Thursday, July 22, 2010

Sampai kapan aku terus begini??


Astagfirullahalazim....

Aku memohon keampunan Mu Ya Allah.

Aku berlindung dengan nama Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang.


Gadis itu,

Sampai bila dia harus di situ,

termenung sendirian,

dibuai ombak dunia.

Gadis itu,

Kesepian,

Hati nya sudah dicuri,

Dan tidak dikembalikan,

Pada mu Ya Rabbi,

Gadis itu memohon dalam doanya,

Ya Allah, Tuhan sekalian alam. Engkau lah pemilik hati-hati kami, Jagalah hati kami agar kami terus cintakan Mu Ya Allah.

Tenggelam dalam lautan sendirian.

Ya, gadis itu masih mahu berseorangan.

Berkhalwat dengan kekasihnya Allahurabbi.

Cinta hatinya.

Malangnya pada suatu ketika, cintanya mula diragut oleh insan yang juga makhluk pada Penciptanya.

Allah....

Allah....

Hati merintih.

Ya Allah, aku rindukan cintaMu ya Allah.

Ya Allah, aku tahu cinta itu fitrah insani, tapi aku mahukan yang suci.

Aku mahukan yang benar-benar Engkau redhai.

Allah...

Allah...

Suara hati si gadis terus bergema.

Si gadis terus mengembara, mencari cinta Ilahi.

Allah Ya Rabb...

Aku tidak mampu bertatih di dunia ini tanpa cinta Mu.

Aku juga tidak akan lahir di dunia ini tanpa cinta Mu.

Setiap cintaku ku titipkan buatMu Ya Allah.

Jangan tinggalkan aku dengan cinta dunia Ya Allah.

Gadis itu,

Hatinya sudah terusik,

Setiap detik dia memohon pada Penciptanya,

Kuatkan imannya,

Setiap perkara,

Gadis itu cuba untuk kembali pada Allah.

Gadis itu,

Umpama air terjun yang sentiasa mengalirkan airnya,

Begitulah keadaan si gadis,

Bukan dia mengeluh,

Tapi dia cuba letakkan cinta Allahnya di atas sekali,

Kadang kala dia leka di buai dunia,

Diambilnya surat cinta buat pengubat luka.

Dia rindukan kekasihnya.

Dimulakan dengan lafaz Bismillah....

Ayat-ayat cinta dibaca.

Sungguh malu pada diri,

Gadis tidak mampu mencintai Kekasihnya sebagaimana Kekasihnya mencintainya.

Di saat itu teringat Pada seorang insan agung Muhammad SAW.

Insan termulia.

Baginda malunya lebih malu daripada seorang gadis di malam pertamanya.

Akhlaknya mulia.

Ya Rasulullah,

Rindu mahu bersua tapi apakah Baginda akan kata apabila berjumpa dengan kita.

PEMILIK CINTA SELEPAS ALLAH DAN RASUL....

Sebuah buku berharga buat si gadis.

Cinta itu anugerah.

Cinta itu fitrah.

Gadis itu terus menongkah arus,

Dalam dunia yang melihat sebagai Islam sebagai dagang,

"Berilah kekuatan kepadaku Ya Allah"

seorang sahabat menasihati si gadis
"kekuatan itu tetap milik Allah..
kita diberi peluang hanya sebentar cuma untuk menikmatinya..
Allah mahu menguji sejauh mana kekuatan itu digunakan pada jalanNYA..
namun tatkala Allah menarik balik segala nikmat kekuatan itu.
usah kau gentar ya ukhtie..kerana ALLAH mahu engkau mendidik hatimu agar sabar dan ikhlas untuk kau melewati kelemahan2mu..
walhal..bila2 sahaja Allah boleh memberi balik kekuatan itu padamu..
ya ukhtie..la tahzan...innallahuma'ana..."

" Allah ingin berbicara denganmu"
"perhatikanlah surat cinta-Nya"


Adaptasi dari sebuah kisah benar: HAKIKAT HIDUP MENCARI CINTA DAN REDHA ALLAH dan penambahan puisi hadiah nukilan seorang insan : Gadis itu

kolaborasi antara puisi dan monolog dalaman

To be continue.........

No comments: