk hati untuk redha, tapi bila mendapatnya, sukar ditafsir dengan kata-kata.

Syukur dengan segalanya.

Ramadhan kareem, moga menjadi lebih baik.

Syukur Allah masih sayangkan kita, masih punya rezeki di dunia ini.

Azam: semoga Ramadhan kali ini lebih baik dan kita akan bertemu di Ramadhan akan datang.

"
Musibah atau kesilapan yang kita lakukan adalah teguran daripada Allah agar kita kembali ke jalan yang sebenarnya dan memperbaiki diri. Ada masa Allah berikan ujian kerana kita terlalu takbur dan riak, seolah-olah kita yang terbaik dan melihat keburukan pada orang lain lantas menghina dan meminggirkan mereka. Allah datangkan ujian agar kita membetulkan kesilapan itu.

Perbanyakan istigfhar di bulan mulia ini. Itu pesan Habib Muhammad semalam. Perbanyakan juga selawat. Semoga bulan Ramadhan kali ini lebih baik.

"Terima kasih kepada yang tidak lelah meminjamkan semangatnya kepadaku. Semoga apa yang bakal aku lalui di hari-hari mendatang dapat membawa manfaat kepada diriku dan isi dunia ini. Semuanya ku lakukan demi Dia Rabb ku yang tercinta. Di akhir pengharapan, aku berharap agar aku, dia dan semua akan bertemu hingga ke syurga sana.

Apa yang pasti.. Terima kasih kepadaNya. Atas kurniaan ini, kerana DIA aku masih berada di jalan ini..."



Bagi yang masih dalam perjalanan mencari arah, jika tersalah langkah, U-Turn ada di mana-mana, berdoalah pada Allah agar ditemukan U-Turn yang terbaik buat kita. Doakan yang terbaik buat kita.

Tuesday, July 17, 2012

Lompat dan Lompat lagi...Integer Positif dan Integer negatif

Alhamdulillah

Idea dan ilham daripada Allah,

Lompat dan lompat.

Sesi pengajaran integer positif dan integer negatif bersama pelajar tingkatan 1 Ikhlas (1 F)

Yang tak pernah senyum pun dah pandai senyum.

Yang tak pernah sukarela pun dah mahu ke depan.

Ok, cikgu improve lagi ye..lepas ni kita main kat luar pulak.

~~senyum cikgu senyum, jangan stress, stress~~

Perancangan untuk Pengajaran dan Pembelajaran

Perkongsian daripada Cikgu Chuo

Taklimat SISC daripada saya sendiri dan Perkongsian Cara menjawab soalan Sains daripada Cikgu Chuo


Alhamdulillah.

Sudah selesai sesi lawatan dari Coach untuk program SISC (School Improvement Specialist Coaches)

Bersedia untuk lawatan seterusnya...

During my class

Wella Liai, Pamela dan Justina (yang dihadapan sahaja ye)
Suzanna, Vanida, Tantiana, Tunggie, Ziana Satin, Ricynthiana, Gloria, Estarina, Lydia, Betrease Olinda (di belakang)

Andyson dan Andy Indera

5 Cekal (5B)



Wish All the best for my students ^_^


Thursday, July 12, 2012

Pantun dan seloka

Langit malam terang cahaya,
Sinar dari bulan purnama,
Sungguh kami rindu dan cinta,
Pada Rasulullah SAW junjungan mulia.

Indah samudera dialun senja,
Matahari senyum meninggalkan dunia,
Cantik sungguh ciptaan Yang Maha Esa,
Apa mampu mengira rahmat yang dikurnia.

Monday, July 9, 2012

Oh Ayah...

Syukur masih mempunyai AYAH.

Yang pasti, Ayah tempat mengadu,

Ayah tempat bermanja.

Ayah tempat bertanya pendapat dan berkongsi rasa.

Ayah tempat mencari motivasi dan mengajar erti hidup pada anaknya.

Ayah tempat anak-anak berteduh dari terluka kerana dek dunia yang penuh pancaroba.

