Saturday, October 31, 2009

Kematian adalah perkara yang paling dekat dengan kita

Innalillahi....

Saya baru sahaja menerima kematian saudara saya.

Suami kepada anak saudara saya. Nama asalnya Ah Hwa.

Alhamdulillah, dia mati sebagai seorang Islam.

Sejauh mana penghayatan dia dengan agama, itu perhitungan dia dengan Allah.

Hari raya lepas, saya sempat beramah mesra dengan mereka. Terserempak di tengah jalan, semasa mereka berkonvoi berhari raya bersama keluarga menaiki motosikal.

Riang hati melihat kegembiraan mereka.

Tak sangka Allah jemput dia lebih cepat.

Arwah memang seorang yang tak lokek dengan senyuman walaupun masih berbahasa melayu sarawak yang bercampur dengan sebutan cina, tapi saya kagum, dia memilih Islam sebagai agamanya.

Hari raya lepas, pada hari raya pertama, saya dengan abang sulung saya, merempit menaiki motosikal untuk menziarahi tanah perkuburan nenek sebelah mak dan bapa saya.

Mak dan bapa menaiki kereta bersama kakak dan abang ipar.

Sebaik selesai bacaan yasin yang diketuai oleh bapa saya, kami bergegas balik kerana hendak singgah di rumah saudara sebelum balik ke rumah.

Tapi rezeki tidak menyebelahi kerana saudara kami tiada di rumah. Dalam perjalanan balik, kami terserempak dengan rombongan TUDM kalau tak silap saya, tidak pasti mungkin TLDM, tapi yang pasti arwah adalah seorang tentera. Rombongan mereka menghantar jenazah untuk di kebumikan.

Jenazah meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya di semenanjung, mayat arwah diterbangkan ke kuching sebelum dikebumikan di tanah perkuburan Islam kampung sambir iaitu kampung bersebelahan dengan kampung saya.

saya dan abang saya berpatah balik ke tanah perkuburan untuk menyertai mereka manakala kereta abang ipar saya terus balik ke rumah.

Ini kali pertama saya menyaksikan pengebumian secara lansung. Sebelum ini tidak berpeluang. Saya memerhatikan keadaan sekeliling.

Arwah disemadikan mengikut istiadat tentera. Dalam hati saya hanya mampu berdoa agar setiap yang hadir mengambil iktibar daripada apa yang mereka saksikan.

Semasa mereka mengali kubur untuk mengebumikan jenazah, saya mengambil peluang untuk menjenguk ke dalam kubur yang digali. Bukan apa, hendak mengambil ibrah daripada peristiwa tersebut.

Arwah masih muda. saya kira usia dia kurang dari 25 tahun. Sangat muda tapi ajal tak mengira usia kan.

Entah esok lusa masa untuk kita pula. Siapa tahu...

Allahu rabbi, jika Kau matikan kami, matikan kami dalam keadaan beriman dan Husnul khatimah.

Jauhi kami dari azab kubur.

Baru-baru ini, beberapa orang pelajar upsi meninggal dunia, Innalillah.
Ada yang kemalangan, ada yang meninggal kerana sakit.

Mati itu tidak mengenal usia.

Semoga kita berusaha mencari bekalan untuk di bawa ke sana.

ALFATIHAH untuk semua arwah.

Doakan semoga Allah mengampuni dosa mereka.

Sunday, October 25, 2009

Saya tunggu kedatangan buku-buku saya ni

Assalamualaikum wbt

Ini buku-buku yang saya tempah secara online di http://bookcafe.com.my/
bayaran di buat dengan maybank2u.
Cukup mudah.
Sapa-sapa nak beli buku dan tak ada masa ke kedai tetapi ada masa melepak depan laptop boleh la shopping di sini ye.
Ini senarai buku-buku saya. Ini harga sebelum diskaun. Setiap buku ada diskaun sendiri.

30 Wasiat Imam Syafie

Code: ISBN 9833372686
1 RM16.15


31 Kisah Teladan: Di Manakah Tuhan

Code: 978-967-5137-49-5
1 RM11.90


50 Tokoh Islam yang Mengubah Dunia

Code: 9789833603176
1 RM12.66


Dahsyatnya Doa Ibu

Code: 9789833603930
1 RM12.66


Doa Gadis Baitulmuqaddis

Code: 978-967-5137-50-1
1 RM11.90


Fahamilah Perasaanku: 30 Luahan Perasaan Suami

Code: 978-983-3603-45-9
1 RM13.60


Galaksi Muhsinin

Code: 978-967-5136-06-1
1 RM16.15


Hidup Sebagai Sebuah Akademi

Code: ISBN 983-3603-02-5
1 RM12.66


Kecerdasan Pelbagai: Aplikasi dalam Pengajaran dan Pembelajaran

Code: 978-967-5226-06-9
1 RM20.40


Kudeta- Intro

Code: 978-967-5136-32-0
1 RM14.45


Online Dengan Tuhan

Code: 978-967-5137-37-2
1 RM11.05


Takwa: Takut Tetapi Rindu

Code: 978-983-192-342-9
1 RM11.05


Transgenesis

Code: 9879675136023
1 RM20.40


Travelog Dakwah: Meniti Hari Esok

Code: 978-967-5137-30-3
1 RM15.30


Tuhanku Maha Best

Code: 978-983-3603-75-6;
1 RM11.05

Friday, October 23, 2009

REVOLUSI: Kak, baguslah ya, daripada berkaraoke bagus kita polah majlis tilawah (polah=buat)

Assalamualaikum wbt,

MAJLIS PERTANDINGAN TILAWAH ALQURAN akan diadakan pada

Tarikh: 23 Oktober 2009
Hari: Jumaat
Tempat: No.7, Kampung Tambirat, 94600 Asajaya, Sarawak.
Peserta: berumur 18 tahun dan ke bawah

Alhamdulillah.

Malam ini selepas Isya diadakan satu majlis memuliakan Alquran. Kalam suci dari ALLAH.
Majlis ini diadakan sempena majlis doa selamat @ Al-wida jiran sebelah rumah saya. (kredit untuk penganjur dan yang berkerjasama)

Majlis diadakan di tempat letak kereta depan rumah saya. Hakim-hakim tilawah duduk dalam rumah saya. Wahh seronok tak terkata.

"Kak, bagusla, kita polah perubahan. Lekak tok sik perlu lah kita polah karaoke agik. Kita polah pertandingan tilawah jak. Daripada karaoke yang sik berfaedah ya."
( kak, baguslah, kita buat perubahan. Lepas ni tak perlu nak buat karaoke lagi. kita buat pertandingan tilawah je, daripara karaoke yg tak berfaedah tu)

kakak: "yalah, idea tiba-tiba jak ya. Alu bena polah. ada juak pakei berame di rumah."
(itulah, idea tiba-tiba ja. terus buat betul, ada juak untuk berkumpul ramai2 di rumah)


Alhamdulillah.

Hati saya berbunga. Sudah nampak sedikit perubahan yang saya boleh mencelah di tengah2 kemelut masyarakat yang cintakan hiburan melampau-lampau.

Lain kali saya nak buat juga semasa perkahwinan saya nanti. Haha, bila lah ya..

Selepas ini kita boleh rancang aktiviti berkala. dan kalau boleh saya nak libatkan siswazah-siswazah dan mahasiswa yang tengah bercuti semester agar terlibat sama dalam aktiviti begini.

Saya nak buat lagi lepas ini.

Tak tilawah alquran, saya boleh buat pertandingan qasidah, nasyid, taranum, hafazan, kem smart solat, berzanji, dan macam-macam lagi. Pusat aktiviti di rumah mak dan bapa saya. lagipun dah tak ada orang kat rumah. saya balik cuti sem, hanya ada saya, mak dan bapa saya.

Apa kata kita berprogram sekali-sekali. Dan jadikan rumah saya pusat dakwah.

Wah seronok sekali..

Buat perkepis or perkepisma, jika ada sebarang cadangan sila kemukakan kepada saya.

Semoga dipermudahkan.

Thursday, October 22, 2009

depa buat sup kucing...

Lauk Kucing

Kat sini kucing kita bela, tapi kat Afrika kucing tu boleh dibuat makanan tengahari!!









kematian sia-sia

enjoy the pictures :)

Mamaku Monyet













2 perkara...1) solat dhuda, 2) sedekah

Assalamualaikum wbt..

bagaimana hari ini, sudah solat dhuha, atau sudah bersedekah?

Alhamdulillah jika sudah, yang belum cepat-cepat buat.

Tak mampu buat hari-hari, buat selang sehari, xmampu selang sehari, buat 3 hari sehari, tak mampu jugak, sekali seminggu. Buat sedikit tidak apa, tapi istiqamah.

Masih tak mampu, Islam tak bebankan kita sebab tu solat dhuha tak difardukan. Tapi sekiranya diamalkan, impaknya besar. Anda akan tidak akan rasa kurang.

Sedekah. Hmm hujung sem, pelajar memang agak kering poketnya. Masa ini jika kamu sudah biasa bersedekah, tak akan keberatan bersedekah. walau sekadar gula-gula sebiji. Niat kerana Allah.

