Thursday, December 31, 2009

Datanglah Wahai cinta

Duhai cinta.

Hati ini rindu padamu.

Duhai cinta.

Aku dambakanmu.

Duhai cinta.

Pimpin tanganku bersamamu.

Duhai cinta.

Aku perlukanmu.

Duhai cinta.

Bawakan aku kepada Penciptamu.

Duhai cinta.

Kembalikan aku kepada Rabbmu.

Duhai cinta.

Kembalikan cintaku kepada Rabbmu.

Duhai cinta.

Aku rindu.

Rindu pada belaianmu.

Rindu pada kasih sayangmu.

Rindu pada CINTA ILAHI.

Hati ini kosong tanpa cinta.

Hati ini sunyi tanpa rindu.

Aku mahukan cinta daripadaMu Ya ALLAH.

Aku rindu padaMu Ya ALLAH.

Kembalikan Cinta hakiki itu ke dalam hatiku.

Aku mahukannya.

Aku Dambakan cinta dan kasih sayang daripadaMu Ya ALLAH.

nukilan penulis.31 dis 09.

Thursday, December 24, 2009

GADIS IDAMAN..


Gadis itu wajahnya berona NUR IMAN,

Mahkotanya dilitupi tanda KEHORMATAN,

Maruah diri dipagari dengan KESOPANAN,

Dialah puteri indah RUPAWAN…

Tika gadis lain sibuk menghias diri,

Dia hias NUR ILAHI pada WAJAHnya…

Tika gadis lain sibuk mencari SANG PUTERA,

Dia selesa dengan bersama CintaNYA…

Tika gadis lain sibuk bermadah pujangga,

Dia TEKUN dengan BAIT kata TUHANnya…

Tika gadis lain menangisi pemergian ARJUNA,

Dia tangisi KEHINAAN DIRI sebagai hamba…

Gadis itu seperti MAWAR BERDURI,

Indah di pandangan namun sukar DIPEGANG,

Mulianya kerana KETAQWAAN,

Cantiknya kerana keperibadian AKHLAK MULIA…

Kerana itulah dikatakan dia…GADIS IDAMAN

Moga kitalah gadis yang dirindui SYURGA…

Sunday, November 22, 2009

Saya balik kampung dulu..Doakan Allah tetapkan Iman dan Islam dalam diri kita

Assalamualaikum wbt...

Balik kampung......alhamdulillah


Hooreeeeeeeeyyyyyyyyyyy

hepi sangat...hehe

Saturday, November 21, 2009

Copy Paste blog orang: Antara Study dan usrah

Pesanan dari pemilik blog ini: kisah ini berkaitan dengan apa yang saya lalui...hayati dan perbaiki diri

Perbaiki Dirimu




"Class cancel! Alhamdulillah. Leh la balek awal sikit hari ni." Im berkata kepada dirinya sendiri.

Selalunya kuliah hari Isnin amat padat. Dari seawal jam 8 pagi hingga 2 petang tanpa sela. Kebiasaannya Im akan solat dhuha sebelum kuliah. Tetapi hari itu dia agak terlambat bersiap. Dalam kelam-kabut berpakaian, dia terlupa untuk memperuntukkan masa untuk solat dhuha. Sepanjang kelas tadi dia berasa agak kesal kerana tidak berpeluang untuk menunaikan ibadah sunat yang hampir tidak pernah ditinggalkan oleh Rasulullah itu. Diriwayatkan, ketika sedang bermusafir pun Rasulullah masih menyempatkan diri menunaikan solat sunat Dhuha. Di samping itu, banyak berkah yang dijanjikan dengan solat Dhuha.

"Hah, sukalah kau yek. Leh balik tidur!" Sergah Jepa dari belakang. Teman sekuliahnya itu memang suka mengenakan orang.

"Mana ada nak tidur, nak study la. Haha.."

"Ye la tu. Aku baru tahu hari ni ade perkataan study dalam kamus hidup kau. Hahaha." Rahmat menyakat.

"Heh..Rahmat nih...menyibuk je. Tapi melampau sangat kut tu..Haha.." Im cuba tersenyum. Gurauan dari Rahmat itu kelihatan seperti ada maksud tersiratnya.

"Aku gurau je la. Weh, balik naik ape nih? Jalan kaki jauh. Ada yang bawak kereta?"

"Aku bawak. Jom tumpang aku!" Tiba-tiba Vicknish menjerit dari belakang. Menawarkan kereta Proton Wajanya untuk ditumpangi.

"Nice one la Vicky...ko memang sahabat yang baik. Kalau duit scholar dah masuk nanti aku belanja kau makan. Tapi macam biasa, RM3 je." Jepa menanam tebu di tepi bibir.



Adat manusia, orang dah buat baik barulah dijadikan kawan. Teman tertawa mudah dicari, tetapi teman menangis sukar ditemui. Sebuah ungkapan yang pahit tapi benar.

"Dahla kau. Cakap lebat je. Nanti scholar masuk aku tuntut baru tau. Dahla, jom balik. Nak tumpang baik cepat. Aku ada hal lepas nih."


Mereka berempat pun melangkah menuju ke kereta dengan kadar segera.

*****

"Ok Vicky. Thanks a lot. Pergi dulu ye." Im mengucapkan terima kasih.

"No prob."

"Mat, ko nak balik bilik terus ke?"

"Aah, kenapa?"

"Kau dah buat tutorial Process Instrumentation? Petang ni ada tutorial kan? Aku tak siap lagi la. Leh pinjam?"

"Dah. Nak pinjam boleh je. Kenapa kau tak siapkan malam tadi je. Semalam kan kita free je."

"Owh, semalam aku ade kerja sikit. Balik lambat. Ingat nak buat lepas tu, tapi tertidur."

"Kerja apa? Usrah?"




"Em.." Im hanya mengiyakan. Hatinya mula berdetik, 'Mamat ni nak ungkit pasal study aku lagi ke ni..'

"Kita bila masuk universiti ni, yang paling penting study. Belajar tu kena sungguh-sungguh. Kan tanggungjawab tu. Amanah. Mana boleh buat main-main. Jangan sampai kita mengabaikan study." Rahmat mula memberi nasihat.

Im sememangnya sudah agak lama merasakan yang Rahmat selalu mengungkit masalah belajar. Ini bukan pertama kali dia dinasihati dengan ayat-ayat sinis seperti itu. Dalam benaknya, seakan-akan Sazali ini anti dengan mereka yang menyibukkan diri dengan aktiviti-aktiviti keislaman seperti usrah, halaqoh dan lain-lain. Rahmat sendiri merupakan antara pelajar cemerlang dalam jurusan yang diambilnya. Kebetulan pula, pencapaian akademik Im agak merosot baru-baru ini. Ramai yang mengatakan penyebabnya adalah kesibukannya dengan aktiviti dakwahnya.

'Bukan dakwah yang menyebabkan result aku jatuh. Aku sendiri yang tak urus masa aku dengan baik. Aku banyak buang masa semester lepas. Padahal masa aku tak macam orang-orang lain. Waktu untuk aku belajar tak macam orang lain. Tapi orang lain memang akan anggap semua ni salah dakwah. Tu yang susah tu. Orang yang teruk sebab asyik main game takde pulak diorang nak sound-sound macam ni.' Im bermonolog.

"Mat, terima kasih atas nasihat kau. Aku rasa aku faham apa yang kau cuba sampaikan selama ni. Macam ni la. Sebenarnya kat IPT ni kita boleh kategorikan pelajar-pelajar yang ada ni kepada 4 jenis. Yang pertama, orang-orang yang mantap akademiknya. Kedua, orang yang mantap dari sudut keagamaannya. Yang ketiga yang mantap dari segi kedua-duanya. Dan yang keempat ni pulak, kedua-duanya hampeh. Yang keempat ni kita tolak tepi dulu. Yang ketiga ni pulak dah bagus, dan ini yang kita cuba jadi. Kita fokus pada yang pertama dan kedua ni."

Sazali hanya terdiam mendengar.

"Golongan yang pertama ni, aku rasa diorang tahu yang diorang sebenarnya dalam mencapai kejayaan akademik, perlu juga memantapkan sudut keislaman diorang ni. Tapi mungkin sebab diorang rasa diorang ni belum mampu lagi nak jadi lebih baik, dalam erti kata, ada benda-benda yang diorang masih susah nak buat, macam solat berjemaah, melazimkan bacaan Al-Quran dan lain-lain. Kalau yang perempuan, menutup aurat dengan sempurna dan sebagainya. Tapi aku yakin yang diorang ni sebenarnya nak jadi lebih baik. Tapi bila diorang tengok golongan-golongan kedua ni pulak, diorang selalu menyalahkan mereka. Nak jadi baik tapi tinggalkan dunia. Tapi bagi aku, golongan kedua ni, bukan diorang taknak memperbaiki cara belajar diorang, tapi mungkin belum jumpa caranya. Sebab kalau seseorang tu betul-betul berislam dengan baik, dia amat menyakini yang dalam hidup ni kita kena cemerlang dalam kedua-duanya, dunia dan akhirat. Sebab itu yang Allah firmankan :

Dan carilah pada apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu (kebahagiaan) negeri akhirat, dan janganlah kamu melupakan bahagianmu dari (kenikmatan) duniawi dan berbuat baiklah (kepada orang lain) sebagaimana Allah telah berbuat baik kepadamu, dan janganlah kamu berbuat kerusakan di (muka) bumi. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berbuat kerusakan.
[Al-Qasas 28:77]



Jadi kita sebagai orang yang mungkin tergolong sama-ada dalam golongan pertama dan kedua ni, boleh tak kalau kita ubah mind set? Bila tengok golongan pertama ni, jangan pulak kita anggap diorang ni tahu nak score pelajaran je, taknak cuba baiki diri pun. Tapi cuba fikir macam mana nak bantu diorang ni supaya dapat dekat dengan Islam. Dan kalau kita tengok golongan yang kedua ni, jangan pulak kita anggap diorang ni tahu nak ibadah je, dunia tinggalkan. Tapi cuba kita bantu diorang ni, macam mana nak efektifkan masa belajar, bantu diorang dalam pelajaran diorang. Bagi nasihat pada diorang baik-baik. Baru masyarakat kita maju. Bukan asyik salah-menyalahkan antara satu sama lain. Dan kita kena ingat jugak, nabi pesan, dunia ini ladang akhirat. Maksudnya, apa yang kita capai kat dunia ni, hanyalah untuk akhirat kita. Macam manapun, core businness kita tetap akhirat." ulas Im panjang lebar.