Ayah pelindung yang setia, bila Allah ada di hatinya, akan dijaga si anak dengan penuh mesra.

Ayah akan membentuk sesebuah keluarga, mahu yang bagaimana, pegang pada agama atau carca merba dengan usikan dunia.

Ayah, ketua dalam keluarga. Bila si ayah meletakkan Allah di hadapannya dan dalam semua pekerjaannya, dia akan berusaha sehabis baik untuk keluarga tercinta.

Solat isteri dan anak-anak sentiasa dijaga dan diperhatikan sepanjang masa agar sama-sama ke syurga.

Sentiasa mengingati isteri dan anak-anak tentang Tuhan Yang Esa dan CInta kepada Rasulullah SAW.

Wahai ayah, ini nukilan dari seorang anak yang rindukan kasih sayang

Wahai ayah, jika isteri dan anak perempuanmu tidak mengikut syariat, engkau juga akan terkena tempias dosanya. engkau terlebih dahulu ditanya tentang kesalahan mereka.

Wahai ayah, anak ini rindukan kasih sayang dan belaian cinta dari seorang ayah.

Wahai ayah, bawakan Alquran dan sunnah dalam keluargamu. Ajaklah mereka bersama-sama ke majlis ilmu.

Wahai ayah, rindu si anak ini mahu mendengarkan kata nasihat dan motivasi daripadamu.

Wahai ayah, rindu di anak ini mahu mendengar kata teguran dan didikan darimu.

Wahai ayah,

Jadilah ayah yang membawa ke syurga.

Pesan si anak kepada anak-anak di luar sana, Doakan sentiasa ayah dan bonda agar berada dalam redha dan kasih Allah selamanya sehingga ke syurga walau siapapun mereka dan apa pun yang mereka telah lakukan kepada kita.

~~Anakmu~~

Sunday, July 8, 2012

Semoga menjadi sahabat taman syurga. Bercinta dan bercita dengan Mahabbah kepada Rasulullah SAW.

Alhamdulillah..

Syukur dengan ukhwah yang ada pada hari ini.

Aku masih di takuk lama...

Masih belum kuat berdiri sendiri dan tidak mungkin akan mampu sendiri kerana kita akan sentiasa memerlukan Allah dalam kehidupan.

Aku masih mahu terbang ke awan biru.

Ingin gapai bintang di angkasa, yang terapung di galaksi-galaksi.

Ingin berkelana dan bercinta bersama mereka.

Aku juga inginkan rasa damai di saat kegembiraan mahupun berduka, rumah Allah menjadi tumpuan.

Bukan mahu riak atau pun takbur tapi ini tarbiyyah Allah, Syukur di temukan sahabat-sahabat di rumah Allah.

Sejak di matrikulasi, membina harapan dan menjadikan ke masjid sebagai rutin harian.

Yang akhirnya, Allah berikan sahabat-sahabat yang menyenangkan.

Yang bisa mengingatkan di kala kealpaan.

Yang memberi sejuta makna kepada erti hidup sebenar.

Bukan mengejar segulung ijazah semata tapi juga mencari makna siapa kita di dunia.

Rutin diteruskan di UPSI, di kala hati kesunyian tidak berteman.

Masa yang ada bukan digunakan untuk lepak di bilik tetapi menggerakan kaki ke surau dan majlis-msjlis ilmu.

Aku tidak punya ramai teman. Tapi aku tahu Allah yang menentukan segalanya dan Allah hanya memberikan yang terbaik buatku.

Buktinya ada di hadapanku. Tiap detik perjalanan hidup Allah berikan yang terbaik.

Syukur kerana tidak diselesakan dengan sahabat yang ramai yang kadang kala membawa kepada murka. Bersukaria tanpa mengira batasnya. Biar "sporting" kata mereka.

Syukur.

Syukur.

Sabar dengan karenah dunia.

Lali dengan kata fitnah dan nista. Mungkin teguran Yang Maha Esa bahawa kita ada berbuat dosa.