*****************************************************************

Semalam saya ke pekan Tanjung Malim. Sorang-sorang.
Terjumpa seorang hamba Allah, yang menjual buku-buku dan cd. Sempat berborak seketika dengan mereka. Rupanya mereka adalah adik-adik saya dari Sarawak (adik-adik se Islam-bukankah setiap yang beragama Islam itu bersaudara).
Mereka tinggal di Kuala Lumpur. Oh ya, nama mereka saya tak sempat nak tanya. Kedua-duanya lelaki. Seorang berumur 20 tahun (pelajaran sehingga PMR sahaja), yang kedua 19 tahun, sebaya dengan adik saya. Status pelajarannya saya tak sempat tanya.
Alkisahnya, si 20 tahun bertanya kepada saya, tidak risau ke berada di pekan seorang diri.
Saya hanya menjawab husnu'zon. hmm dia tak paham katanya, lalu memberitahu status pendidikannya.

Saya menjawab "Maksudnya bersangka baik kepada Allah".
InsyaAllah, peringatan buat diri saya dan adik-adik ini. Teruskan usaha adik, cari rezeki dari sumber yang halal.

***************************************************************
Untuk dia: Status kewangan, hmm sekarang ni, ekonomi agak jatuh, sebab dah hujung sem. Bagi yang bergelar mahasiswa paham la perasaan ini.
Baki wang adalah untuk makan, menyiapkan tesis tahun akhir, dan untuk cari rumah sewa yang bakal saya huni semasa prkatikum nanti.
Harap sekiranya dia membaca entri saya kali ini, memaafkan saya. Mungkin saya terpaksa melewatkan pembayaran kepada dia. InsyaAllah, saya akan serahkan secepat mungkin. SMS hari tu pun saya tak padam dalam hp saya untuk peringatan pada saya bahawa masih ada janji yang belum saya tunaikan.

***************************************************************

Saya masih risaukan adik saya. 29 okt ini dia akan temuduga polis. Doakan dia berjaya. Mudahan ini adalah salah satu hijrah dia.

22 November 2009: Hari terakhir saya di kolej saya. Saya akan kembali ke Sarawak pada hari tersebut, semoga urusan saya dapat diselesaikan sebelum hari tersebut. InsyaAllah.

Sem depan, hidup baru saya. Bakal menjadi "Cikgu Nurul" selama 4 bulan di SMK Seri Sepang, Sepang. Setakat ini yang saya tahu, sekolah ini bukan sekolah dalam ladang/estate. Semoga dipermudahkan urusan.

Sekian.

Tuesday, October 20, 2009

Ziarah: jom berambeh di UPSI

Assalamualaikum wbt..

Hari sabtu yang lalu, usai perjumpaan PERKEPISMA di Masjid Negara, Kuala Lumpur , 3 orang sahabat saya berambeh(bermalam) di rumah saya di UPSI.

Ini blog-blog mereka:
RINDOK ATI
AD-DARAINA
GADIS DESA BIASA

Anda boleh klik pada nama untuk ke blog mereka.

Terima kasih tak terhingga buat sahabat, maaf atas kekurangan layanan.

Boh jerak mo datang agik ar.. Gambar tak ada sebab diorang tak bagi lagi hehe.

All the best to all of you. Tinggal sebulan lebih sahaja lagi sebelum saya meninggalkan kolej yang saya diami selama 3 tahun setengah ini. Saya penghuni kolej tegar, tidak ada terfikir untuk menyewa rumah kecuali dalam tempoh praktikum selama 4 bulan ini.

Tak sampai setahun lagi saya berada di Bumi Malaya ini.

InsyaAllah pergunakan masa seadanya.

Sapa mo berambeh di UPSI padah jak dengan kmk, tiada caj perkhidmatan. hehe

Monday, October 19, 2009

dua perkara: 1) perkahwinan sama jemaah 2) fitnah-fitnah mula bertebaran bila demam prk

Assalamualaikum wbt

1) perkahwinan satu jemaah

YA. Saya bersetuju. Kalau boleh itu yang saya mahu. Kalau tak dapat pun saya bersyukur dgn yang ada dan ajak bersama untuk berjemaah.
Ada yang kata, kalau boleh nak simpan isteri kat rumah je.

Tapi aku nak pilih jalan berjuang, doakan aku istiqamah di jalan ini.


2) Fitnah-fitnah mula bertebaran bila demam PRK bermula

Perkara yang sama saya lalui semasa PRK yang lepas.
Menangis. Ye banyak air mata gugur dalam perjuangan tapi itu bukan melemahkan tapi menguatkan lagi kami untuk terus berjuang.
Jalan perjuangan itu memang payah. Itu memang akan kita lalui.
Sahabat-sahabat saya sendiri memang banyak yang difitnah dan apa yang mereka ceritakan tidak benar kerna fitnah itu berlaku di tempat lain sedangkan pada masa tu sahabat saya bersama saya..

Aneh.

Tahun ini bau-bau fitnah itu mula menular. Semua keburukan nampak sehingga pengorbanan yang bertimbun-timbun dilupakan.

Manusia. Bila kemahuannya ditolak mula membuak-buak.

Sekali lagi, Tudung labuh dan kopiah menjadi sasaran.

Tapi tidak mengapa. Kita terus berjuang walau mereka halang.

Buat sesiapa yang akan berada di persada PRK dan menjadi calon. Usah takut, kami sokong anda. Insya Allah anda tidak berseorangan.

Thursday, October 15, 2009

Isu Purdah: Satu Penjelasan Ringkas

Assalamualaikum Warahmatullah.

PENDAHULUAN

Sesungguhnya pemakaian purdah oleh para wanita Islam merupakan masalah khilafiyah iaitu sesuatu perkara yang menjadi perselisihan pendapat dan pertikaian di kalangan para ulama. Ulama berselisih pendapat tentang masalah ini sejak dahulu lagi dan perselisihan ini berterusan sehingga sekarang. Punca berlakunya perselisihan adalah kerana dalil-dalil yang berkaitan dengan masalah purdah ini tidak terdapat dalil-dalil yang putus dan jelas. Jadi para ulama menyatakan pendirian mereka berdasarkan pemahaman dan ijtihad masing-masing di dalam memahami nas-nas yang dikemukakan itu. Maka berlakulah di sana khilaf di kalangan para ulama di dalam menetapkan hukum memakai purdah terhadap wanita Islam. Perselisihan pendapat ini berpunca dari penafsiran ayat al-Quran al-Karim berikut:

Firman Allah Taala bermaksud:
Dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya.
(Surah al-Nur: Ayat 31).

Isu purdah menjadi topik hangat pada waktu ini memandangkan beberapa surat khabar di Malaysia melaporkan bahawa Syeikh al-Azhar sekarang iaitu Syeikh Prof. Dr. Muhammad Sayyid Tantawi akan mengharamkan pemakaian purdah di institusi-institusi al-Azhar. Selepas berita ini disiarkan di dada-dada akhbar, beberapa orang ahli iLuvislam serta beberapa kenalan saya dari Malaysia telah meminta pandangan dan pengesahan dari saya mengenai isu ini. Ada di antara mereka yang meminta saya menulis satu artikel bagi menjelaskan secara terperinci mengenai isu purdah yang sedang panas diperkatakan ini. Memandangkan saya mempunyai sedikit masalah teknikal pada ketika itu, jadi saya tidak dapat memberikan jawapan kepada setiap persoalan yang dikemukan dengan panjang lebar. Di samping itu juga, berita sebenar dari beberapa dada-dada akhbar di Mesir belum saya terokai sepenuhnya memandangkan hanya akhbar al-Masr al-Yaum (terjemahan dari akhbar inilah yang dimasukkan di dada-dada akhbar di Malaysia) sahaja yang memaparkan berita itu.

Bagi memberikan sedikit sumbangan saya kepada kefahaman umat Islam di Malaysia berkenaan isu purdah ini, di sini saya cuba menjelaskan isu ini secara ringkas agar semua pihak dapat mengambil manfaat. Saya berharap agar masalah khilafiyah ini dapat di tangani dengan baik tanpa menjejaskan kesatuan dan keharmonian umat Islam pada waktu ini. InsyaAllah. Semoga penerangan dan penjelasan ini juga akan membuka minda dan memberi peringatan kepada semua pihak terhadap kepentingan institusi ulama di dalam Islam.

PENGERTIAN PURDAH

Di dalam Bahasa Arab, purdah disebut sebagai niqab. Menurut Kamus Besar Arab-Melayu Dewan, purdah bermaksud kain penutup muka perempuan. Secara lazimnya, kain tersebut digunakan menutup sebahagian besar kawasan muka sesesorang perempuan itu melainkan matanya sahaja.

ADAKAH PURDAH ITU WAJIB ATAU TIDAK?