Im kelihatan melepaskan apa yang terpendam dalam dirinya selama ini. Bukan memarahi, tetapi mengharap supaya difahami. Namun mungkin terselit sebersit kegeraman terhadap mereka yang selama ini memandang serong terhadap para aktivis dakwah.

Rahmat hanya terdiam. Mereka terus berjalan, melewati surau dan parkir basikal. Sesekali terdengar kicauan burung di waktu pagi. Sinar mentari waktu dhuha mendamaikan mereka yang ingin mencari ketenangan daripada Rabbnya. Tiba di bawah blok kediaman mereka, Rahmat mula berbicara,

"Sebenarnya aku cakap selama ni bukan aku tuju kat kau Im. Aku tau kau memang nak baiki diri. Tapi mungkin kau malas-malas sikit kut." Katanya sambil tersenyum tawar.

'Aik, bukan selama ni aku ke yang kau fire-fire. Ape maksud kau ni?' Im hanya terdiam. Membiarkan Rahmat meneruskan ayatnya yang kelihatan tergantung.

"Aku tak kisah orang nak buat kerja-kerja agama ni. Tapi janganla ikut usrah, tapi perangai teruk lagi daripada orang tak ikut usrah. Malam-malam pergi usrah, siang tak pergi kelas. Assignment tau nak salin orang je. Lepas tu main game, baca komik, tengok movie, sampai tak study. Aku jadi tension la. Nanti dah dekat due date, mesti jumpa aku : Mat, dah siap assignment? Aku salin ye."

"Siapa yang kau maksudkan ni Mat?"

"Meh datang bilik aku. Nanti kau faham. Lagipun kau nak pinjam tutorial kan?"

Mereka berdua melangkah ke bilik Mat. Apabila pintu dibuka, kelihatan roomate Mat sedang tidur. Tidak ke kelas. Nak bersangka baik, payah sekali.


'Dia ni ke yang Rahmat maksudkan? Aku kenal dia ni baik. Tapi mungkin iman dia tengah down kut, sebab tu dia banyak wat benda-benda mengarut ni. Aku yakin, naqib usrah dia kalau tahu benda ni mesti dia akan tegur.' Itulah sebaik-baik persangkaan yang boleh diberinya kepada roomate Rahmat.

"Sekarang kau faham kan? Aku tak tau macam mana nak tegur. Roomate aku kut. Tiap-tiap hari jumpa, nak sound-sound kang tak aman duduk sebilik."

"Sabar...Sabar..nanti kita tolong dia. Mungkin dia tengah ade problem kut. Aku rasa bukan tiap-tiap masa dia macam ni kan?"

"Entahlah Im. Tapi aku rasa, orang yang ikut usrah patutnya lagi baik dari ni."

"Jangan salahkan usrah. Orang yang ikut usrah tu je yang belum mengamalkan dengan sempurna apa yang dipelajarinya. Kena ingat gak, syaitan-syaitan yang datang menggoda orang-orang yang cuba mendekatkan diri dengan Islam ni mesti lagi power daripada yang datang pada orang-orang yang biasa-biasa. Tu yang kalau kita tak kuat, kadang-kadang kecundang. Takpelah. Nanti aku cuba apa yang patut."

"Em. Nah, ni jawapan tutorial aku. Nanti bagi masa kat kelas ye. Kalau tak paham, tanye la."

"Ok, thanks. Aku balik bilik dulu ye."

Ibrahim meninggalkan bilik itu dengan pelbagai perasaan. Serba salah, kecewa dan keazaman berbaur dalam hatinya. Dia serba salah kerana telah bersangka buruk dengan Rahmat selama ini, menganggap Rahmat anti kepada aktivis-aktivis dakwah. Kecewa dengan pelbagai sikap para da'i yang wujud di kampus tempat dia mencurahkan baktinya. Dan keazaman, untuk memperbaiki dirinya agar dakwah akan dipandang mulia semula.

Memang itulah cabaran seorang yang ingin membawa Islam. Mereka pasti akan dituju dengan kata-kata yang tidak menyenangkan hati, hanya atas kesilapan-kesilapan yang dilakukannya. Yang menjadi masalahnya, nama Islam diburukkan sekali.




"Macam ni ke nak jadi Da'i!? Tak reti sopan santun langsung!" Jerit seorang yang ditegur, mungkin secara tak berhikmah.

"Nak bawak Islam, tapi belajar malas. Baik tak payah berdakwah kalau macam ni." Rungut seorang lagi.

Teringat pesan seorang Ikhwah :

"Akh, nak berdakwah ni kita kena pastikan kita berusaha menjadi yang terbaik di antara mad'u-mad'u kita. Selalulah ingat siapa diri kita. Kita ni Da'i. Mereka yang mengajak kepada Allah. Menyeru umat untuk memperbaiki diri mereka, untuk mencari redha Allah. Dan kita perlu menunjukkan contoh yang baik kepada mad'u kita. Siapa yang akan dengar kata orang yang cakap tak serupa bikin? Seru orang tinggal maksiat, perjuangkan Islam, pelihara hak-hak Allah, tapi akhlaqnya hancur? Prestasi keduniaannya hampeh? Lebih teruk lagi kalau dia sendiri bermaksiat. Sebagai da'i kita tak boleh seperti kawan-kawan kita yang lain. Ingat, masyarakat akan menjadikan kita kayu ukur. Segala yang kita lakukan akan menjadi hujah mereka. Kalau da'i bercouple, orang umum boleh menganggap berzina tu benda biasa. Kalau Da'i tengok movie, diorang tengok benda-benda yang jauh lebih mengarut. Dan mereka pula akan sentiasa mencari titik salah kita. 10 kebaikan yang kita lakukan akan sirna hanya dengan 1 kesilapan yang mungkin kita anggap kecil. Dan sentiasa ingat, kesilapan kecil yang kita lakukan akan dipandang besar oleh orang lain. Memang susah, tetapi inilah tugas Da'i yang ingin menyeru orang lain ke jalan Allah. Kita perlu terus berusaha dan bersabar. Dan ingat, kita takkan mampu ubah orang lain selagi kita tidak mengubah diri kita sendiri."

'Ya-Allah, bantulah aku untuk memperbaiki diriku. Ampuni aku jika selama ini aku menjadi fitnah kepada dakwah dan menyebabkan orang lain semakin jauh dariMu Ya-Allah. Sesungguhnya aku berharap agar mereka semua kembali kepadaMu. Aku cuba mengimani pesan RasulMu bahawa aku ini masih belum beriman sekiranya masih belum mencintai saudara seislamku sepertimana aku menyintai diriku sendiri. Aku sendiri ingin menyelamatkan diri daripda azabMu, begitu juga aku harapkan bagi mereka. Berikan mereka kefahaman tentang agama Ya-Allah. Bantulah aku dalam membimbing mereka...'

Im terus berdoa di dalam hatinya...




Ampunkan aku Ya Allah, Maafkan aku wahai teman

Assalamualaikum wbt,

Alhamdulillah. esok 22 november 2009 saya akan berangkat balik ke kampung halaman, Sarawak ibu pertiwiku.

Alhamdulillah, esok hari terakhir saya berada di UPSI.

Alhamdulillah, esok saya akan berjumpa dengan keluarga saya.

Alhamdulillah.

Alhamdulillah.

Sebelum balik, 17 November 2009 saya sempat menjenguk sekolah tempat saya berpraktikum nanti. Mengenal erti GURU bukan sekadar berkuliah di UPSI tetapi menjadi guru pelatih di sekolah. Itulah realiti sebenar hidup seorang guru.

Terima kasih buat sahabat, Ainin Nadzrah, Zunaizah, kak Hani dan Kak iz sama mengharungi perjalanan hampir separuh hari menaiki kenderaan awam, SMK Seri Sepang bukan dekat, hampir 3 jam perjalanan baru sampai. 4 dariapda kami ada lesen kereta tapi smeua tak berani nak drive lagipun xberapa tahu sangat jalan.

*************************************************
Ya Allah, bantu hambaMu.
*************************************************
Maaf buat teman-teman saya sepanjang saya di UPSI andai saya terkasar bahasa atau tersilap bicara.

Maaf sebab kadang-kadang saya merajuk atau marah. Saya akui saya kuat merajuk. Tapi saya diamkan sahaja. Andai ada yang terasa, sebab saya akan berdiam diri apabila dalam keadaan ini. Tapi xmengapa, dia akan sejuk sendiri.

Maaf kepada sesiapa yang saya tak terbayar hutangnya. Dan kepada sesiapa yang berhutang dengan saya InsyaAllah saya halalkan ( tapi kena beringat lain kali, sedih juga bila orang buat tak tahu je dengan hutang-hutang mereka, sebab saya pun bukan anak orang kaya. Ada juga la terasa). Saya bukan jenis suka mendesak dan saya tak akan menuntut bayaran hutang kecuali si penghutang yang beringat sendiri. Cuma peringatan di sini, jika berhutang, cepat-cepat la bayar.

Maaf andai layanan saya pada sahabat-sahabat. Saya bukan seorang yang pandai sangat melayan orang. Sebab sejak dari sekolah menengah saya biasa berseorangan. Sudah terbiasa berdikari.

*************************************************
Saya akan pergi tinggalkan bumi tanjungmalim ini. Mungkin sementara waktu atau selama-lamanya. Datang sebagai alumnni semasa pesta konvokesyen nanti. Selepas itu, mungkin saya tidak akan hadir ke UPSI lagi kecuali ada hal tertentu.