Solat tiang agama.

Senyum tanda syukur.

SMILE

SMILE.

Mereka tahu senyuman ku bagaimana.

^_^ Terima kasih buat semua yang mewarnai hidup hamba ini.

Syukur ditemukan dengan antum semua.

Tidak kira apa sengketa atau tersalah kata, hanya doa dan alfatihah mampu hamba ini kirimkan buat semua.

Buat sahabat di SK Tambirat, SMK (A) Sheikh Haji Othman Abdul Wahab (SHOAW), KML sesi 2005/2006, Sahabat di UPSI yang mengenali diri, sahabat exco dan rakan exco Kolej ungku omar, sahabat exco dan rakan exco MPP sesi 08/09, sahabat PERKEPIS, sahabat usrah, sahabt di Madrasah Al Khairat, dan semua sahabat-sahabat yang mengenali diri dan memberi makna kepada kehidupan aku.

Terima kasih buat semua.

Buat Ukhti Mel Mel yang dicintai, syukran kerana tidak jemu bersama hamba ini.

Mahu bercinta dengan anda lagi..jomm ^_^

Terlalu banyak
Sahabat Usrah dan akhi-akhi yang banyak berkongsi tentang makna hidup.

Semoga kehidupan kita bertambah baik.


~~~Saya mahu hijrah itu~~~

Thursday, July 5, 2012

Lelaki sebenarnya, Sebenarnya lelaki, benar-benar lelaki.

Saya "copy paste" dari sini http://selamattinggal.blogspot.com/2012/07/sebenarnya-lelaki.html


Sebenarnya Lelaki


Yang sebenar-benarnya lelaki adalah lelaki yang sedaya upaya lawan diri dia sendiri. Begitu juga wanita.

Puisi "Sebenarnya Lelaki" oleh akhi Ahmad Saifuddin Yusof:

"Menadah, menyeru, berdoa
Saban malam berteleku memohon
Jauh di benak diri yang dalam
Berkerut menahan godaan
Nafsu mengganggu justeru berpaling
Saban hari berjuang
Demi Tuhan, demi jiwa beriman
Kadang rebah bangun kembali
Tetap berjalan walau tempang
Tetap berjuang walau semakin ditentang
Hanya kerana Dia, bukan sesiapa
Demi Tuhan, tetap berjuang..."

Ayuh, jadi lelaki yang sebenar.

Tuesday, July 3, 2012

Buat dia yang ku tunggu

Alhamdulillah.

Syukur punya mereka dalam hidup.

Penerang di kala gelap gelita.

Memimpin jalan untuk keredhaan -Nya

Perubahan itu perlu untuk membentuk diri.

Tahniah buat kak Irma Hasmie ...pandangan peribadi saya, Allah akan bantu kita jika kita hendakkan kebaikan. Saya kira ini salah satu hadiah dan anugerah dari Allah. Nikmat Allah yang mana kamu dustakan..Allahu,

Buat adik-adik, sahabat-sahabat,
walau siapa pun kita pada masa dahulu,
JIka sudah terdetik di hati kepada kebaikan,
Maka sambutlah ia dengan penuh kemuliaan.
Ternyata, taufik dan hidayah dari Allah tiada ternilai.
"2 rakaat solat sunat lebih baik dari dunia dan seisinya"

Terima kasih buat sahabat yang sentiasa memberi semangat dan nasihat.

Beri cahaya pada hati yang gusar.

Alhamdulillah, segala puji bagi ALLAH pencipta sekalian alam.

Umur sudah menjengah 24++ akan masuk 25 pada tahun ini.

Blog ini diwujudkan sejak 2008/2009 iaitu semasa masih 21 tahun.

berbeza cara penyampaian dan fokus.

Banyak perkara yang dipelajari.

InsyaAllah mahu mendidik anak-anak menjadi pejuang dan pendakwah kelak.

Punya cita-cita agar sentiasa bersama suami tercinta, mengejar ilmu yang mendekatkan diri kepada kebaikan dan memugarkan rasa kecintaan dan Mahabbah kepada Rasulullah SAW.