Berdasarkan dalil al-Quran al-Karim dari surah al-Nur ayat 31 yang saya kemukakan di atas, sebilangan ulama berpendapat muka dan kedua-dua tangan adalah aurat iaitu dengan maksud mudahnya setiap perempuan Islam mesti memakai purdah. Sebilangan ulama lagi berpendapat muka dan kedua-dua tangan bukan dikategorikan sebagai aurat dan memakai purdah bukanlah suatu yang wajib. Di sini saya bentangkan pandangan mazhab-mazhab secara ringkas sahaja berkenaan aurat perempuan di hadapan bukan mahram bagi memudahkan kita memahami isu ini dengan sempurna. Saya tidak bercadang untuk meletakkan dalil-dalil yang digunapakai oleh mazhab-mazhab melainkan jika difikirkan perlu sahaja serta tidak saya nyatakan juga munaqasyah dalil-dalil bagi tidak memanjangkan perbahasan ini.

Jumhur Ulama:
Tidak wajib purdah dan mengharuskan pendedahan muka dan kedua-dua tangan di hadapan lelaki asing yang bukan mahram sekiranya aman dari fitnah.

Mazhab Hanafi:
Tidak harus lelaki melihat perempuan asing dan merdeka melainkan muka dan kedua-dua tangan sekiranya tidak dibimbangi mendatangkan syahwat. Adapun kedua-dua kaki juga bukan aurat.

Mazhab Maliki:
Aurat perempuan merdeka ketika bersama lelaki asing ialah seluruh badan kecuali muka dan kedua-dua tapak tangan sekiranya tidak menimbulkan syahwat.

Mazhab Shafie:
Aurat perempuan yang merdeka adalah seluruh badannya melainkan muka dan kedua-dua tapak tangan sekiranya tidak menimbulkan fitnah. Pendapat lain mengatakan seluruh tubuh perempuan adalah aurat termasuk muka dan kedua-dua tangan.

Mazhab Hanbali:
Seluruh tubuh perempuan Islam adalah aurat. Pendapat lain mengatakan aurat perempuan di hadapan lelaki asing adalah suluruh tubuh kecuali muka dan kedua-dua tangan sekiranya tidak menimbulkan fitnah.

Kesimpulan: Pendapat jumhur ulama yang mengatakan aurat perempuan Islam adalah seluruh tubuh badannya kecuali muka dan kedua-dua tangan selagimana tidak membawa kepada syahwat dan fitnah adalah lebih bertepatan berdasarkan dalil-dalil yang dikemukakan. Pendapat ini ditarjih oleh Syeikh Prof. Dr. Yusof al-Qaradhawi sepertimana yang telah dinyatakan di dalam kitabnya bertajuk al-Niqab Limaraah dengan mengatakan juga memakai purdah tidak diwajibkan.

Untuk mengetahui penjelasan lebih lanjut mengenai aurat perempuan Islam samada aurat ketika solat ataupun di luar solat silalah meneliti dan merujuk kitab al-Majmuk Syarah al-Muhazzab karangan Imam Nawawi. Pada saya, kitab ini adalah kitab paling baik di dalam membincangkan masalah fiqh kerana di sana dibentangkan pelbagai pandangan dan dalil-dalil secara teperinci dan jelas. Sebagai penuntut ilmu agama, kita hendaklah sentiasa melazimi pembacaan kitab-kitab karangan para ulama muktabar untuk mendapatkan gambaran sebenar tentang sesuatu perkara itu.

AL-AZHAR MENGHARAMKAN PURDAH?

Saya berkesempatan membaca beberapa keratan akhbar di Malaysia melalui internet yang melaporkan perihal ini. Adakah benar kenyataan Syeikh Prof. Dr. Muhammad Sayyid Tantawi seperti yang disiarkan itu? Setelah membaca beberapa akhbar di Mesir untuk mendapatkan gambaran lebih tepat, pada saya, berita yang disiarkan oleh akhbar al-Misr al-Yaum di Mesir adalah begitu melampau dan bersikap ingin menimbulkan kegelisahan umat Islam berkenaan isu purdah ini. Kenyataan sebenar Syeikh al-Azhar tersebut di putar belit oleh mereka dan menyebabkan orang ramai di sini mentohmah al-Azhar dengan pelbagai kata-kata yang tidak sedap didengar. Saya tidak pasti apakah tujuan sebenar mereka melaporkan berita-berita yang tidak benar itu kepada umum sedangkan ia satu fitnah terhadap seorang ulama.

Kenyataan yang sebenarnya ialah, Syeikh al-Azhar hanya melarang perempuan memakai purdah ketika bersama-sama perempuan sahaja dan bukan mengharamkannya secara mutlak. Larangan hanya di institusi-institusi al-Azhar sahaja kerana pemakaian purdah sesama perempuan itu bukanlah bertepatan pada tempatnya. Adapun tempat-tempat selain yang disebutkan itu, beliau tidak melarang atau mengharamkan perempuan Islam memakai purdah kerana itu adalah hak peribadi setiap perempuan Islam. Surat khabar al-Masai bertarikh 12 Oktober 2009 dan beberapa akhbar lain turut melaporkan yang Syeikh al-Azhar tidak menghalang atau mengharamkan pemakaian purdah ketika di jalanan dan semasa bekerja. Menurut beliau lagi, 80 peratus daripada para ulama fiqh berpendapat muka perempuan Islam bukanlah aurat.

Akhbar-akhbar di Malaysia juga tidak ketinggalan di dalam melaporkan berita ini. Namun laporannya sama sahaja seperti akhbar al-Misr al-Yaum itu bahkan agak keterlaluan dengan tajuk berita ini juga sudah cukup menggerunkan untuk dibaca. Perkara seperti ini amatlah di kesali kerana ia dilakukan oleh orang Islam sendiri dan saya yakin musuh-musuh Islam berketawa melihat situasi ini. Apa yang lebih mendukacitakan, mereka sanggup mentohmah seorang ulama yang hebat dan tidak mustahil mereka akan terus mentohmah para ulama lain lagi dengan membawakan berita-berita yang tidak bertepatan.

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Bukan termasuk umatku orang yang tidak memuliakan orang dewasa kami, menyayangi anak kecil kami dan menghormati ulama kami.
(Riwayat Ahmad).

Namun mungkin ada yang berkata Syeikh Prof. Dr. Muhammad Sayyid Tantawi adalah ulama yang dipilih oleh kerajaan, jadi pendapat beliau harus ditolak terus. Saya katakan di sini, sememangnya beliau dipilih oleh kerajaan Mesir sebagai Syeikh al-Azhar, namun bukanlah semua pendapatnya harus ditolak kerana beliau juga terdiri daripada salah seorang para ulama besar al-Azhar yang diiktiraf keilmuannya sebelum beliau dilantik menjadi Syeikh al-Azhar lagi. Sememangnya keilmuan, kealiman dan kewarakannya adalah sebahagian dari sifat-sifat yang ada pada diri beliau. Namun saya tidak menafikan juga ada beberapa pandangan beliau yang dikritik oleh para ulama lain. Walaupun beliau pernah dikritik, ini tidak bermakna beliau bukan seorang ulama yang hebat kerana kritikkan di dalam menuntut ilmu Islam adalah sesuatu yang sihat.

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Sesungguhnya ulama itu adalah pewaris para nabi. Para nabi tidak mewariskan dinar dan dirham. Mereka hanya mewariskan ilmu. Maka barangsiapa yang mengambil (warisan ilmu) tersebut ia telah mengambil habuan yang paling sempurna.
(Riwayat Ahmad, Tarmizi, Abu Daud dan Ibnu Majah).

BAGAIMANAKAH MENGHADAPI KHILAF?

Perkara ini selalu saya ulangi pada setiap tulisan saya yang terdapat khilaf di antara para ulama. Namun masih ada segelintir golongan masih tidak berlapang dada atau menerima nasihat ini dengan hati yang terbuka. Jadi di sini saya akan mengingatkan semula perkara ini agar kesatuan dan keharmonian umat Islam terus terjaga.

Kaedah Fiqhiyah menyatakan bermaksud:
Tidak boleh dibantah sesuatu hukum yang berlaku khilaf di kalangan fuqaha. Hanya yang boleh dibantah ialah perkara mungkar yang disepakati oleh para ulama di atas pengharamannya.
(Lihat kitab: al-Asybah Wa al-Nazair Fi Qawaid Wa Furu Fiqh al-Syafiiyah karangan Imam Jalaluddin Al-Sayuti).

Maksud kaedah ini (di atas) secara lebih jelasnya ialah kita tidak boleh menafikan, membantah atau menuduh orang lain adalah tidak betul atau salah kepada orang lain yang memilih salah satu pendapat dalam perkara yang berlaku perselisihan pendapat ulama padanya. Malangnya jika dilihat fenomena hari ini terdapat segelintir golongan yang menyanggah dan menyalahi kaedah ini lantas menyalahkan orang lain yang tidak sependapat dengannya. Malah mereka hanya menyeru orang lain supaya memahami dan menerima pendapat mereka sahaja sedangkan mereka tidak melihat terlebih dahulu keadaan tempat dan suasana pada ketika itu. Inilah di antara masalah terbesar yang menimbulkan banyak kesan negatif kepada umat Islam di Malaysia khususnya semenjak sekian lama.