Sunday, November 15, 2009

Manusia memang tidak akan puas hati

Alllah.

Allah.

Allah.

Saat ini, hamba hilang arah tuju.

Tika ini, hamba hilang cahaya.

Detik ini hamba perlukan kekuatan dari Mu ya Allah.

Hamba perlukan cinta dariMu Ya Allah.

Berat hati hamba untuk terus menongkah arus dunia tanpa cintaMu ya Allah.

Berat langkah hamba melayan karenah manusia yang tidak mencintai Mu Ya Allah.

Allah.

Allah.

Allah.

Jangan Kau bolak balikkan hati ini, setelah kau berikan hidayah.

Ya Allah, Ya Tuhanku.

Hati ini merayu padaMu. Berikan cintaMu Ya Allah.

Kurniakan hidayahMu pada hatiku Ya Allah.

Semakin dekat hari, Semakin aku rasa aku tidak layak untuk itu

Allahu rabbi,

Allah Tuhanku,

Wanita baik itu dijanjikan lelaki yang baik.

Itu janji Allah.

Sejauh mana aku menjadi wanita yang "baik"

Baik sebagai seorang hamba Allah.

Baik sebagai seorang anak.

Baik sebagai seorang adik.

Baik sebagai seorang kakak.

Baik sebagai seorang pelajar.

Baik sebagai seorang bakal guru.

Baik sebagai seorang ibu saudara.

Baik sebagai seorang cucu.

Baik sebagai seorang wanita.

Ya baik sebagai seorang wanita.

Sejauh mana aku melaksanakan tanggung jawab yang sedia ada.

Tanggungjawab baru yang bakal aku pikul,

Baik sebagai seorang isteri.

Baik sebagai seorang ibu.

Baik sebagai seorang menantu.

Bagaimana aku hendak menguruskan setiap perkara agar wanita "baik" itu.

Ya, hari itu bakal tiba.

Saat bunga disunting sang kumbang.

Saat di teruna menjemput si dara.

Ia bukan mengenai nafsu atau kehendak hidup semata-mata.

Ia penuh dengan tanggungjawab.

1. sebagai isteri-layanan kepada suami adalah yang paling utama, manakala suami layanan kepada ibu kandungnya adalah yang pertama.

2. sebagai seorang ibu/bapa- tanggungjawab ini bukan mudah. Bukan sekadar melahirkan zuriat tapi lebih penting mendidik zuriat tersebut. Itu lebih utama.

3...

4...

5...

dan banyak lagi tanggungjawab selepas itu.

Maaf.

Aku bukan wanita baik itu.

Aku masih merangkak.

Ya Allah, bantu aku memperbaiki diri ku. Aku juga inginkan seorang pendamping yang soleh. Insan yang sentiasa mendambakan cintaMU. cintanya akan mendekatkan Cintaku padaMu.

Friday, November 13, 2009

Pernah Kau berasa begini?

Assalamualaikum wbt...

Pernah anda berasa begini?

Bosan tanpa kerja.

Bosan tanpa teman.

Bosan.

Bosan.

Bosan.

Dan itu ayat yang selalu popular saya dengar.

Seorang sahabat saya menghantar SMS kepada saya.

"Jika Allah mendatangkan kebosanan kepada mu daripada makhluknya, Maka ketahuilah bahawa Dia hendak membukakan kepadamu pintu kesenangan dengan-Nya"

Maksud ayat ini: bila mana kita merasa bosan dengan apa yang ada di sekeliling kita, Allah nak suruh kita kembali kepadaNya.

Mendekatikanya.

Ini nasihat daripada sahabat saya.

Hari ini, ketika ini, saat ini.

Saya merasakan perkara sedemikian. Terus-terang, saya seorang yang mudah bosan.

Bosan dengan buku-buku lama saya, nak beli buku baru la tu.

Bosan dengan susunan dalam bilik saya.

Bosan belajar perkara yang sama dalam kuliah.

Bosan.

Bosan.

Dan bosan.

Tapi mudahan saya tidak bosan dengan KEISLAMAN saya.

Saya tidak bosan dengan keluarga saya.

Saya tidak bosan dengan kerjaya sebagai seorang pendidik, daie, murabbi, muallim

Saya juga tidak bosan menjadi anak yang solehah.

Saya juga tidak bosan menjadi isteri yang solehah buat suami.

Saya juga tidak bosan tidak bosan dengan suami saya.

Saya juga tidak bosan berdakwah kepada masyarakat.
*********************************************

Sebenarnya, tiada perkara yang perlu kita bosan. Tapi kita akan mula merasakan kebosanan apabila kita jauh dari Allah.

Jika kita tahu tujuan hidup kita, kita tidak akan sempat bosan.

Terasa begitu banyak perkara yang pelru kita lakukan.

Di manakah Al-Quran dalam kehidupan kita seharian?

Berbalik kepada fokus yang hendak saya sampaikan tadi iaitu membaca al-quran dan kebetulan pula semalam, saya sempat menghadiri satu sesi tazkirah dan memang kebetulan juga tajuk tazkirah yang disampaikan oleh seorang ustaz itu berkisarkan kehidupan manusia dengan al-quran.

Kupasan tajuk yang ringan namun menginsafkan. "Bersama-sama dengan al-quran", antara ungkapan yang diucapkan olehnya (pentazkirah). Bila dikoreksi kembali, sejauh manakah kebersamaan hidup kita ini dengan al-quran.

Skop membaca ini masih kecil jika dibandingkan dengan mengamalkannya. Secara logiknya, kalau membaca pun kita tidak dapat buat, apatah lagi untuk mengamalkannya?

Saya sering memuhasabah, dan apa yang saya dapat lihat ialah hari ini dalam tidak sedar kita sering silap dalam meletakkan prioriti sesuatu perkara. Kalau ditanya, boleh atau tidak kita membaca majalah, sudah tentu jawapannya boleh. Bagaimana pula dengan membaca al-quran? apatah lagi!

Tetapi, kita lebih berminat untuk membaca majalah. Hari ini, kita seharusnya koreksi kembali, bahawa salah satu punca kemaksiatan dan kemungkaran bermaharajalela di muka bumi adalah disebabkan tiadanya jiwa atau roh islam itu sendiri.

Jiwa kita kosong bahkan ianya diisi dengan perkara-perkara yang tidak berfaedah. Contohnya, membaca majalah-majalah hiburan, menghabiskan masa ke program-program maksiat seperti konsert-kensert artis yang terang-terang telah melanggar batas-batas syara’, realiti yang tidak dapat disangkal lagi.

Perkara ini jelas menginsafkan saya. Apa tidaknya, kalau kita sanggup berkorban masa untuk perkara-perkara yang sia-sia atau lebih teruk lagi kepada perkara-perkara maksiat yang sudah tentu mendapat kemurkaan Allah s.w.t mengapa tidak kita berkorban saja masa kita untuk membaca al-quran. Ianya adalah satu sumber untuk kita mendapatkan kekuatan dari aspek kerohanian. Iya! kekuatan rohani.

Mungkin kemampuan kita tak dapat menandingi orang-orang terdahulu seperti imam As-Syafei yang mampu mengkhatamkan al-quran sebanyak dua kali sehari. Lebih mengkagumkan ialah beliau menghabiskannya di dalam solat pada bulan puasa. Subhanallah!

Hari ini kita nak baca satu ayat pun kadang-kadang susah bahkan tidak terdetik lansung dalam hati ini ada niat untuk membacanya, Nauzubillah min zalik. Kalau kita menunaikan tanggungjawab kefardhuan solat lima waktu masih lagi bernasib baik, tapi bagaimana kalau solat fardhu pun kita tidak tunaikannya. Satu ayat bahkan satu huruf pun kita tidak menyebutnya.

Inilah salah satu amalan atau cara hidup muslim yang sebenar disamping menunaikan tanggungjawab yang lain. Mungkinlah jika hendak dibandingkan dengan aktiviti-aktiviti yang lain, tak dapat untuk dibandingkan sekiranya kita mengharapkan habuan material semata-mata.

Maka, di sinilah tahap keimanan dan kepercayaan kita terhadap janji-janji Allah diuji. Ketahuilah sesungguhnya Allah tidak pernah mungkir janji. Bila disebut soal ganjaran atau kelebihan maka orang yang selayaknya untuk menerima ganjaran itu sudah tentu orang yang berbuat kebaikan.

Dan kelebihan orang yang bersama-sama dengan al-quran telah disebutkan oleh Rasulullah s.a.w bahawa baginda menyeru kepada kita semua supaya membaca al-quran kerana dengannya ia akan memberikan syafaat kepada kita di hari akhirat nanti.

Selain itu, Rasulullah s.a.w juga memberitahu bahwa sesiapa yang membaca satu huruf daripada al-quran akan diganjari dengan satu kebaikan dan setiap kebaikan itu diganda dengan sepuluh kebaikan. Begitulah kasihnya Allah swt terhadap hambanya.

Namun, oleh sebab hati kita sudah diikat dengan habuan dunia, maka kita lupa bahkan seolah tidak mempercayai janji-janji Allah itu, hasilnya, hidup kita jauh dengan al-quran.

Persoalannya : adakah ianya ada dalam pemikiran kita tika ini? Astaghfirullah!!! Sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun lagi maha penyayang.

Sebenarnya tiada alasan untuk kita umat Islam lari daripada menunaikan tanggungjawab kita terhadap al-quran, kalau membaca itu sudah kita anggap berat apatah lagi untuk mengamalkannya. Alasan tidak pandai membaca bagi saya sudah tidak relevan lagi pada hari ini. Kalau nak seribu daya, kalau taknak beribu alasannya.

Inilah masalah yang sering kita hadapi bahkan ianya sudah menjadi satu penyakit yang sinonim dikalangan umat Islam. Mahu tapi ego, atau mahu tapi malu? Kalau marah orang memanggil kita bodoh, tapi mengapa kita tidak marah bodohnya diri kita kerana tidak mahu menjadi pandai? Fikirkan sejenak.