Mahu terus di medan ini.

Dalam meraih cinta dan cita itu, semoga perjalanan menuju ke gerbang perkahwinan di redhai ALLAH.

Semoga perjalanan ke gerbang perkahwinan itu dipermudahkan dan dipercepatkan ALLAH.

Semoga Allah memelihara kami dan menjaga hati ini agar kecintaan kepada Allah tidak berkurangan.

Semoga Allah pelihara hati dan cinta ini.

Semoga kita sama-sama ikhtilat pergaulan dan tidak membicarakan perkara sia-sia.

Sungguh aku hanya insan biasa, tak bisa menempis mehnah dan fitnah dunia. Takut kiranya aku ini menjadi fitnah bagimu.

Ku kira, jika sudah bersedia, sudah jatuh cinta, datanglah berjumpa kepada wali wanita yang kita suka, agar cinta itu membawa ke gerbang bahagia.

Semoga cinta ini membawa ke SYURGA bukan ke neraka.

"Jadi, kalau anak kita dah suke, kite tengok hok dia pilih tu:
takdok kecacatan dalam agame,
bukan kaki no ekor,
bukan kaki togo (minum) arak,
ada jugok gi masjid
sembahyang cukup 5 waktu.
walaupun pendapatan tak besor mana, tapi ingat, bila dah berkahwin, turun rezeki banyak"


Thursday, June 21, 2012

Bentuk kembali hati dan serahkan ia kepada ALLAH dengan penuh pengharapan dan pengabdian kepada -Nya




Back to Allah.

Seriously.

Ia akan membawa kita kepada ketenangan yang tidak terhingga.

WALAU SEREMUK MANA PUN HATIMU, BENTUKLAH IA KEMBALI.

DAH SERAHKAN IA KEMBALI KEPADA ALLAH.

Back to Allah.

Who ever you are....

What ever you have done....

Whenever it is....

Seeks for Allah love.

HE is the one and the only one.

Tiada Tuhan layak disembah melainkan ALLAH dan Nabi Muhamad persuruh ALLAH.

***************************************************************************************

Ingin berkongsi pendapat saya sendiri.

Berdasarkan pemerhatian, pembacaan, perkongsian daripada sahabat-sahabat, ilmu-ilmu yang dikutip dari majlis-majlis ilmu.

InsyaAllah.

Ia mengenai PERKAHWINAN.

**doakan semoga Allah permudahkan dan pelihara perkahwinan saya nanti. Amin **

Menjadi rutin perbualan bila berjumpa sahabat-sahabat dan kawan-kawan lama.

"Dah kahwin ke?"

"Bila nak kahwin?"

Alhamdulillah, syukur jika anda ditanya sebegitu. Itu maksudnya mereka menghormatimu.

Tahu kenapa?

Perkahwinan itu merupakan syariat yang Allah tetapkan untuk menyatukan dua hati insan ajnabi yang berlainan jantina.
Bila ditanya mengenai perkahwinan menunjukkan anda seorang yang mengikut aturan yang Allah sudah tetapkan.

Berlainan bila orang bertanya kepada anda.

"Sekarang ni couple dengan siapa?"

"Ko masih dengan pakwe lama ke?"

Nampak tak perbezaannya sekarang.

Mengapa mahu yang HARAM sedangkan Allah telah sediakan yang HALAL buat kita.

Si A: " Saya nak jadikan awak HALAL untuk saya."

S B: "Eh, saya ni haram macam b*bi ke awak nak saya jadi halal ni?"

Si C: "Kalau nak pegang b*bi lagi elok dari pegang wanita yang tidak halal buat kita sebab pegang b*bi boleh sama, pegang hang dapat DOSA"

Allahu....


Semoga Allah merahmati kita. Semoga Allah memberkati kita. Semoga urusan kita diuruskan oleh Allah.