KESIMPULAN

Isu purdah ini hanyalah perkara khilafiyyah dan agak mustahil ia boleh mencapai kata sepakat daripada para ulama Islam sepanjang zaman. Perselisihan ini boleh dileraikan jika kita masing-masing boleh bertolak-ansur dengan mengutamakan sifat saling hormat-menghormati di antara satu sama lain. Inilah yang di jelaskan oleh Islam kepada pengganutnya. Di dalam mengangani isu pemakaian purdah ini secara baik, di sini saya simpulkan bahawa mana-mana perempuan Islam yang hendak memakai purdah maka kita tidak boleh menghalangnya atau mengejinya. Bagi sesiapa yang memilih untuk tidak memakai purdah pula maka kita juga tidak boleh menghalangnya atau mengejinya. Kedua-dua pihak adalah betul. Apa yang terlebih penting adalah: Bagaimana dengan perempuan Islam yang tidak menutup aurat?

‘Memberi dan Berbakti’

Wallahualam

Friday, October 9, 2009

Kenyataan Media Berhubung Mengenai Isu Penempatan

-KENYATAAN MEDIA UNTUK EDARAN SEGERA-

UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS (UPSI)

8 OKTOBER 2009

Berhubung berkenaan isu penempatan yang dikatakan akan dilewatkan bermula tahun hadapan, kami mewakili pihak Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) telah berusaha mendapatkan maklumat serta perbincangan dengan beberapa pihak bagi merungkai isu yang semakin menjadi perhatian di kalangan mahasiswa jurusan pendidikan di negara ini.

Menyedari tugas sebagai wakil pelajar, kami mengambil langkah untuk berhubung dengan Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia (NUTP) bagi mendapatkan pandangan serta pendirian mereka berkenaan isu yang berbangkit ini.

Pada 7 Oktober 2009, jam 9.30 malam, saudari Adriyani Yamin, Exco Kebajikan & Kemasyarakatan MPP UPSI yang dtugaskan untuk menghubungi Presiden NUTP, Encik Hashim Adnan telah membuat perbincangan bersama beliau melalui panggilan telefon. Hasil daripada perbincangan tersebut, beberapa ketetapan dan jaminan telah dibuat. Berikut merupakan penjelasan dan pendirian NUTP hasil perbincangan yang dibuat berkenaan isu ini :

• Pihak NUTP menegaskan isu kelewatan untuk penempatan bermula pada tahun hadapan adalah tidak relevan apabila dilihat pada statistik persaraan guru-guru sedia ada.

• Situasi semasa ( tahun 2010 persaraan guru lebih ramai) menunjukkan bahawa isu ini tidak mungkin berlaku, apabila lebih ramai guru-guru baru diperlukan untuk mengisi kekosongan guru yang ada.

• Pendidikan merupakan elemen penting walau di mana sekalipun, justeru adalah tidak relevan jika faktor kekangan kewangan dijadikan sebagai alasan menyebabkan mahasiswa/i yang mengambil bidang pendidikan menjadi korban.

• Mahasiswa/i tidak perlu bimbang berkenaan dengan isu ini, dan melalui NUTP sendiri suara bakal-bakal guru ini boleh disalurkan dengan baik dan NUTP sedia membela bakal-bakal guru.

Justeru, kami berharap penjelasan dan pendirian NUTP ini boleh mengembalikan keyakinan dan semangat semua bakal guru, tidak kira sama ada di UPSI mahupun institusi lain untuk meneruskan usaha mencapai cita-cita menjadi seorang guru.

Mohd Zulhilmi bin Mohd Noor

Exco Kebajikan & Kemasyarakatan

Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UPSI

Adriyani binti Yamin

Exco Kebajikan & Kemasyarakatan

Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UPSI

Akmal bin Madzir

Exco Latihan & Pembangunan Sahsiah

Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UPSI

Norhafizawati bt Mahmad Razali

Exco Latihan & Pembangunan Sahsiah

Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UPSI

Nur Aqilah Hanis Bt Mohd Yusoff

Exco Akademik & Kerjaya

Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UPSI

Arif bin Mohamad

Exco Akademik & Kerjaya

Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UPSI

Mohd Hanif Azwan bin Abd Rahman

Exco kesenian & Kebudayaan

Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UPSI

Norhisham bin Che Hamid

Exco Kesenian & Kebudayaan

Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UPSI

Thursday, October 8, 2009

angin prk mula bertiup: Pro-Aspirasi menang percuma, pro-M dakwa disabotaj

Pro-Aspirasi menang percuma, pro-M dakwa disabotaj




Kumpulan pro-Aspirasi di Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) menyapu bersih kesemua 28 kerusi - tujuh kerusi umum dan 21 kerusi fakulti - selepas penamaan calon bagi pilihanraya kampus universiti tersebut ditutup semalam.

Ini ekoran empat calon pro-Mahasiswa gagal bertanding selepas gagal mendapat tandatangan pengesahan daripada naib canselor dan dekan hal ehwal pelajar UniMAP
link.

Berikutan itu semua kerusi terbabit telah dimenangi tanpa bertanding, maka tiada pilihan raya kampus akan diadakan di UniMAP tahun ini.

Sementara itu, jurucakap pro-Mahasiswa UniMAP mendakwa calon-calonnya telah disabotaj kerana Naib Cancelor, Datuk Prof Dr Kamarudin Hussin dan Dekan Hal Ehwal Pelajar (HEP) Razni Ahmad didakwanya enggan menandatangani borang pencalonan mereka.

Jurucakap itu mendakwa, naib canselor dan HEP enggan berbuat kerana mendakwa borang pencalonan itu lewat diserahkan dan mereka memerlukan masa untuk menelitinya.

Katanya, mereka menyerahkan borang tersebut kepada pejabat naib canselor pada hari Selesa - sehari sebelum penamaan calon semalam.

Ditanya mengapa mereka menghantar sehari sebelum, jurucakap menjelaskan, mereka sudah berusaha sejak hari Isnin untuk mendapatkan tandatangan naib canselor atau HEP bagi mengesahkan borang pencalonan mereka.

Cuba hubungai HEP

Katanya, mereka telah ke pejabat Razni pada hari Isnin tetapi beliau tidak ada di pejabat.

Jurucakap itu berkata, apabila dimaklumkam oleh calon-calon tersebut mengenai perkara itu, beliau sendiri telah cuba menghubungi Razni.

“Saya dapat bercakap dengan Razni dan beliau memberitahu saya yang dia sedang berada di Kuala Lumpur dan hanya akan balik 10 Oktober (Sabtu),” katanya.

Berikutan itu, katanya, mereka telah pergi ke pejabat naib canselor pada pagi hari berikutnya (Selasa) untuk mendapatkan tandatangan pengesahan pada pencalonan masing-masing.

Bagaimanapun, jurucakap itu mendakwa, Datuk Prof Dr Kamarudin pula cuba mengelak menemui mereka dengan alasan “mereka tidak buat sebarang temujanji untuk menemuinya”.

Selepas gagal menemui naib canselor tersebut, jurucakap itu berkata, kerani di pejabat itu meminta mereka supaya meninggalkan borang tersebut untuk “cuba ditandatangani oleh naib canselor”.

Pada sebelah petangnya, kata jurucakap itu, mereka sekali lagi pergi ke pejabat naib canselor untuk mendapatkan semula borang pencalonan mereka itu.

'Perlu masa teliti'

Bagaimanapun, katanya, kerani itu memberitahu mereka yang borang pencalonan tersebut telah dimajukan kepada HEP.

Berikutan itu, katanya, mereka pun pergi ke pejabat HEP untuk mendapatkan borang pencalonan tetapi malangnya pejabat itu telah ditutupkan sudah lepas waktu pejabat, jam 5 petang.

Katanya, pada hari Rabu - hari penamaan calon - keempat-empat calon tersebut pergi ke pejabat HEP kira-kira jam 8 pagi untuk mendapatkan semula borang pencalonan mereka.

Mereka dapat menemui HEP pada jam 10.45 pagi dan perjumpaan tersebut, Razni didakwa memberitahu mereka bahawa beliau tidak dapat menandatangani borang tersebut kerana tidak diberi masa yang mencukupi untuk menelitinya terlebih dahulu.

Jurucakap itu juga mendakwa, perkara yang sama berlaku tahun lepas.

“Ia berulang dengan skrip yang sama. Kali ini tidak boleh sembunyikannya lagi, kita mahu ketengahkan isu tersebut tahun ini," kata sumber.

Pilihan raya kampus di UniMAP tahun membabitkan pertandingan bagi 28 kerusi iaitu tujuh kerusi umum dan 21 fakulti.

Wednesday, October 7, 2009

Universiti Al-Azhar larang berpurdah?

Universiti Al-Azhar larang berpurdah?

KAHERAH – Syeikh Al-Azhar, Mohammed Sayyed Tantawi berhasrat untuk mengharamkan pelajar perempuan berpurdah daripada memasuki Universiti Al-Azhar, lapor akhbar Al-Masry Al-You kelmarin.