Tanggungjawab kita pada Al-Quran


Seterusnya, dalam sesi tazkirah tersebut, ada juga menyebut tentang kewajipan yang patut kita tunaikan dalam hidup bersama al-quran iaitu menjadikan bacaan al-quran itu sebagai wirid harian kita. Sekurang-kurangnya ada ayat al-quran yang kita baca setiap hari. Ini lebih baik jika dibandingkan tidak ada lansung ataupun daripada lidah kita dibasahkan dengan lirik-lirik lagu yang tidak bermanfaat.

Jika mampu sekurang-kurangnya dalam masa tiga puluh hari itu kita dapat mengkhatamkan al-quran sebanyak sekali khatam. Jika kita mampu lebih dari itu lagi sekurang-kurangnya, setiap tiga hari kita khatam seperti mana yang diceritakan agaimana Rasulullah s.a.w menjawab pertanyaan Ibnu Umar tentang tempoh mengkhatamkan membaca al-quran.

Kemudian dijelaskan pula bahawa kewajiban yang perlu kita tunaikan ialah mempelajari bacaan al-quran dengan betul. Inilah tanggungjawab kita dalam memperbaiki dan mempercantikkan bacaan kita.

Walaubagaimanapun, kita tidak diberatkan sehingga sesuatu perkara itu menjadi penghalang untuk kita membacanya.

Contohnya bagi orang yang lidahnya susah untuk menyebut atau membaca al-quran makanya Rasulullah s.a.w ada menyebutkan perihal orang yang sebegini dan baginda menyeru supaya untuk diteruskan membaca al-quran kerana bagi mereka ada ganjarannya juga.

Seterusnya, kita juga hendaklah terkesan dengan bacaan kita atau dengan kata yang lain ialah memerhati dan menyelami maksud-maksud setiap ayat yang kita baca. Kita boleh jadikan kisah bagaimana Saidina Umar sebagai contoh ikutan di mana beliau pernah tidak sedarkan diri selama sebulan kerana membaca syat yang berkaitan dengan azab Allah s.wt.

Hari ini, kita nak menangis pun belum tentu. Dan tanggungjawab kita yang seterusnya ialah kita hendaklah menjaga hafalan serta mengulang ayat-ayat al-quran yang telah dan pernah kita hafal.

Untuk akhirnya yang paling penting sekali ialah mengamalkan isi-isinya. Ketahuilah sesungguhnya al-quran itu boleh menjadi hujah bagi kita, tidak kurang juga al-quran juga boleh menjadi musuh kita di akhirat nanti. Nauzubillah min zalik.

Oleh sebab itulah, al-quran itu bukan sahaja untuk di baca semata-mata. Akan tetapi ianya perlu disertai dengan penghayatan serta perlaksanaan dan inilah yang menjadi kewajiban bagi kita semua.

Begitulah sedikit panduan serta peringatan yang boleh dikongsi bersama supaya kita ini tidak tergolong dikalangan orang-orang akan menyesal suatu hari nanti.

Remeh yang menginsafkan.

Begitulah realiti yang kita sedang lalui pada hari ini. Dalam tak sedar kita telah mengabaikan tanggungjawab yang asas sebagai umat Islam. Budaya hidup bersama al-quran. Mudah-mudahan kita membudayakan hidup kita dengannya, bukan kita membudayakan al-quran dengan hidup dan kehendak kita.

Islam itu yang seharusnya memerintah, bukan kita yang memerintah Islam sepertimana yang kita dapat lihat pada hari ini.

Wallahu ta’ala a’lam.

http://muhammadkamal.wordpress.com


sumber: http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=2049

Saturday, November 7, 2009

Masihkah ada esok untuk kita

Assalamualaikum wbt.

Saya masih dalam *mood* peperiksaan akhir tahun.

Tinggal satu subjek sahaja lagi, kemudian saya perlu menyiapkan tesis tahun akhir saya. Selepas itu saya akan menghadiri taklimat praktikum.

Alhamdulillah.

Saya sampai ke saat akhir sebelum menamatkan pengajian di kampus dan kemudian menjalankan praktikum selama 4 bulan di SMK Seri Sepang, Sepang.

Itu kehidupan akademik saya di UPSI.

Namun yang lebih penting ialah, kehidupan saya sebagai seorang Islam di mana sahaja saya berada.

Ya Allahurabbi,
Dengarlah tangisan dalam hati ku
Hambamu yang hina ini
Terima lah taubatku

Hambamu yg byk mbuat salah ini.
Ampunilah dosa2 ku
Engkaulah yg Maha Pengasih
Maha Penyayang
Maha Pengampun

Ya Allah
Terimalah taubat
Deritaku kerana dosa ku
Dengarlah pengaduanku
Terimalah jangan kecewakan pemintaan

Deritaku dengan dosa dan noda
Di atas perbuatan ku yg telah tlanjur
Aku memohon dgn rahmatMu Tuhan
Ampunkan dosa2 ku

Aku memgadu pada Mu Tuhan
Engkau adalah tmpat mengadu
tiada siapa dapat mengampun
kecuali Engkau wahai Tuhan

Ya Allah
Aku telah menyesal di atas perbuatan ku
Terimalah taubatku pimpinlah aku
Ku telah derita aku telah terseksa


Aku memgadu pada Mu Tuhan
Engkau adalah tmpat mengadu
tiada siapa dapat mengampun
kecuali Engkau wahai Tuhan

**************************************************************************

Tiada kata terucap.

Tiada bicara terungkap.

Coretan luahan hati.

Dan pengaduan kepada Tuhan, Allahurabbi.

Daripada Nya kita datang kepada Nya kita kembali.

Ya Allah, kurniakan rahmat kepada ku, kurniakan hidayah kepadakku.

Aku manusia lemah, aku mohon bantuanMu dalam setiap perkara yang aku lakukan.

Tanpa Allah tiada lah kita

Tiada Allah tiada lah kita

Tiada Allah tiada bumi yang indah ini

Tanpa Allah kita tak berdiri di sini

Hanya dgn izin Nya tanganku bisa mencoretkan kata-kata

Hanya dgn izin Nya mataku bisa melihat alquran

Hanya dgn izin Nya melihat ciptaanmu tiada tandingan

Hanya dgn izin Nya telingaku bisa mendgr ayat-ayat cinta

Hanya dgn izin Nya bibirku mengatakan yg benar

semua yang ku lakukan mendapat nikmat

Kaulah tempatku luahkan segala rasa.

rasa pedih
rasa luka,
rasa bahagia

Walau banyak karenah hambamu ini,

Engkau tetap melayan hamba

Yang taubat sesaat

Kemudian mengulangi semula

Engkau Maha Pengasih Maha Penyayang

Namun, Engkau masih menberi peluang mengabdikan diri padaku


Ya Allah betapa besarnya nikmat mu

Walau aku lalai mengingati mu

kau tetap memberi peluang pada ku

kasihnya Engkau kepada ku

tiada cinta hebat lain sehebat cintaMu

amin ya rabbalalamin

Hati ini terus mencari

Assalamualaikum wbt.

Entah mengapa...

Hati hilang hala tuju...

Cuba untuk koreksi diri...

Mana silap, mana khilaf nya...

Syaitan terus membisikan...

"Kau tak berguna"...

"Dosa-dosa kau tidak akan diampunkan"...

"Kau seorang Pendosa"...

Jiwa raga kuserahkan pada Yang Esa...

Ampunkan hamba...

Terima taubat hamba...

Tunjukan jalan yang lurus buat hamba...

Saturday, October 31, 2009

Kematian adalah perkara yang paling dekat dengan kita

Innalillahi....

Saya baru sahaja menerima kematian saudara saya.

Suami kepada anak saudara saya. Nama asalnya Ah Hwa.

Alhamdulillah, dia mati sebagai seorang Islam.

Sejauh mana penghayatan dia dengan agama, itu perhitungan dia dengan Allah.

Hari raya lepas, saya sempat beramah mesra dengan mereka. Terserempak di tengah jalan, semasa mereka berkonvoi berhari raya bersama keluarga menaiki motosikal.

Riang hati melihat kegembiraan mereka.

Tak sangka Allah jemput dia lebih cepat.

Arwah memang seorang yang tak lokek dengan senyuman walaupun masih berbahasa melayu sarawak yang bercampur dengan sebutan cina, tapi saya kagum, dia memilih Islam sebagai agamanya.

Hari raya lepas, pada hari raya pertama, saya dengan abang sulung saya, merempit menaiki motosikal untuk menziarahi tanah perkuburan nenek sebelah mak dan bapa saya.

Mak dan bapa menaiki kereta bersama kakak dan abang ipar.

Sebaik selesai bacaan yasin yang diketuai oleh bapa saya, kami bergegas balik kerana hendak singgah di rumah saudara sebelum balik ke rumah.

Tapi rezeki tidak menyebelahi kerana saudara kami tiada di rumah. Dalam perjalanan balik, kami terserempak dengan rombongan TUDM kalau tak silap saya, tidak pasti mungkin TLDM, tapi yang pasti arwah adalah seorang tentera. Rombongan mereka menghantar jenazah untuk di kebumikan.

Jenazah meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya di semenanjung, mayat arwah diterbangkan ke kuching sebelum dikebumikan di tanah perkuburan Islam kampung sambir iaitu kampung bersebelahan dengan kampung saya.

saya dan abang saya berpatah balik ke tanah perkuburan untuk menyertai mereka manakala kereta abang ipar saya terus balik ke rumah.

Ini kali pertama saya menyaksikan pengebumian secara lansung. Sebelum ini tidak berpeluang. Saya memerhatikan keadaan sekeliling.

Arwah disemadikan mengikut istiadat tentera. Dalam hati saya hanya mampu berdoa agar setiap yang hadir mengambil iktibar daripada apa yang mereka saksikan.

Semasa mereka mengali kubur untuk mengebumikan jenazah, saya mengambil peluang untuk menjenguk ke dalam kubur yang digali. Bukan apa, hendak mengambil ibrah daripada peristiwa tersebut.