Semoga dengan perkahwinan yang dibina menambah kecintaan kepada Allah. Semoga kita menambahkan ummat yang akan menjadikan Islam sebagai ADDIN dalam kehidupan seharian dan menjadi ummat yang berselawat dan memelihara syariat.


Terima kasih Ya Allah

Alhamdulillah.

GEMBIRA hari ini.

Murid-murid gembira, cikgu lagi la gembira.

Cuma terlupa untuk mengambil gambar bersama mereka.

Syukur.

Idea itu semua datang daripada Allah.

Syukur.

Rasa tenang dan kelancaran tugasan ini adalah anugerah daripada Allah.

Lepas ni kena terus berusaha dan JADI RAJIN.

RAJIN.

RAJIN.

^_^

BUAT KERJA SEMENTARA MASIH ADA KELAPANGAN.

InsyaAllah ada agenda yang Allah sudah tentukan bulan Julai sebelum Ramadhan datang.

Alhamdulillah..esok nak ambil gambar ^__^ belum menembak di sekolah lagi.

Wednesday, June 20, 2012

KULIAH PERDANA: Keuntungan Sebagai Umat Rasulullah SAW Iktibar daripada Isra' dan Mi'raj'



Photo: YADIM & SAF Sarawak Bersama Masyarakat sempana Isra' & Mi'raj 1433H

InsyaAllah, ana akan bersama-sama sahabat ana ke Masjid Nur Sa'adah, di Kampung Segubang, Bau pada 23 Jun 2012 (sabtu)


Konvoi seramai 80 orang Sukarelawan Al-Falah, dan selebihnya sahabat dari Madrasah Al-Khairat dan sahabat-sahabat taman syurga akan ke sana.

InsyaAllah, nanti ana update gambar selepas program.

Semoga program berjalan lancar. InsyaAllah amin.. ^_^

Keep On Upgrading...


Cuba cek kat HP, kredit masih boleh guna ke dah "expired date".

Mesti kita akan pastikan ia sentiasa "available" untuk kegunaan bila-bila masa.

Dan ada yang sanggup menggunakan bil kerana mereka amat memerlukan kredit untuk berhubung dan memudahkan urusan harian.

Kenapa mesti "TOP UP" kredit sentiasa?

Dan kenapa ada sebilangan BESAR kita lupa untuk TOP UP amal dan Ilmu yang amat dan lebih penting dari segalanya.

Jom sama-sama "Upgrade diri" dari semasa ke semasa.

InsyaAllah.

Mahu berCINTA-CINTA di TAMAN SYURGA bukan neraka.

Tuesday, June 19, 2012

InsyaAllah.. Serahkan Hati kepada ALLAH...ALLAH knows the best for us

InsyaAllah.

Satu pengharapan dan penyerahan sepenuh hati kepada Allah.

Saya masih mendidik diri untuk terus menjadi "baik".

berusaha memastikan ia berterusan dan dibantu oleh sahabat-sahabat taman Syurga anugerah dari Allah.

CINTA ITU MEMBUNUH sekiranya tidak dipagari IMAN dan ISLAM.

Cinta itu ibarat PISAU yang mampu membunuh sekiranya disalahgunakan.

InsyaAllah, mari sama-sama membawa diri untuk terus mencintai Allah, Rasulullah SAW, Ahlul Bait, dan sahabat ra.

Cinta kepada Ibu bapa dan keluarga dan menyebarkan rasa cinta dan MAHABBAH cinta kepada Rahmatanbila'lamin....Rasulullah Saw.

Mari bersama gapai cinta yang membawa kita ke syurga.

Bukan cinta yang membawa ke neraka.

Jika benar cinta, dekatkan diri kepada Allah.

Semoga kita bersama-sama mempersiapkan diri untuk meraih.

Ramadhan sudah begitu hampir, persiapkan diri.

persiapkan diri.

Terima kasih CIKANG's the geng.... Semoga Allah menjaga kalian semua..



Monday, June 18, 2012

Tanya sama hati

Tanya sama pokok,
Apa sebab goyang,
Nanti jawab pokok,
Angin yang goncang.

Tanya sama hati,
Apa sebab sayang,
Nanti jawab hati,
..................................


Fill in the blank.

Alhamdulillah.

Induksi biro Al-Khairat berakhir dengan baik. Walaupun terasa kesakitan sebab sakit yang tidak berpunca. Syukur kerana terpilih ke sini. Semoga kita semua istiqamah. Maaf buat semua kerana tidak bersama semasa pembentangan SWOT.


Kamera yang dipinjamkan oleh adik saya. Alhamdulillah, banyak manfaatnya. Kelihatan si DUMO milik sahabat mengaum di situ.

Secara jujur, saya bersyukur diertemukan dengan Madrasah Al-Khairat. Pengasasnya ialah Habib Syed Muhammad ibn Alawi Al-Attas.


Pencerahan matlamat induksi oleh saudara Khairul Anwar Shazali. Individu yang mula-mula saya kenali semasa Usrah di semenanjung lagi.


Saudara Pengerusi Biro Al-Khairat, Ustaz Zamri ibn Bali dan Setiausaha yang setia berusaha Teacher Ahmad Syahmeer dan bersama adalah pelajar Madrasah Al Khairat.


Saudara mimit ^_^ atau nama sebenarnya Muhammad Nadzmi. InsyaAllah bakal peneraju dan pelapis Biro Al-Khairat. Yang menulis saudara Azizul merupakan pelajar di Madrasah Al-Khairat.


Orang-orang kuat Biro Al-Khairat. Abang Azrul Jaini sanggup terbang jauh dari Miri untuk bersama-sama dalam induksi ini.


Pengisian daripada Habib Muhammad, mengupas Kitab Aqidatul Awwam secara bertalaqqi.


Senyuman daripada guru yang sangat berhikmah dan sentiasa meraikan pelajar-pelajarnya dan menitik beratkan hal ilmu.


Qasidah ^___^


Saya ambil kata-kata ini daripada Facebook seorang sahabat juga orang yang saya jumpa semasa usrah di KL. Abang Azrul Jaini.

Salam. Terima kasih buat warga Biro Khairat atas program induksi. Maaf atas segala salah dan silap, terlebih guro, terlebih makan. Moga ada manfaatnya pertemuan kita, datang dan perginya mendapat keampunan dan redha Allah.

Apabila rasa 'down' atau lemah atau malas, kenanglah Habib Mohammad. Perjuangan beliau lebih 30 tahun berdakwah satu contoh istiqamah yang luar biasa sekali. Habib tidak pernah berputus asa, tiada keluhan, tiada bermuram durja, tiada undur ke belakang, apatah lagi meminta-minta pertolongan terhadap orang lain. Beliau datang jauh dari Acheh, berhijrah demi kita, di lubuk dakwah yang subur: Sarawak...

Rebutlah peluang menabur bakti kepada pewaris Rasulullah... mudah-mudahan, meraih syafaat daripada Sang Kekasih, Sayyiduna Nabi Muhammad s.a.w...

Allahumma solli wasallim wabarik 'alaih! ;)

Jangan pernah berputus asa.

Memulakan langkah hari ini, semoga harapan dan impian untuk mewujudkan Yayasan Al-Khairat selari dengan Aqidah Ahli Sunnah Wa Jamaah (ASWJ) mekar di tanah air tercinta, Sarawak Ibu Pertiwiku.

Cinta Allah.

Cinta Rasulullah saw.

Cinta Ahlul Bait

dan cinta kepada Sahabat ra.

Semoga kita semua istiqamah dan walau di mana berada kita seperti kata pepatah, ditikam ke laut menjadi pulau, di tikam ke darat menjadi gunung.

Semoga usaha kecil yang kita lakukan membantu kita di sana kelak.

Semoga ukhwah dan persaudaraan yang telah terjalin, dijaga dan disemai dengan akhlak mulia, hormat-menghormati dan semoga dijauhkan daripada FITNAH dunia yang sentiasa menunggu di mana-mana dan bila-bila masa.