Seorang pegawai keselamatan memberitahu, polis juga menerima arahan lisan untuk menghalang pelajar perempuan yang berselubung penuh memasuki Universiti Al-Azhar.

Satu sumber yang enggan dikenali berkata, pengharaman itu adalah untuk tujuan keselamatan dan usaha pencegahan pemerintah terhadap fahaman konservatif melampau di Mesir.

Secara umum, wanita memakai tudung di Mesir namun sejumlah lagi memakai purdah yang merupakan amalan biasa di Arab Saudi. – AP

Heboh SMS ribut kuat landa Malaysia

SUMBER; KOSMO


Heboh SMS ribut kuat landa Malaysia

KUALA LUMPUR - Jabatan Meteorologi semalam menafikan mesej khidmat pesanan ringkas (SMS) yang tersebar luas menyatakan satu ribut kuat akan melanda Malaysia malam tadi ekoran ramalan cuaca mengenai Taufan Parma akan melanda Filipina lewat malam tadi.

Pegawai bertugas Jabatan Meteorologi ketika dihubungi berkata, SMS itu yang mendakwa taufan berkelajuan 222 km/j akan melanda adalah satu khabar angin dan menasihati orang ramai supaya tidak panik.

SMS itu turut meminta orang ramai mengambil langkah berjaga-jaga dan tidak berada di jalanan.

Taufan Parma melanda Luzon pada Sabtu mengakibat tanah runtuh dan banjir serta mengorbankan 16 orang. Taufan, yang kini dikategorikan ribut tropika dengan kelajuan 55 knot, kini bertiup di perairan barat Luzon.

Katanya, ribut tropika itu diramalkan bergerak ke arah barat menghala pulau Hainan dalam beberapa hari ini.

"Kelajuan ribut tropika Parma ini akan membentuk gelombang kuat di Laut China Selatan tetapi tiada petunjuk ia akan melanda negara ini," katanya.

Jabatan Meteorologi semalam mengeluarkan amaran kategori pertama mengenai angin kuat dan laut bergelora dengan angin barat daya berkelajuan 40-50 km/j dan ombak setinggi 3.5 meter di perairan Phuket dan Samui di Thailand, Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Kelantan, Terengganu, Reef North, Layang-layang, Labuan dan Sabah yang akan berterusan sehingga Jumaat. - Bernama

berita pendidikan:Guru saman pengetua RM228,000



SEKOLAH Menengah Kebangsaan Seri Mahkota di Jalan Gambang, Kuantan tempat
Rozilah mengajar.


KUANTAN - Seorang guru di Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Mahkota, Jalan Gambang di sini mengemukakan saman RM228,000 terhadap pengetua sekolah terbabit kerana didakwa menjejaskan reputasinya.

Rozilah Abdullah, 37, yang memfailkan saman itu di pejabat Pendaftar Mahkamah Sesyen di sini melalui Tetuan Balkhis Alias & Co pada 12 Ogos lepas menamakan pengetua, Aluwiyah Osman sebagai defendan.

Kes itu ditetapkan untuk sebutan pada semalam, namun Hakim Hassan Abdul Ghani kemudian menetapkan 5 November ini sebagai sebutan semula selepas wakil Pejabat Peguam Negara memohon tempoh masa untuk memfailkan pernyataan balas terhadap tuntutan saman berkenaan.

Dalam pernyataan tuntutan itu, Rozilah mendakwa pada 24 Julai tahun lepas, defendan memalukannya di hadapan guru lain dengan menuding jari ke arahnya serta menyatakan beliau enggan mematuhi perintah defendan.

Rozilah mendakwa defendan telah membuat satu laporan terhadapnya dan berikutan itu seorang kaunselor daripada Pejabat Pelajaran Daerah Kuantan memanggilnya ketika beliau sedang mengajar memaklumkan satu laporan telah dibuat terhadapnya.

Rozilah, yang telah bertugas selama 13 tahun sebagai guru, mendakwa akibat laporan defendan, beliau telah menerima surat bertarikh 13 Februari 2009 yang menyatakan tiada pergerakan gaji bagi beliau untuk tahun 2009. - Bernama

berita dunia:Tangisan misteri di runtuhan hotel



BEBERAPA anggota penyelamat mencari mangsa di celah runtuhan Hotel Ambacang di Padang semalam.


PADANG - Sekumpulan pekerja berhenti meruntuhkan bahagian Hotel Ambacang yang rosak akibat gempa bumi kuat apabila seorang penduduk terdengar bunyi tangisan misteri dari bawah runtuhan semalam, enam hari selepas bencana itu berlaku.

Seorang pekerja hotel tersebut dikenali sebagai Rizki memberitahu, dia terdengar tangisan seorang wanita dari bawah runtuhan Hotel Ambacang walaupun suasana ketika itu bising dengan bunyi enjin beberapa jentolak dan jentera lain yang sedang memindahkan serpihan runtuhan.

"Semasa saya berjalan di atas runtuhan hotel itu saya terdengar suara lemah menjerit 'Tolong, tolong, tolong," kata Rizki

"Saya yakin suara itu daripada seorang mangsa yang masih hidup. Suara itu semakin lemah sebelum ia akhirnya tidak kedengaran," tambahnya.

Selepas memaklumkan kepada pihak berkuasa, satu pasukan penyelamat bergegas menggali beberapa lubang menembusi beberapa lapisan dinding konkrit tetapi mereka melaporkan tiada tanda-tanda mangsa masih hidup terperangkap di situ.

Episod berkenaan cuma sebahagian daripada penderitaan ribuan penduduk yang kehilangan anggota keluarga mereka selepas gempa bumi berkekuatan 7.6 pada skala Richter meruntuhkan puluhan ribu bangunan dan kediaman di sini selain menyebabkan tanah runtuh yang menimbus 600 orang di beberapa buah perkampungan di wilayah Sumatera Barat pada Rabu lepas.

Beberapa pegawai berkata, angka kematian rasmi setakat semalam mencecah 704 orang tetapi dijangka meningkat kepada beberapa ribu orang tidak lama lagi.

"Saya kembali ke sini (Hotel Ambacang) setiap hari untuk mendapatkan perkembangan terbaru," kata Firmansyah yang kehilangan isterinya ketika menginap di hotel berkenaan.

"Saya sangsi dia masih hidup selepas enam hari. Saya cuma berharap mayatnya ditemui," jelas lelaki itu. - AP

Tuesday, October 6, 2009

MPP UPSI:Isu Penempatan Ke Sekolah 2010

Bismillahirrahmanirrahim

ALHAMDULLILAH

Pertama-tamanya saya mohon maaf untuk semua mahasiswa/i UPSI yang menunggu-nunggu hasil respon perbincangan saya dengan beberapa pihak. Besar sebenarnya isu yang kita hadapi. Bukan isu yang melibatkan seorang dua, tetapi melibatkan kita semua. Apabila berita daripada upsikini telah menyiarkan kenyataan TNCA sebenarnya pada pukul 8.45 pagi 5hb oktober 2009,pihak saya biro akademik dan kerjaya mpp 08/09 telah membuat temu janji dengan Prof Zakaria dalam mendapatkan respon beliau berkenaan dengan isu tersebut dan juga saya telah menghubungi bahagian pengurusan sumber di Kementerian Pelajaran Malaysia.

1) Respon dari TNCA

Sebenarnya, Profesor Dr. Zakaria Kasa, Timbalan Naib Canselor Akademik & Antarabangsa Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) mengeluarkan kenyataan semua penempatan lepasan UPSI ke sekolah-sekolah kemungkinan besar akan mengalami kelewatan untuk dipostingkan dan bukannya mengalami pembekuan. Kelewatan tersebut tidak dapat dinyatakan jangkamasanya mungkin juga mengambil masa yang agak lama dari kebiasaanya dan mahasiswa/i diminta bersedia dengan kelewatan yang berlaku juga mungkin mengambil masa berbulan.
Kenyataan tersebut dipetik dalam ucapan perasmian yang disampaikan beliau dalam ‘Simposium Halatuju Pendidikan Fizik Di Malaysia’ anjuran Persatuan Mahasiswa Sains (PMS) dengan kerjasama Jabatan Hal Ehwal Pelajar & Alumni (JHEPA) UPSI yang berlangsung di Bilik Seminar Bitarasiswa pada 3hb Oktober 2009.

Sebenarnya saya juga hadir dalam simposium tersebut namun tidak mengikuti ucapan perasmian tetapi hanya ketika perbentangan satu kertas kerja sahaja yang berjaya diikuti disebabkan saya punya midterm sebelumnya.

Mengulas lagi isu ini, Prof mengulas, keadaan ini berlaku disebabkan keadaan ekonomi negara yang kurang stabil dan kerajaan tidak dapat memberi jaminan untuk memastikan semua graduan lepasan pendidikan akan dipostingkan tepat pada masanya dan perkara ini tidak hanya berlaku di UPSI namun juga IPG-IPG, DPLI dan semua fakulti-fakulti pendidikan di seluruh IPTA dan IPTS.

Tambah beliau lagi, keadaan lewat posting ini perlu semua mahasiswa/i UPSI ketahui dan bersiap sedia biarpun ada dikalangan mahasiswa/i adalah penerima biasiswa dan juga sebahagiannya merupakan peminjam PTPTN. Beliau juga menasihatkan mahasiswa/i mengambil langkah berjimat cermat melalui sekarang kerana kemungkinan besar bajet universiti akan dikurangkan disetiap bahagian 10-20%.

Menyentuh inisiatif yang dilakukan di peringkat UPSI, universiti akan membuka kos yang bukan hanya melibatkan pendidikan bagi memberi peluang yang lebih luas kepada pelajar untuk bukan hanya mendapatkan pekerjaan bukan sahaja sebagai guru namun mampu untuk ditempatkan dalam prospek lain. Sebagai contoh kita dapat lihat, ijazah sarjana muda bahasa arab dengan pendidikan, ijazah sarjana muda pengajian malaysia. Mahasiswa/i juga dinasihatkan supaya merancang lebih awal dan bijak mencari peluang pekerjaan yang lain bagi menghadapi isu kelewatan posting ini.

2) Respon dari pegawai KPM, En Saufi Ketua Penolong Setiausaha Unit Perkhidmatan Guru (1), Bahagian Sumber Manusia

Saya mengambil inisiatif untuk berhubung terus dengan pegawai KPM yang terlibat dengan urusan posting ini.

Isu lewat posting sememangnya akan berlaku pada tahun hadapan. Kerajaan setakat ini akan mengambil guru mengikut unjuran-unjuran sebenar kekosongan guru di seluruh sekolah di malaysia. Berikutan dengan itu, mahasiswa/i dalam bidang pendidikan tidak akan dijamin dipostingkan dalam masa terdekat sebaik sahaja mereka graduat. Kelewatan untuk posting juga dikatakan berikutan perubahan sistem 2 kali penempatan ke sekolah berbanding 4 kali penempatan sebelumnya. Kemungkinan masa yang diambil untuk mahasiswa/i dipostingkan adalah lebih lama dari kebiasaan kesan daripada perubahan sistem ini.

Mengulas mengenai isu posting, mengenai interview yang dilakukan kepada lepasan UPSI yang baru sahaja bergraduat bulan lapan yang lepas, ramai dikalangan mereka gagal dalam ujian INSAK . Seramai lebih kurang 400 orang gagal ujian insak dan 20%-30% dari UPSI. Hal ini kemungkinan dilihat kurang bersedia apabila menghadapi interview samaada dari segi mental dan fizikalnya dan juga masih lagi kurang dalam kemahiran berkomunikasi terutamanya. Keadaan ini sememangnya serius dan perlu diambil kira oleh kita semua yang bakal bergraduat kelak.

Bagi pelajar DPLI, mereka tidak perlu lagi untuk interview apabila tamat pengajian kelak berikutan telah diinterview sebelum pengambilannya. Beliau juga bersedia untuk bertemu dengan mahasiswa/i tahun akhir terutamanya dalam memberi penerangan terus berkenaan dengan isu penempatan dan kretiria dalam interview.

Saya menyeru kepada mahasiswa/i UPSI supaya bertenang dan bersabar, kerana sememangnya isu ini bukannya isu kita tidak dapat posting cuma isu kita lambat posting. Apa-apapun saya akan maklumkan perkembangannya dari semasa ke semasa.

‘Transform with knowledge’

Mahasiswa Kebajikan

NUR AQILAH HANIS BT MOHD YUSOFF

Exco Akademik & Kerjaya MPP UPSI 08/09

Monday, October 5, 2009

buat peminat kek lapis kini anda boleh mendapatkan kek lapis jauh lebih murah dari dulu. sila klik tajuk ini

Assalamualaikum wbt..

Anda boleh ke blog http://keklapisandmore.blogspot.com/

saya tak dapat apa2 komisen dari promosi ini cuma nak pomosi kek lapis sarawak sahaja..lets enjoy the pictures. Kalau terliur tu, ha boleh la tempah bermula dari 12 Oktober 2009.

Sekian sahaja :D

tak sangka, aku dah 22 tahun 2 hari

Assalamualaikum wbt..

3 Oktober lepas adalah hari jadi saya yang ke 22.

5 Okt- Afis

8 Okt- Ayah saya

15 okt - kawan saya

17 okt- kawan saya

30 okt- anak sedara saya (wafiyuddin)

6 nov- anak sedara saya (syahida) dan en fakru

19 nov- mak saya

21 nov- 1) abg ipar saya 2) kawan saya 3) zamri

24 nov- kakak saya

30 nov - anak sedara saya (nurfaizah)

dan seterusnya....


Dah 22 tahun rupanya saya, tapi saya masih rasa saya anak mak yang perlukan mak sentiasa. Nak masak kena ada mak, kat rumah kena ada mak, sampai je rumah mak mesti ada kat rumah kalau tak da saya akan cari kat mana dia.

Tahun ni saya dapat hadiah yang special dari kedua-dua famili saya. Ini rahsia kerajaan tapi saya akan umumkan saat tiba masanya nanti.

InsyaAllah tahun depan dapat hadiah hari jadi yang lebih istimewa dari famili saya. Dan saya juga nak hadiahkan sesuatu untuk mereka. Jadi kita tunggu lah tahun depan ye.

15 maut akibat Taufan Parma

sumber dari KOSMO

15 maut akibat Taufan Parma


SEORANG anggota polis melihat sebatang pokok ditiup angin kencang akibat Taufan Parma di Cagayan, utara Manila kelmarin.


MANILA - Sebahagian besar utara Filipina dilanda banjir dan terputus bekalan elektrik semalam selepas Taufan Parma membunuh sekurang-kurangnya 15 orang di negara itu.

Bagaimanapun, pihak berkuasa merasa lega kerana taufan itu tidak sekuat seperti yang dibimbangi mereka.

Genap seminggu selepas hujan paling lebat dalam tempoh lebih empat dekad mencetuskan kemusnahan di Manila selain membunuh hampir 300 orang, Taufan Parma mula melanda Pulau Luzon di utara Filipina kelmarin.

Banyak kawasan di pulau itu terpaksa bergelap tanpa sistem komunikasi semalam ketika Parma meninggalkan Filipina dan bergerak ke Laut China Selatan.

Taufan itu menyebabkan sejumlah jalan raya di negara itu ditenggelami air atau dihalang oleh pokok-pokok yang tumbang.

Namun, Biro Kaji Cuaca Filipina memberi amaran bahawa bencana masih belum berakhir kerana Taufan Melor yang berada kira-kira 2,000 kilometer ke timur Lautan Pasifik diramal akan menolak Parma kembali ke negara itu. - AFP

Sunday, October 4, 2009

CARE USM:Tsunami di Kepulauan Apia Negara Samoa

Tsunami di Kepulauan Apia Negara Samoa


Masih belum reda dengan bencana yang menimpa kepulauan Acheh pada 2004, kini kita dikejutkan dengan bencana alam yang sama namun tempatnya berbeza iaitu di Samoa. iaitu salah sebuah kawasan bekas tanah jajahan Amerika Syarikat Pertama kali mendengar nama negara ini rasanya agak pelik dan pertama kali mendengar. Mungkin kerana kurangnya pembacaan. Pada 1 oct yang lalu, kawasan berkenaan mengalami gegaran bawah tanah iaitu gempa bumi yang berukuran 8.0 skala richter disusuli dengan ombak besar (tsunami) yang berukuran 7.9 sm ketinggian. Lebih 150 angka korban kini dan dijangka akan bertambah dari semasa ke semasa. Banyak harta benda dan kemusnahan berlaku akibat ombak besar yang menghempas kawasan persisir. Landskapnya turut berubah sebagaimana yang pernah berlaku di kepulauan acheh pada suatu ketika dulu.




Apia mempunyai penduduk islam lebih daripada 4 juta penganutnya. Sungguh ramai. Peristiwa tsunami yang berlaku menyebabkan mereka berasa trauma. Masih terkejut dengan apa yang berlaku. Mereka kehilangan orang tersayang sekelip mata. Harta benda dan material yang dicari selama ini lesap dan musnah begitu saja. Ada pula segolongan manusia ini mengambil kesempatan atas bencana alam sebagai pendapatan sampingan. Kerja yang mampu menjana duit selepas bencana adalah mencuri dan mengambil hak-hak orang lain yang sedang ditimpa bala. Barang kemas, duit dan sebagainya yang tertimbus dicuri oleh golongan ini. Kawasan ini suatu ketika dahulu merupakan sebuah kawasan pelancongan dan dikategorikan sebagai syurga dunia kerana persisiran pantainya cukup indah. Bangunan-bangunan serta tempat-tempat rekreasi ranap.