Arwah masih muda. saya kira usia dia kurang dari 25 tahun. Sangat muda tapi ajal tak mengira usia kan.

Entah esok lusa masa untuk kita pula. Siapa tahu...

Allahu rabbi, jika Kau matikan kami, matikan kami dalam keadaan beriman dan Husnul khatimah.

Jauhi kami dari azab kubur.

Baru-baru ini, beberapa orang pelajar upsi meninggal dunia, Innalillah.
Ada yang kemalangan, ada yang meninggal kerana sakit.

Mati itu tidak mengenal usia.

Semoga kita berusaha mencari bekalan untuk di bawa ke sana.

ALFATIHAH untuk semua arwah.

Doakan semoga Allah mengampuni dosa mereka.

Sunday, October 25, 2009

Saya tunggu kedatangan buku-buku saya ni

Assalamualaikum wbt

Ini buku-buku yang saya tempah secara online di http://bookcafe.com.my/
bayaran di buat dengan maybank2u.
Cukup mudah.
Sapa-sapa nak beli buku dan tak ada masa ke kedai tetapi ada masa melepak depan laptop boleh la shopping di sini ye.
Ini senarai buku-buku saya. Ini harga sebelum diskaun. Setiap buku ada diskaun sendiri.

30 Wasiat Imam Syafie

Code: ISBN 9833372686
1 RM16.15


31 Kisah Teladan: Di Manakah Tuhan

Code: 978-967-5137-49-5
1 RM11.90


50 Tokoh Islam yang Mengubah Dunia

Code: 9789833603176
1 RM12.66


Dahsyatnya Doa Ibu

Code: 9789833603930
1 RM12.66


Doa Gadis Baitulmuqaddis

Code: 978-967-5137-50-1
1 RM11.90


Fahamilah Perasaanku: 30 Luahan Perasaan Suami

Code: 978-983-3603-45-9
1 RM13.60


Galaksi Muhsinin

Code: 978-967-5136-06-1
1 RM16.15


Hidup Sebagai Sebuah Akademi

Code: ISBN 983-3603-02-5
1 RM12.66


Kecerdasan Pelbagai: Aplikasi dalam Pengajaran dan Pembelajaran

Code: 978-967-5226-06-9
1 RM20.40


Kudeta- Intro

Code: 978-967-5136-32-0
1 RM14.45


Online Dengan Tuhan

Code: 978-967-5137-37-2
1 RM11.05


Takwa: Takut Tetapi Rindu

Code: 978-983-192-342-9
1 RM11.05


Transgenesis

Code: 9879675136023
1 RM20.40


Travelog Dakwah: Meniti Hari Esok

Code: 978-967-5137-30-3
1 RM15.30


Tuhanku Maha Best

Code: 978-983-3603-75-6;
1 RM11.05

Friday, October 23, 2009

REVOLUSI: Kak, baguslah ya, daripada berkaraoke bagus kita polah majlis tilawah (polah=buat)

Assalamualaikum wbt,

MAJLIS PERTANDINGAN TILAWAH ALQURAN akan diadakan pada

Tarikh: 23 Oktober 2009
Hari: Jumaat
Tempat: No.7, Kampung Tambirat, 94600 Asajaya, Sarawak.
Peserta: berumur 18 tahun dan ke bawah

Alhamdulillah.

Malam ini selepas Isya diadakan satu majlis memuliakan Alquran. Kalam suci dari ALLAH.
Majlis ini diadakan sempena majlis doa selamat @ Al-wida jiran sebelah rumah saya. (kredit untuk penganjur dan yang berkerjasama)

Majlis diadakan di tempat letak kereta depan rumah saya. Hakim-hakim tilawah duduk dalam rumah saya. Wahh seronok tak terkata.

"Kak, bagusla, kita polah perubahan. Lekak tok sik perlu lah kita polah karaoke agik. Kita polah pertandingan tilawah jak. Daripada karaoke yang sik berfaedah ya."
( kak, baguslah, kita buat perubahan. Lepas ni tak perlu nak buat karaoke lagi. kita buat pertandingan tilawah je, daripara karaoke yg tak berfaedah tu)

kakak: "yalah, idea tiba-tiba jak ya. Alu bena polah. ada juak pakei berame di rumah."
(itulah, idea tiba-tiba ja. terus buat betul, ada juak untuk berkumpul ramai2 di rumah)


Alhamdulillah.

Hati saya berbunga. Sudah nampak sedikit perubahan yang saya boleh mencelah di tengah2 kemelut masyarakat yang cintakan hiburan melampau-lampau.

Lain kali saya nak buat juga semasa perkahwinan saya nanti. Haha, bila lah ya..

Selepas ini kita boleh rancang aktiviti berkala. dan kalau boleh saya nak libatkan siswazah-siswazah dan mahasiswa yang tengah bercuti semester agar terlibat sama dalam aktiviti begini.

Saya nak buat lagi lepas ini.

Tak tilawah alquran, saya boleh buat pertandingan qasidah, nasyid, taranum, hafazan, kem smart solat, berzanji, dan macam-macam lagi. Pusat aktiviti di rumah mak dan bapa saya. lagipun dah tak ada orang kat rumah. saya balik cuti sem, hanya ada saya, mak dan bapa saya.

Apa kata kita berprogram sekali-sekali. Dan jadikan rumah saya pusat dakwah.

Wah seronok sekali..

Buat perkepis or perkepisma, jika ada sebarang cadangan sila kemukakan kepada saya.

Semoga dipermudahkan.

Thursday, October 22, 2009

depa buat sup kucing...

Lauk Kucing

Kat sini kucing kita bela, tapi kat Afrika kucing tu boleh dibuat makanan tengahari!!









kematian sia-sia

enjoy the pictures :)

Mamaku Monyet













2 perkara...1) solat dhuda, 2) sedekah

Assalamualaikum wbt..

bagaimana hari ini, sudah solat dhuha, atau sudah bersedekah?

Alhamdulillah jika sudah, yang belum cepat-cepat buat.

Tak mampu buat hari-hari, buat selang sehari, xmampu selang sehari, buat 3 hari sehari, tak mampu jugak, sekali seminggu. Buat sedikit tidak apa, tapi istiqamah.

Masih tak mampu, Islam tak bebankan kita sebab tu solat dhuha tak difardukan. Tapi sekiranya diamalkan, impaknya besar. Anda akan tidak akan rasa kurang.

Sedekah. Hmm hujung sem, pelajar memang agak kering poketnya. Masa ini jika kamu sudah biasa bersedekah, tak akan keberatan bersedekah. walau sekadar gula-gula sebiji. Niat kerana Allah.

*****************************************************************

Semalam saya ke pekan Tanjung Malim. Sorang-sorang.
Terjumpa seorang hamba Allah, yang menjual buku-buku dan cd. Sempat berborak seketika dengan mereka. Rupanya mereka adalah adik-adik saya dari Sarawak (adik-adik se Islam-bukankah setiap yang beragama Islam itu bersaudara).
Mereka tinggal di Kuala Lumpur. Oh ya, nama mereka saya tak sempat nak tanya. Kedua-duanya lelaki. Seorang berumur 20 tahun (pelajaran sehingga PMR sahaja), yang kedua 19 tahun, sebaya dengan adik saya. Status pelajarannya saya tak sempat tanya.
Alkisahnya, si 20 tahun bertanya kepada saya, tidak risau ke berada di pekan seorang diri.
Saya hanya menjawab husnu'zon. hmm dia tak paham katanya, lalu memberitahu status pendidikannya.

Saya menjawab "Maksudnya bersangka baik kepada Allah".
InsyaAllah, peringatan buat diri saya dan adik-adik ini. Teruskan usaha adik, cari rezeki dari sumber yang halal.

***************************************************************
Untuk dia: Status kewangan, hmm sekarang ni, ekonomi agak jatuh, sebab dah hujung sem. Bagi yang bergelar mahasiswa paham la perasaan ini.
Baki wang adalah untuk makan, menyiapkan tesis tahun akhir, dan untuk cari rumah sewa yang bakal saya huni semasa prkatikum nanti.
Harap sekiranya dia membaca entri saya kali ini, memaafkan saya. Mungkin saya terpaksa melewatkan pembayaran kepada dia. InsyaAllah, saya akan serahkan secepat mungkin. SMS hari tu pun saya tak padam dalam hp saya untuk peringatan pada saya bahawa masih ada janji yang belum saya tunaikan.

***************************************************************

Saya masih risaukan adik saya. 29 okt ini dia akan temuduga polis. Doakan dia berjaya. Mudahan ini adalah salah satu hijrah dia.

22 November 2009: Hari terakhir saya di kolej saya. Saya akan kembali ke Sarawak pada hari tersebut, semoga urusan saya dapat diselesaikan sebelum hari tersebut. InsyaAllah.

Sem depan, hidup baru saya. Bakal menjadi "Cikgu Nurul" selama 4 bulan di SMK Seri Sepang, Sepang. Setakat ini yang saya tahu, sekolah ini bukan sekolah dalam ladang/estate. Semoga dipermudahkan urusan.

Sekian.

Tuesday, October 20, 2009

Ziarah: jom berambeh di UPSI

Assalamualaikum wbt..

Hari sabtu yang lalu, usai perjumpaan PERKEPISMA di Masjid Negara, Kuala Lumpur , 3 orang sahabat saya berambeh(bermalam) di rumah saya di UPSI.

Ini blog-blog mereka:
RINDOK ATI
AD-DARAINA
GADIS DESA BIASA

Anda boleh klik pada nama untuk ke blog mereka.

Terima kasih tak terhingga buat sahabat, maaf atas kekurangan layanan.

Boh jerak mo datang agik ar.. Gambar tak ada sebab diorang tak bagi lagi hehe.

All the best to all of you. Tinggal sebulan lebih sahaja lagi sebelum saya meninggalkan kolej yang saya diami selama 3 tahun setengah ini. Saya penghuni kolej tegar, tidak ada terfikir untuk menyewa rumah kecuali dalam tempoh praktikum selama 4 bulan ini.