Semoga kita jumpa lagi di slot-slot dan program-program yang telah direncanakan.

Selawat dan salam buat junjungan Nabi Muhammad Saw serta keluarga dan para sahabat.

Semoga kita berjumpa di Jenderam untuk majlis Maulid Akbar..Amin..

Semoga Allah rezekikan kita berjumpa lebih ramai orang-orang yang soleh.

Semoga Allah rezekikan kita bertemu dan bersama di majlis wali-wali Allah.

Semoga kita berjumpa di syurga kelak.

Tiada kecintaan yang lebih BESAR dan MULIA jikan dibandingkan dengan KECINTAAN kepada Allah dan kekasih-Nya Muhammad SAW.

Thursday, June 14, 2012

Hati-hati dengan hati

Assalamualaikum....

Hati-hati dengan hati.

Biar dekat dengan Ilahi.

Jangan lalai dan leka dengan duniawi.

Aku mahu sendiri.

Wednesday, June 13, 2012

Bawakan CINTA ini kepada Ilahi

Bismillahirahmanirahim...

Allahu....masa terasa bergerak terlalu pantas.

Cuti sekolah 2 minggu terasa sekejap sahaja.

Urusan lebih banyak dari masa yang ada.

Ada khabar gembira buat aku mahu tersenyum sahaja tapi aku tidak mahu leka kerana selepas itu lebih banyak cabaran bakal aku terima.

Menerima diri seadanya.

Dan terus memperbaiki diri dari semasa ke semasa.

Rasa bahagia kerana Allah itu Maha Mengasihani dan Menyayangi ku.

Syukur dengan nikmat dan rezeki yang tidak pernah putus dari Allah.

Itu pun masih banyak aku meminta-minta kerana Allah tempat bergantung harap sepenuhnya.

Aku senang dengan kehadiran mereka. Dan dia, dia, dia, dia-dia (mereka) mewarnai duniaku.

Syukran.

Merasakan cinta, kasih, sayang dan rindu yang membuak-buak di dada.

Tanda kasih sayang yang Maha Esa memberikan perasaan senang dengan kehadiran mereka.

Semoga Allah menjaga mereka.

Sungguh saya rindu.

Sungguh saya cinta.

Sungguh saya sayang.

Sungguh saya kasih.

semuanya ada bersama.

^________^ bahagia anugerah yang Maha Pemurah kepada kita.


Friday, June 8, 2012

Semoga istiqamah dan selawat sentiasa dialunkan buat junjungan besar Nabi Muhammad SAW

Photo

Bacaan Maulid Daibaie...

Dua minggu hadir ke Madrasah Al Khairat tanpa melihat Habib Muhammad ibn Alawi Al Attas.

Rindu rasanya mahu mendengar kata nasihat dan bicara daripada nya.

InsyaAllah minggu depan mahu bersua.

InsyaAllah amin.

Semoga perjalanan diredhai Allah.

Semuanya kerana Allah dan cinta Rasulullah SAW.

P/s rasa nak ziarah makan Rasulullah saw sebelum berkahwin...jumpa kekasih teragung dulu..

Thursday, June 7, 2012

Hakikat Kehidupan perlu dihadapi bukan LARI


Syukran atas ukhwah yang dihulurkan.

Syukran sudi menjadi sahabat hamba yang penuh dosa ini.
Tatkala kita dihimpit dengan dosa semalam, menangislah dan kemudian, bangkitlah dengan keringat dan kudrat yang ada untuk berbuat sebanyak-banyak kebaikan.
Allahurabbi

Terkedu dengan kekhilafan diri.

Apa bisa aku masih begini.

Sedang diri memerlukan bimbingan dan ilmu untuk terus menerusi hidup.

Tatkala perkhabaran yang menyentap hati.

Aku tiada apa-apa

Aku tidak punya siapa

hanya Allah tempat bergantung harap.

Cukuplah Allah bagiku.