Tsunami terjadi apabila berlakunya pertembungan antara plat-plat benua dibawah tanah (dalam laut). Apabila berlakunya pertembungan ini, maka ia akan menyebabkan satu gegaran dasar laut yang cukup kuat atau kita menggelarkan sebagai gempa bumi dasar laut. Hasil daripada gegaran daripada dasar laut menyebabkan tekanan naik ke atas dan tekanan jatuh ke permukaan. Tekanan itu akan menuju persisir pantai dengan kelajuan yang tinggi. Sampai di persisir, ombak akan bergulung akibat tekanan yang dibawa di bawah pusat gegaran tadi. Semakin kuat gegaran skala richter maka semakin besar gulungan ombak. Ia sama dengan konsep menggoyangkan gelas yang berisi air secara perlahan-lahan. Hasilnya sama seperti ombak tsunami cuma sekadar eksperimen yang berskala kecil sahaja.

Apa saja yang berlaku serahkanlah pada Allah. Redhalah dengan apa yang terjadi. Mungkin manusia kini semakin lalai, oleh itu allah menghantarkan ujiannya yang berbentuk bencana agar manusia itu sentiasa mentarbiyah diri masing-masing. Bukan itu saja, bencana alam berlaku dimana-mana sahaja, oleh itu sentiasalah muhasabah diri. Sama-samalah kita berdoa agar segala urusan di sana dipermudahkanNya, Insyaallah..Wallahualam......

cuti sekolah 2010

KUALA LUMPUR, 8 Sept (Bernama) -- Sesi persekolahan tahun depan akan bermula pada 3 Januari bagi Kedah, Kelantan serta Terengganu, dan negeri-negeri lain pula pada hari berikutnya iaitu 4 Jan, kata Ketua Pengarah Pelajaran Tan Sri Alimuddin Mohd Dom.

Beliau berkata cuti penggal pertama pula akan bermula dari 12 hingga 20 Mac bagi Kedah, Kelantan dan Terengganu, sementara bagi negeri lain pada 13 hingga 21 Mac.

"Sementara itu cuti pertengahan tahun pula bermula dari 4 hingga 19 Jun bagi ketiga-tiga negeri itu, dan negeri lain bermula pada 5 hingga 20 Jun," katanya dalam satu kenyataan akhbar yang dikeluarkan di sini pada Selasa.

Beliau berkata cuti penggal kedua pula akan bermula dari 3 hingga 11 Sept, dan cuti akhir tahun dari 19 November hingga 1 Jan 2011 bagi Kedah, Kelantan dan Terengganu.

Sementara bagi negeri-negeri lain, cuti penggal penggal kedua akan bermula pada 4 hingga 12 Sept, dan cuti akhir tahun dari 20 Nov hingga 2 Jan 2011," katanya.

Alimuddin berkata jumlah hari persekolahan termasuk cuti am tahun depan ialah 210 hari, manakala jumlah cuti penggal 78 hari.

-- BERNAMA

Friday, October 2, 2009

Adakah masa itu akan tiba???? purdah itu??


Assalamualaikum wbt...

PURDAH.

NIQAB.

Ladies in purdah(display only) by -W@N @L!-.


Ya dua benda yang sama dan anggapan negatif masyarakat mengenai keduanya.

Suatu hari saya pernah mengenakan pakaian ini, hendak merasa apa "feeling" yang kita dapat.

Dan jawapannya, YA. Ketenangan. Rasa selamat.

Walaupun itu hanya tempoh cuba-cuba saya.

Selepas itu, kadang-kadang saya merasa segan bila keluar tidak memakainya. Walaupun dalam usia 21++ tahun ini, hanya 2 kali mengenakannya.

Rasa malu dan segan dan rasa diperhatikan menyelubungi diri.

Kadang-kadang saya akan tarik tudung sedikit untuk menutup muka sekiranya saya perlu duduk menunggu seseorang dalam satu jangka masa sekejap dan lama.

Entah, rasa segan.

Kalau nak tahu kamu cuba la sendiri pakai purdah di tempat awam. Ramai orang.

Pernah suatu hari di KL Sentral kebetulan hari tu saya pakai purdah, seorang wanita cina bertanya dengan saya di mana stesen monorail, tak sempat saya menjawab persoalan dia, dia dah pergi meninggalkan saya. Ramai-ramai orang di situ, saya juga yang dia tanya. Insan terpilih (^_^)

Seperkara lagi mengenai pemakaian purdah. Saya senyum. Lepas tu tergelak sendiri (dalam hati), dia mana nampak aku senyum.

Perasan juga semasa dalam LRT atau KTM saya menjadi perhatian.
Tapi tidak mengapa. Mereka tak kenal saya pun.

Purdah kepunyaan saya adalah hadiah dari sahabat saya. Tak sempat nak buat sendiri.
Untuk sesiapa yang pandai dan ada purdah, ajar la saya macam mana nak buat. Nak hadiahkan kepada saya pun di alu-alukan.

Pendapat dan pandangan kalian mengenai purdah amat saya alu-alukan.

Semoga satu hari nanti saya berpeluang mengenakannya secara istiqamah.

Dan semoga "my future husband" membenarkan saya mengenakannya.

Mungkin sesetengah orang mengatakan bahawa, "aku bukan cantik sangat sehingga perlu mengenakan purdah".
Atau "Pakai purdah tidak wajib, jadi kat Malaysia ni tak sesuai. Orang arab pakai purdah sebab kat sana padang pasir, banyak debu".

Pernah saya ditegur oleh seorang sahabat saya sendiri.
"Eh, kenapa nak pakai purdah, wara' sangat la." "Alim sangat la".

Saya balas dengan senyuman sahaja. Kebiasannya saya secara peribadi jarang memberi pendapat atau menghukum sesuatu sekiranya saya sendiri tidak terlibat dengan perkara tersebut.

Contoh dalam kes purdah. Saya kira saya tidak layak mengatakan apa-apa mengenai pemakaiannya sehingga saya sendiri merasainya. Bila dah melaluinya, kemudian berilah pendapat secara berhikmah.

Ini sekadar pendapat saya. Sekiranya kalian ada pendapat boleh suarakan kepada saya. InsyaAllah.

Di sini saya bukan mahu menunjuk-nunjuk. Tapi lantaran pandangan -ve masyarakat, saya rasa ia patut diketengahkan. Artikel mengenai "purdah" amat menarik perhatian saya.

Entah, adakah masa itu akan tiba untuk saya memakai purdah secara istiqamah?

Kadang-kadang terfikir dengan mentaliti masyarakat sekitar kediaman saya sendiri.
Banyak cabarannya di sarawak berbanding di semenanjung walaupun kedua-duanya ada cabaran.

Kalau di Semenanjung, masyarakat sekurang-kurangnya paham "sedikit" berbanding di Sarawak yang kadang-kadang tidak tahu menahu dan tiada kaitan memperkotak-katikkan pemakaian purdah.

Memakai purdah hanya sunat tapi wajib apabila mendatangkan fitnah. Cuma perlu diingatkan, istiqamah menutup aurat yang wajib terdahulu baru kita mengerjakan yang sunat.

Sama konsep dengan solat. Laksanakan Solat wajib terdahulu baru solat sunat.

Allahurabbi, Ketenangan apabila mengenakan purdah anugerah-Mu yang tak terhingga. Beruntung kepada mereka yang istiqamah.

Bagi para suami, Jika si isteri menyatakan keinginannya, izinkanlah sekiranya keadaan mengizinkan. Kamu juga akan beruntung.

Sama-samalah kita muhasabah diri.

Perbaiki diri.

Walaupun kita tidak akan sempurna sepenuhnya, tapi ambilah langkah-langkah untuk menuju kesempurnaan.

Usaha kita akan dinilai oleh Allah. InsyaAllah.

Aku Tinggalkan Bikini Demi Islam

sumber:http://keranacinta.wordpress.com/2009/09/04/aku-tinggalkan-bikini-demi-islam/

Gadis itu dulunya seorang aktres yang cantik, model, pelatih fitness dan seorang aktivis hak asasi. Dia membesar dalam masyarakat Barat yang bebas bersosial, mendedahkan aurat dan anti Islam.

Hidayah Allah Maha Luas menyapa hati yang sering gundah gelisah ini. Hati menyambut cinta Allah yang bernama Islam. Lantas konflik jiwa yang sering menjadi teman selama ini mula menyisih dari kehidupannya.

Betapa hebatnya benih bermutu bernama Hidayah@aqidah Islam itu sehingga ia mampu menyerlahkan perwatakan berbeza seorang gadis Barat bernama Sara Bokker.

Sara meninggalkan dunia yang gelap sebelum ini menuju cahaya yang indah. Sara mula mengenal penciptanya, objektif manusia dihidupkan dan ke mana akhirnya dia akan kembali. Semua itu mengubah dirinya yang dulu begitu aib mendedahkan batang tubuhnya kepada umum, sekarang dia memilih hijab para mukminah di zaman Nabi s.a.w yakni purdah. Peningkatan amalan yang sangat membanggakan dan mendapat restu serta sokongan suami tercinta.

Sara tidak berhenti setakat dirinya menikmati hidup yang semakin ceria, bahkan turut memperjuangkan Islam, menyedarkan wanita lain agar menutup aurat, memerangi dakyah musuh-musuh Islam dalam hal etika pakaian Islam, perwatakan sebenar gadis Islam yang perlu dipelihara secara konsisten agar tidak dipermainkan oleh mana-mana pihak agar mereka hidup bahagia di dunia dan akhirat.