Tak sampai setahun lagi saya berada di Bumi Malaya ini.

InsyaAllah pergunakan masa seadanya.

Sapa mo berambeh di UPSI padah jak dengan kmk, tiada caj perkhidmatan. hehe

Monday, October 19, 2009

dua perkara: 1) perkahwinan sama jemaah 2) fitnah-fitnah mula bertebaran bila demam prk

Assalamualaikum wbt

1) perkahwinan satu jemaah

YA. Saya bersetuju. Kalau boleh itu yang saya mahu. Kalau tak dapat pun saya bersyukur dgn yang ada dan ajak bersama untuk berjemaah.
Ada yang kata, kalau boleh nak simpan isteri kat rumah je.

Tapi aku nak pilih jalan berjuang, doakan aku istiqamah di jalan ini.


2) Fitnah-fitnah mula bertebaran bila demam PRK bermula

Perkara yang sama saya lalui semasa PRK yang lepas.
Menangis. Ye banyak air mata gugur dalam perjuangan tapi itu bukan melemahkan tapi menguatkan lagi kami untuk terus berjuang.
Jalan perjuangan itu memang payah. Itu memang akan kita lalui.
Sahabat-sahabat saya sendiri memang banyak yang difitnah dan apa yang mereka ceritakan tidak benar kerna fitnah itu berlaku di tempat lain sedangkan pada masa tu sahabat saya bersama saya..

Aneh.

Tahun ini bau-bau fitnah itu mula menular. Semua keburukan nampak sehingga pengorbanan yang bertimbun-timbun dilupakan.

Manusia. Bila kemahuannya ditolak mula membuak-buak.

Sekali lagi, Tudung labuh dan kopiah menjadi sasaran.

Tapi tidak mengapa. Kita terus berjuang walau mereka halang.

Buat sesiapa yang akan berada di persada PRK dan menjadi calon. Usah takut, kami sokong anda. Insya Allah anda tidak berseorangan.

Thursday, October 15, 2009

Isu Purdah: Satu Penjelasan Ringkas

Assalamualaikum Warahmatullah.

PENDAHULUAN

Sesungguhnya pemakaian purdah oleh para wanita Islam merupakan masalah khilafiyah iaitu sesuatu perkara yang menjadi perselisihan pendapat dan pertikaian di kalangan para ulama. Ulama berselisih pendapat tentang masalah ini sejak dahulu lagi dan perselisihan ini berterusan sehingga sekarang. Punca berlakunya perselisihan adalah kerana dalil-dalil yang berkaitan dengan masalah purdah ini tidak terdapat dalil-dalil yang putus dan jelas. Jadi para ulama menyatakan pendirian mereka berdasarkan pemahaman dan ijtihad masing-masing di dalam memahami nas-nas yang dikemukakan itu. Maka berlakulah di sana khilaf di kalangan para ulama di dalam menetapkan hukum memakai purdah terhadap wanita Islam. Perselisihan pendapat ini berpunca dari penafsiran ayat al-Quran al-Karim berikut:

Firman Allah Taala bermaksud:
Dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya.
(Surah al-Nur: Ayat 31).

Isu purdah menjadi topik hangat pada waktu ini memandangkan beberapa surat khabar di Malaysia melaporkan bahawa Syeikh al-Azhar sekarang iaitu Syeikh Prof. Dr. Muhammad Sayyid Tantawi akan mengharamkan pemakaian purdah di institusi-institusi al-Azhar. Selepas berita ini disiarkan di dada-dada akhbar, beberapa orang ahli iLuvislam serta beberapa kenalan saya dari Malaysia telah meminta pandangan dan pengesahan dari saya mengenai isu ini. Ada di antara mereka yang meminta saya menulis satu artikel bagi menjelaskan secara terperinci mengenai isu purdah yang sedang panas diperkatakan ini. Memandangkan saya mempunyai sedikit masalah teknikal pada ketika itu, jadi saya tidak dapat memberikan jawapan kepada setiap persoalan yang dikemukan dengan panjang lebar. Di samping itu juga, berita sebenar dari beberapa dada-dada akhbar di Mesir belum saya terokai sepenuhnya memandangkan hanya akhbar al-Masr al-Yaum (terjemahan dari akhbar inilah yang dimasukkan di dada-dada akhbar di Malaysia) sahaja yang memaparkan berita itu.

Bagi memberikan sedikit sumbangan saya kepada kefahaman umat Islam di Malaysia berkenaan isu purdah ini, di sini saya cuba menjelaskan isu ini secara ringkas agar semua pihak dapat mengambil manfaat. Saya berharap agar masalah khilafiyah ini dapat di tangani dengan baik tanpa menjejaskan kesatuan dan keharmonian umat Islam pada waktu ini. InsyaAllah. Semoga penerangan dan penjelasan ini juga akan membuka minda dan memberi peringatan kepada semua pihak terhadap kepentingan institusi ulama di dalam Islam.

PENGERTIAN PURDAH

Di dalam Bahasa Arab, purdah disebut sebagai niqab. Menurut Kamus Besar Arab-Melayu Dewan, purdah bermaksud kain penutup muka perempuan. Secara lazimnya, kain tersebut digunakan menutup sebahagian besar kawasan muka sesesorang perempuan itu melainkan matanya sahaja.

ADAKAH PURDAH ITU WAJIB ATAU TIDAK?

Berdasarkan dalil al-Quran al-Karim dari surah al-Nur ayat 31 yang saya kemukakan di atas, sebilangan ulama berpendapat muka dan kedua-dua tangan adalah aurat iaitu dengan maksud mudahnya setiap perempuan Islam mesti memakai purdah. Sebilangan ulama lagi berpendapat muka dan kedua-dua tangan bukan dikategorikan sebagai aurat dan memakai purdah bukanlah suatu yang wajib. Di sini saya bentangkan pandangan mazhab-mazhab secara ringkas sahaja berkenaan aurat perempuan di hadapan bukan mahram bagi memudahkan kita memahami isu ini dengan sempurna. Saya tidak bercadang untuk meletakkan dalil-dalil yang digunapakai oleh mazhab-mazhab melainkan jika difikirkan perlu sahaja serta tidak saya nyatakan juga munaqasyah dalil-dalil bagi tidak memanjangkan perbahasan ini.

Jumhur Ulama:
Tidak wajib purdah dan mengharuskan pendedahan muka dan kedua-dua tangan di hadapan lelaki asing yang bukan mahram sekiranya aman dari fitnah.

Mazhab Hanafi:
Tidak harus lelaki melihat perempuan asing dan merdeka melainkan muka dan kedua-dua tangan sekiranya tidak dibimbangi mendatangkan syahwat. Adapun kedua-dua kaki juga bukan aurat.

Mazhab Maliki:
Aurat perempuan merdeka ketika bersama lelaki asing ialah seluruh badan kecuali muka dan kedua-dua tapak tangan sekiranya tidak menimbulkan syahwat.

Mazhab Shafie:
Aurat perempuan yang merdeka adalah seluruh badannya melainkan muka dan kedua-dua tapak tangan sekiranya tidak menimbulkan fitnah. Pendapat lain mengatakan seluruh tubuh perempuan adalah aurat termasuk muka dan kedua-dua tangan.

Mazhab Hanbali:
Seluruh tubuh perempuan Islam adalah aurat. Pendapat lain mengatakan aurat perempuan di hadapan lelaki asing adalah suluruh tubuh kecuali muka dan kedua-dua tangan sekiranya tidak menimbulkan fitnah.

Kesimpulan: Pendapat jumhur ulama yang mengatakan aurat perempuan Islam adalah seluruh tubuh badannya kecuali muka dan kedua-dua tangan selagimana tidak membawa kepada syahwat dan fitnah adalah lebih bertepatan berdasarkan dalil-dalil yang dikemukakan. Pendapat ini ditarjih oleh Syeikh Prof. Dr. Yusof al-Qaradhawi sepertimana yang telah dinyatakan di dalam kitabnya bertajuk al-Niqab Limaraah dengan mengatakan juga memakai purdah tidak diwajibkan.

Untuk mengetahui penjelasan lebih lanjut mengenai aurat perempuan Islam samada aurat ketika solat ataupun di luar solat silalah meneliti dan merujuk kitab al-Majmuk Syarah al-Muhazzab karangan Imam Nawawi. Pada saya, kitab ini adalah kitab paling baik di dalam membincangkan masalah fiqh kerana di sana dibentangkan pelbagai pandangan dan dalil-dalil secara teperinci dan jelas. Sebagai penuntut ilmu agama, kita hendaklah sentiasa melazimi pembacaan kitab-kitab karangan para ulama muktabar untuk mendapatkan gambaran sebenar tentang sesuatu perkara itu.

AL-AZHAR MENGHARAMKAN PURDAH?

Saya berkesempatan membaca beberapa keratan akhbar di Malaysia melalui internet yang melaporkan perihal ini. Adakah benar kenyataan Syeikh Prof. Dr. Muhammad Sayyid Tantawi seperti yang disiarkan itu? Setelah membaca beberapa akhbar di Mesir untuk mendapatkan gambaran lebih tepat, pada saya, berita yang disiarkan oleh akhbar al-Misr al-Yaum di Mesir adalah begitu melampau dan bersikap ingin menimbulkan kegelisahan umat Islam berkenaan isu purdah ini. Kenyataan sebenar Syeikh al-Azhar tersebut di putar belit oleh mereka dan menyebabkan orang ramai di sini mentohmah al-Azhar dengan pelbagai kata-kata yang tidak sedap didengar. Saya tidak pasti apakah tujuan sebenar mereka melaporkan berita-berita yang tidak benar itu kepada umum sedangkan ia satu fitnah terhadap seorang ulama.

Kenyataan yang sebenarnya ialah, Syeikh al-Azhar hanya melarang perempuan memakai purdah ketika bersama-sama perempuan sahaja dan bukan mengharamkannya secara mutlak. Larangan hanya di institusi-institusi al-Azhar sahaja kerana pemakaian purdah sesama perempuan itu bukanlah bertepatan pada tempatnya. Adapun tempat-tempat selain yang disebutkan itu, beliau tidak melarang atau mengharamkan perempuan Islam memakai purdah kerana itu adalah hak peribadi setiap perempuan Islam. Surat khabar al-Masai bertarikh 12 Oktober 2009 dan beberapa akhbar lain turut melaporkan yang Syeikh al-Azhar tidak menghalang atau mengharamkan pemakaian purdah ketika di jalanan dan semasa bekerja. Menurut beliau lagi, 80 peratus daripada para ulama fiqh berpendapat muka perempuan Islam bukanlah aurat.

Akhbar-akhbar di Malaysia juga tidak ketinggalan di dalam melaporkan berita ini. Namun laporannya sama sahaja seperti akhbar al-Misr al-Yaum itu bahkan agak keterlaluan dengan tajuk berita ini juga sudah cukup menggerunkan untuk dibaca. Perkara seperti ini amatlah di kesali kerana ia dilakukan oleh orang Islam sendiri dan saya yakin musuh-musuh Islam berketawa melihat situasi ini. Apa yang lebih mendukacitakan, mereka sanggup mentohmah seorang ulama yang hebat dan tidak mustahil mereka akan terus mentohmah para ulama lain lagi dengan membawakan berita-berita yang tidak bertepatan.

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Bukan termasuk umatku orang yang tidak memuliakan orang dewasa kami, menyayangi anak kecil kami dan menghormati ulama kami.
(Riwayat Ahmad).

Namun mungkin ada yang berkata Syeikh Prof. Dr. Muhammad Sayyid Tantawi adalah ulama yang dipilih oleh kerajaan, jadi pendapat beliau harus ditolak terus. Saya katakan di sini, sememangnya beliau dipilih oleh kerajaan Mesir sebagai Syeikh al-Azhar, namun bukanlah semua pendapatnya harus ditolak kerana beliau juga terdiri daripada salah seorang para ulama besar al-Azhar yang diiktiraf keilmuannya sebelum beliau dilantik menjadi Syeikh al-Azhar lagi. Sememangnya keilmuan, kealiman dan kewarakannya adalah sebahagian dari sifat-sifat yang ada pada diri beliau. Namun saya tidak menafikan juga ada beberapa pandangan beliau yang dikritik oleh para ulama lain. Walaupun beliau pernah dikritik, ini tidak bermakna beliau bukan seorang ulama yang hebat kerana kritikkan di dalam menuntut ilmu Islam adalah sesuatu yang sihat.

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Sesungguhnya ulama itu adalah pewaris para nabi. Para nabi tidak mewariskan dinar dan dirham. Mereka hanya mewariskan ilmu. Maka barangsiapa yang mengambil (warisan ilmu) tersebut ia telah mengambil habuan yang paling sempurna.
(Riwayat Ahmad, Tarmizi, Abu Daud dan Ibnu Majah).

BAGAIMANAKAH MENGHADAPI KHILAF?

Perkara ini selalu saya ulangi pada setiap tulisan saya yang terdapat khilaf di antara para ulama. Namun masih ada segelintir golongan masih tidak berlapang dada atau menerima nasihat ini dengan hati yang terbuka. Jadi di sini saya akan mengingatkan semula perkara ini agar kesatuan dan keharmonian umat Islam terus terjaga.

Kaedah Fiqhiyah menyatakan bermaksud:
Tidak boleh dibantah sesuatu hukum yang berlaku khilaf di kalangan fuqaha. Hanya yang boleh dibantah ialah perkara mungkar yang disepakati oleh para ulama di atas pengharamannya.
(Lihat kitab: al-Asybah Wa al-Nazair Fi Qawaid Wa Furu Fiqh al-Syafiiyah karangan Imam Jalaluddin Al-Sayuti).

Maksud kaedah ini (di atas) secara lebih jelasnya ialah kita tidak boleh menafikan, membantah atau menuduh orang lain adalah tidak betul atau salah kepada orang lain yang memilih salah satu pendapat dalam perkara yang berlaku perselisihan pendapat ulama padanya. Malangnya jika dilihat fenomena hari ini terdapat segelintir golongan yang menyanggah dan menyalahi kaedah ini lantas menyalahkan orang lain yang tidak sependapat dengannya. Malah mereka hanya menyeru orang lain supaya memahami dan menerima pendapat mereka sahaja sedangkan mereka tidak melihat terlebih dahulu keadaan tempat dan suasana pada ketika itu. Inilah di antara masalah terbesar yang menimbulkan banyak kesan negatif kepada umat Islam di Malaysia khususnya semenjak sekian lama.

KESIMPULAN

Isu purdah ini hanyalah perkara khilafiyyah dan agak mustahil ia boleh mencapai kata sepakat daripada para ulama Islam sepanjang zaman. Perselisihan ini boleh dileraikan jika kita masing-masing boleh bertolak-ansur dengan mengutamakan sifat saling hormat-menghormati di antara satu sama lain. Inilah yang di jelaskan oleh Islam kepada pengganutnya. Di dalam mengangani isu pemakaian purdah ini secara baik, di sini saya simpulkan bahawa mana-mana perempuan Islam yang hendak memakai purdah maka kita tidak boleh menghalangnya atau mengejinya. Bagi sesiapa yang memilih untuk tidak memakai purdah pula maka kita juga tidak boleh menghalangnya atau mengejinya. Kedua-dua pihak adalah betul. Apa yang terlebih penting adalah: Bagaimana dengan perempuan Islam yang tidak menutup aurat?

‘Memberi dan Berbakti’

Wallahualam

Friday, October 9, 2009

Kenyataan Media Berhubung Mengenai Isu Penempatan

-KENYATAAN MEDIA UNTUK EDARAN SEGERA-

UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS (UPSI)

8 OKTOBER 2009

Berhubung berkenaan isu penempatan yang dikatakan akan dilewatkan bermula tahun hadapan, kami mewakili pihak Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) telah berusaha mendapatkan maklumat serta perbincangan dengan beberapa pihak bagi merungkai isu yang semakin menjadi perhatian di kalangan mahasiswa jurusan pendidikan di negara ini.

Menyedari tugas sebagai wakil pelajar, kami mengambil langkah untuk berhubung dengan Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia (NUTP) bagi mendapatkan pandangan serta pendirian mereka berkenaan isu yang berbangkit ini.

Pada 7 Oktober 2009, jam 9.30 malam, saudari Adriyani Yamin, Exco Kebajikan & Kemasyarakatan MPP UPSI yang dtugaskan untuk menghubungi Presiden NUTP, Encik Hashim Adnan telah membuat perbincangan bersama beliau melalui panggilan telefon. Hasil daripada perbincangan tersebut, beberapa ketetapan dan jaminan telah dibuat. Berikut merupakan penjelasan dan pendirian NUTP hasil perbincangan yang dibuat berkenaan isu ini :

• Pihak NUTP menegaskan isu kelewatan untuk penempatan bermula pada tahun hadapan adalah tidak relevan apabila dilihat pada statistik persaraan guru-guru sedia ada.

• Situasi semasa ( tahun 2010 persaraan guru lebih ramai) menunjukkan bahawa isu ini tidak mungkin berlaku, apabila lebih ramai guru-guru baru diperlukan untuk mengisi kekosongan guru yang ada.

• Pendidikan merupakan elemen penting walau di mana sekalipun, justeru adalah tidak relevan jika faktor kekangan kewangan dijadikan sebagai alasan menyebabkan mahasiswa/i yang mengambil bidang pendidikan menjadi korban.

• Mahasiswa/i tidak perlu bimbang berkenaan dengan isu ini, dan melalui NUTP sendiri suara bakal-bakal guru ini boleh disalurkan dengan baik dan NUTP sedia membela bakal-bakal guru.

Justeru, kami berharap penjelasan dan pendirian NUTP ini boleh mengembalikan keyakinan dan semangat semua bakal guru, tidak kira sama ada di UPSI mahupun institusi lain untuk meneruskan usaha mencapai cita-cita menjadi seorang guru.

Mohd Zulhilmi bin Mohd Noor

Exco Kebajikan & Kemasyarakatan

Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UPSI

Adriyani binti Yamin

Exco Kebajikan & Kemasyarakatan

Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UPSI

Akmal bin Madzir

Exco Latihan & Pembangunan Sahsiah

Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UPSI

Norhafizawati bt Mahmad Razali

Exco Latihan & Pembangunan Sahsiah

Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UPSI

Nur Aqilah Hanis Bt Mohd Yusoff

Exco Akademik & Kerjaya

Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UPSI

Arif bin Mohamad

Exco Akademik & Kerjaya

Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UPSI

Mohd Hanif Azwan bin Abd Rahman

Exco kesenian & Kebudayaan

Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UPSI

Norhisham bin Che Hamid

Exco Kesenian & Kebudayaan

Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UPSI

Thursday, October 8, 2009

angin prk mula bertiup: Pro-Aspirasi menang percuma, pro-M dakwa disabotaj

Pro-Aspirasi menang percuma, pro-M dakwa disabotaj




Kumpulan pro-Aspirasi di Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) menyapu bersih kesemua 28 kerusi - tujuh kerusi umum dan 21 kerusi fakulti - selepas penamaan calon bagi pilihanraya kampus universiti tersebut ditutup semalam.

Ini ekoran empat calon pro-Mahasiswa gagal bertanding selepas gagal mendapat tandatangan pengesahan daripada naib canselor dan dekan hal ehwal pelajar UniMAP
link.

Berikutan itu semua kerusi terbabit telah dimenangi tanpa bertanding, maka tiada pilihan raya kampus akan diadakan di UniMAP tahun ini.

Sementara itu, jurucakap pro-Mahasiswa UniMAP mendakwa calon-calonnya telah disabotaj kerana Naib Cancelor, Datuk Prof Dr Kamarudin Hussin dan Dekan Hal Ehwal Pelajar (HEP) Razni Ahmad didakwanya enggan menandatangani borang pencalonan mereka.

Jurucakap itu mendakwa, naib canselor dan HEP enggan berbuat kerana mendakwa borang pencalonan itu lewat diserahkan dan mereka memerlukan masa untuk menelitinya.

Katanya, mereka menyerahkan borang tersebut kepada pejabat naib canselor pada hari Selesa - sehari sebelum penamaan calon semalam.

Ditanya mengapa mereka menghantar sehari sebelum, jurucakap menjelaskan, mereka sudah berusaha sejak hari Isnin untuk mendapatkan tandatangan naib canselor atau HEP bagi mengesahkan borang pencalonan mereka.

Cuba hubungai HEP

Katanya, mereka telah ke pejabat Razni pada hari Isnin tetapi beliau tidak ada di pejabat.

Jurucakap itu berkata, apabila dimaklumkam oleh calon-calon tersebut mengenai perkara itu, beliau sendiri telah cuba menghubungi Razni.

“Saya dapat bercakap dengan Razni dan beliau memberitahu saya yang dia sedang berada di Kuala Lumpur dan hanya akan balik 10 Oktober (Sabtu),” katanya.

Berikutan itu, katanya, mereka telah pergi ke pejabat naib canselor pada pagi hari berikutnya (Selasa) untuk mendapatkan tandatangan pengesahan pada pencalonan masing-masing.

Bagaimanapun, jurucakap itu mendakwa, Datuk Prof Dr Kamarudin pula cuba mengelak menemui mereka dengan alasan “mereka tidak buat sebarang temujanji untuk menemuinya”.

Selepas gagal menemui naib canselor tersebut, jurucakap itu berkata, kerani di pejabat itu meminta mereka supaya meninggalkan borang tersebut untuk “cuba ditandatangani oleh naib canselor”.

Pada sebelah petangnya, kata jurucakap itu, mereka sekali lagi pergi ke pejabat naib canselor untuk mendapatkan semula borang pencalonan mereka itu.

'Perlu masa teliti'

Bagaimanapun, katanya, kerani itu memberitahu mereka yang borang pencalonan tersebut telah dimajukan kepada HEP.

Berikutan itu, katanya, mereka pun pergi ke pejabat HEP untuk mendapatkan borang pencalonan tetapi malangnya pejabat itu telah ditutupkan sudah lepas waktu pejabat, jam 5 petang.

Katanya, pada hari Rabu - hari penamaan calon - keempat-empat calon tersebut pergi ke pejabat HEP kira-kira jam 8 pagi untuk mendapatkan semula borang pencalonan mereka.

Mereka dapat menemui HEP pada jam 10.45 pagi dan perjumpaan tersebut, Razni didakwa memberitahu mereka bahawa beliau tidak dapat menandatangani borang tersebut kerana tidak diberi masa yang mencukupi untuk menelitinya terlebih dahulu.

Jurucakap itu juga mendakwa, perkara yang sama berlaku tahun lepas.

“Ia berulang dengan skrip yang sama. Kali ini tidak boleh sembunyikannya lagi, kita mahu ketengahkan isu tersebut tahun ini," kata sumber.

Pilihan raya kampus di UniMAP tahun membabitkan pertandingan bagi 28 kerusi iaitu tujuh kerusi umum dan 21 fakulti.

Wednesday, October 7, 2009

Universiti Al-Azhar larang berpurdah?

Universiti Al-Azhar larang berpurdah?

KAHERAH – Syeikh Al-Azhar, Mohammed Sayyed Tantawi berhasrat untuk mengharamkan pelajar perempuan berpurdah daripada memasuki Universiti Al-Azhar, lapor akhbar Al-Masry Al-You kelmarin.

Seorang pegawai keselamatan memberitahu, polis juga menerima arahan lisan untuk menghalang pelajar perempuan yang berselubung penuh memasuki Universiti Al-Azhar.

Satu sumber yang enggan dikenali berkata, pengharaman itu adalah untuk tujuan keselamatan dan usaha pencegahan pemerintah terhadap fahaman konservatif melampau di Mesir.

Secara umum, wanita memakai tudung di Mesir namun sejumlah lagi memakai purdah yang merupakan amalan biasa di Arab Saudi. – AP

Heboh SMS ribut kuat landa Malaysia

SUMBER; KOSMO


Heboh SMS ribut kuat landa Malaysia

KUALA LUMPUR - Jabatan Meteorologi semalam menafikan mesej khidmat pesanan ringkas (SMS) yang tersebar luas menyatakan satu ribut kuat akan melanda Malaysia malam tadi ekoran ramalan cuaca mengenai Taufan Parma akan melanda Filipina lewat malam tadi.

Pegawai bertugas Jabatan Meteorologi ketika dihubungi berkata, SMS itu yang mendakwa taufan berkelajuan 222 km/j akan melanda adalah satu khabar angin dan menasihati orang ramai supaya tidak panik.

SMS itu turut meminta orang ramai mengambil langkah berjaga-jaga dan tidak berada di jalanan.

Taufan Parma melanda Luzon pada Sabtu mengakibat tanah runtuh dan banjir serta mengorbankan 16 orang. Taufan, yang kini dikategorikan ribut tropika dengan kelajuan 55 knot, kini bertiup di perairan barat Luzon.

Katanya, ribut tropika itu diramalkan bergerak ke arah barat menghala pulau Hainan dalam beberapa hari ini.

"Kelajuan ribut tropika Parma ini akan membentuk gelombang kuat di Laut China Selatan tetapi tiada petunjuk ia akan melanda negara ini," katanya.

Jabatan Meteorologi semalam mengeluarkan amaran kategori pertama mengenai angin kuat dan laut bergelora dengan angin barat daya berkelajuan 40-50 km/j dan ombak setinggi 3.5 meter di perairan Phuket dan Samui di Thailand, Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Kelantan, Terengganu, Reef North, Layang-layang, Labuan dan Sabah yang akan berterusan sehingga Jumaat. - Bernama

berita pendidikan:Guru saman pengetua RM228,000



SEKOLAH Menengah Kebangsaan Seri Mahkota di Jalan Gambang, Kuantan tempat
Rozilah mengajar.


KUANTAN - Seorang guru di Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Mahkota, Jalan Gambang di sini mengemukakan saman RM228,000 terhadap pengetua sekolah terbabit kerana didakwa menjejaskan reputasinya.

Rozilah Abdullah, 37, yang memfailkan saman itu di pejabat Pendaftar Mahkamah Sesyen di sini melalui Tetuan Balkhis Alias & Co pada 12 Ogos lepas menamakan pengetua, Aluwiyah Osman sebagai defendan.

Kes itu ditetapkan untuk sebutan pada semalam, namun Hakim Hassan Abdul Ghani kemudian menetapkan 5 November ini sebagai sebutan semula selepas wakil Pejabat Peguam Negara memohon tempoh masa untuk memfailkan pernyataan balas terhadap tuntutan saman berkenaan.

Dalam pernyataan tuntutan itu, Rozilah mendakwa pada 24 Julai tahun lepas, defendan memalukannya di hadapan guru lain dengan menuding jari ke arahnya serta menyatakan beliau enggan mematuhi perintah defendan.

Rozilah mendakwa defendan telah membuat satu laporan terhadapnya dan berikutan itu seorang kaunselor daripada Pejabat Pelajaran Daerah Kuantan memanggilnya ketika beliau sedang mengajar memaklumkan satu laporan telah dibuat terhadapnya.

Rozilah, yang telah bertugas selama 13 tahun sebagai guru, mendakwa akibat laporan defendan, beliau telah menerima surat bertarikh 13 Februari 2009 yang menyatakan tiada pergerakan gaji bagi beliau untuk tahun 2009. - Bernama

berita dunia:Tangisan misteri di runtuhan hotel



BEBERAPA anggota penyelamat mencari mangsa di celah runtuhan Hotel Ambacang di Padang semalam.


PADANG - Sekumpulan pekerja berhenti meruntuhkan bahagian Hotel Ambacang yang rosak akibat gempa bumi kuat apabila seorang penduduk terdengar bunyi tangisan misteri dari bawah runtuhan semalam, enam hari selepas bencana itu berlaku.

Seorang pekerja hotel tersebut dikenali sebagai Rizki memberitahu, dia terdengar tangisan seorang wanita dari bawah runtuhan Hotel Ambacang walaupun suasana ketika itu bising dengan bunyi enjin beberapa jentolak dan jentera lain yang sedang memindahkan serpihan runtuhan.

"Semasa saya berjalan di atas runtuhan hotel itu saya terdengar suara lemah menjerit 'Tolong, tolong, tolong," kata Rizki

"Saya yakin suara itu daripada seorang mangsa yang masih hidup. Suara itu semakin lemah sebelum ia akhirnya tidak kedengaran," tambahnya.

Selepas memaklumkan kepada pihak berkuasa, satu pasukan penyelamat bergegas menggali beberapa lubang menembusi beberapa lapisan dinding konkrit tetapi mereka melaporkan tiada tanda-tanda mangsa masih hidup terperangkap di situ.

Episod berkenaan cuma sebahagian daripada penderitaan ribuan penduduk yang kehilangan anggota keluarga mereka selepas gempa bumi berkekuatan 7.6 pada skala Richter meruntuhkan puluhan ribu bangunan dan kediaman di sini selain menyebabkan tanah runtuh yang menimbus 600 orang di beberapa buah perkampungan di wilayah Sumatera Barat pada Rabu lepas.

Beberapa pegawai berkata, angka kematian rasmi setakat semalam mencecah 704 orang tetapi dijangka meningkat kepada beberapa ribu orang tidak lama lagi.

"Saya kembali ke sini (Hotel Ambacang) setiap hari untuk mendapatkan perkembangan terbaru," kata Firmansyah yang kehilangan isterinya ketika menginap di hotel berkenaan.

"Saya sangsi dia masih hidup selepas enam hari. Saya cuma berharap mayatnya ditemui," jelas lelaki itu. - AP