Beliau sekarang adalah Pengarah Komunikasi di The March for Justice, salah seorang pengasas Global Sisters Network dan Produser Shock and Awe Gallery. Pengalaman beliau telah dicatat di www.marchforjustice.com yang telah diterjemahkan oleh Zain A Ghani. Saya petik terjemahan yang disiarkan akhbar sisipan WanitaKini dalam Siasah bilangan 0162, 16-22 Ogos 2009/ 25 Syaaban – 1 Ramadan 1430H, halaman 18. Saya mengedit terjemahan tersebut setakat yang perlu.

Mungkin ada yang pernah membaca kisah Sara Bokker sebelum ini. Web-web Indonesia sudah lama menyiarkan terjemahan kisah yang menginsafkan ini.

Ummu Abbas
1.08pm
14 Ramadan 1430H
*********************
Aku tinggalkan bikini demi Islam

sara bokker

Sebagai anak Amerika yang lahir di kota besar Amerika Syarikat, aku membesar seperti gadis-gadis lain yang terbiasa dengan kehidupan glamour kota besar. Kemudian aku berpindah ke Florida, di pantai Selatan Miami, sebuah tempat popular untuk mencari kehidupan glamour.

Tentulah ketika itu aku juga melakukan apa-apa yang sering dilakukan oleh gadis-gadis Barat. Aku hanya prihatin pada penampilan fizikal dan daya tarikanku serta mengukur nilai reputasiku berdasarkan banyaknya perhatian orang lain padaku.

Aku berolah raga secara rutin hingga menjadi pelatih peribadi di sebuah perumahan mewah di pinggir laut. Aku menjadi pengunjung setia pantai yang “suka mempamerkan tubuh” serta berjaya mencapai taraf hidup yang penuh bergaya dan ada kelas.

Tahun demi tahun berlalu, kufahami bahawa ukuran nilai kepuasan diri dan kebahagiaanku terletak pada semakin tinggi aku menggunakan daya tarik kewanitaanku. Saat itu, aku benar-benar menjadi hamba fesyen-fesyen terkini. Sesungguhnya aku telah ‘menjadi tawanan’ kepada kehendakku sendiri.

Di celah-celah kekosongan hidup antara kepuasan diri dan gaya hidup yang makin melebar, maka aku mencari perlindungan dengan sebuah pelarian. Aku mengambil arak dan pesta-pesta, mengikuti meditasi, menjadi aktivis, belajar kepercayaan-kepercayaan lain dengan tujuan agar di celah-celah kekosongan itu terisi dengan pelbagai aktiviti.

Namun, akhirnya aku sedar bahawa semua itu bagaikan ubat pelali sahaja, yang mana sakitnya kembali berulang dibandingkan pengubatan yang benar-benar berkesan.
Kemudian berlaku peristiwa 11 September 2001. Sebagai saksi atas serangan berterusan terhadap Islam, pada nilai-nilai dan budaya Islam serta wujudnya pengisytiharan negatif mengenai “Perang Salib Baru”, aku terpanggil untuk mula memerhati satu ajaran bernama Islam.

Ketika itu aku mengaitkan semua yang berbau Islam dengan wanita-wanita yang berbaju seperti “khemah”, tukang pukul isteri, harem dan dunia pengganas.

Sebagai aktivis pembebasan wanita dan seorang yang mahukan dunia yang lebih baik untuk semua, jalanku bertembung dengan jalan aktivis lainnya yang telah memimpin reformasi dan keadilan untuk semua tanpa pilih bulu.

Setelah itu, aku turut bergabung di dalam kempen sahabat-sahabat baruku yang ketika itu, salah satunya adalah reformasi pilihanraya dan hak-hak awam.

Sekarang kegiatan harianku sangat berbeza. Daripada mendukung keadilan secara “berpilih”, aku belajar bahawa yang ideal seperti keadilan, kebebasan dan penghargaan benar-benar bermakna dan bersifat universal.

Untuk pertama kalinya, aku insaf, sesungguhnya semua orang dicipta Allah adalah setaraf. Namun yang paling penting, aku belajar bahawa hanya perlu keyakinan untuk melihat dunia yang satu dan untuk melihat penyatuan dan ciptaan.

Bertemu al-Quran

Suatu hari, aku membelek sebuah buku yang dianggap negatif di Barat, al-Quran yang suci. Baru tadi aku tertarik pada gaya dan pendekatan al-Quran. Kemudian minatku tambah mendalam pada pandangannya tentang kewujudan makhluk, kehidupan, penciptaan dan hubungan antara Pencipta dan ciptaanNya.
Aku rasa al-Quran dapat menjadi sumber pembuka wawasan dan pengetahuan untuk hati dan jiwa tanpa perlu penterjemah atau paderi.

Akhirnya aku sampai kepada masa yang sangat penting yang mengubah kehidupanku seterusnya. Pemahaman aktivis yang baru kurasakan untuk kepuasan diri baru-baru ini, jelas tidak bermakna apa-apa dibandingkan dengan keyakinan yang disebut Islam, yang membawa aku hidup damai sebagai muslim yang bermanfaat.

Bahagia dengan Hijab

Aku membeli sehelai gaun panjang yang cantik dan penutup kepala, mirip gaya pakaian muslimah. Dengannya aku berjalan di jalan dan kawasan tetangga yang sama, yang mana beberapa hari sebelumnya aku masih mengenakan seluar pendek, bikini atau gaya pakaian Barat yang berkelas.

Walaupun masyarakat, wajah dan gedung-gedung semuanya tetap sama, ada satu perkara yang sangat berbeza, kerana untuk pertama kalinya, aku berasa suatu kedamaian yang sangat berbeza berbanding yang dahulu.

Aku merasa seolah-olah semua rantai telah terputus dan akhirnya aku benar-benar merasa bebas. Sangat menyenangkan, kadang-kadang sedikit lucu melihat wajah hairan sesetengah orang terhadap penampilan baruku.

Tiba-tiba sahaja beban itu terangkat dari bahuku. Aku tidak lagi menghabiskan masaku untuk berbelanja, membeli kosmetik, ke salon dan melatih diri untuk penampilanku. Akhirnya aku bebas.

Dari semua tempat itu, aku menemui Islam tepat di pusat dari tempat yang disebut orang sebagai “pusat skandal di bumi”, yang membuatkan semua itu menjadikannya penuh cinta dan istimewa.

Walaupun bahagia dengan hijab, aku menjadi ingin tahu mengenai niqab (purdah/cadar) kerana melihat ramai muslimah yang mengenakannya. Aku bertanya suamiku yang juga muslim, yang menikah denganku setelah aku menjadi muslimah, apakah aku boleh mengenakan niqab atau cukup dengan hijabku sekarang yang sudah kukenakan?

Dengan selamba suamiku mengatakan dia percaya bahawa hijab adalah satu kewajiban, namun tidak dengan niqab. Ketika itu, hijabku terdiri dari penutup kepala yang menutup seluruh rambutku kecuali wajah dan gaun hitam panjang yang longgar. Ia disebut abaya(jubah) yang menutupi tubuh dari leher hingga kaki.

Memakai purdah

Satu setengah tahun berlalu, aku memberitahu suamiku bahawa aku mahu memakai purdah. Alasanku kali ini ialah aku merasa lebih “menyenangkan” Allah Yang Maha Mencipta, dan akan meningkatkan rasa damai dalam diri bila berpakaian lebih tertutup.

Dia menyokong keputusanku dan membawaku membeli “isdaal”, sejenis gaun hitam longgar yang menutup dari kepala hingga kaki dan niqab yang menutup seluruh kepalaku termasuk wajah kecuali mata.

Cabaran Hijab dan Niqab

Tidak lama kemudian, media mula menyiarkan berita tentang ahli politik, pembesar gereja, pendokong kebebasan, aktivis Hak Asasi Manusia (HAM) palsu yang berkali-kali mengkritik pedas tentang hijab, apatah lagi niqab. Bagi orang lain ia kelihatan sangat kejam terhadap wanita. Juga dianggap gangguan dalam pergaulan dan baru-baru ini seorang pegawai Mesir mengatakan bahawa perkara itu sebagai “tanda-tanda kemunduran”.

Aku melihat kenyataan itu sangat munafik . Beberapa pemerintah dan kumpulan pembela HAM palsu yang tergesa-gesa cuba membela hak wanita, sedangkan pemerintah beberapa negara lain memaksa penggunaan peraturan berpakaian tertentu bagi wanita.

Meskipun begitu “Pejuang Kebebasan” memandang dari posisi lain ketika wanita kehilangan hak-haknya untuk berkerja dan belajar hanya kerana memilih menggunakan haknya mengenakan hijab atau niqab.

Namun sekarang, berlaku banyak halangan terhadap wanita yang mengenakan hijab atau niqab untuk keluar berkerja dan mendapatkan pendidikan di sekolah dan universiti. Ia bukan hanya di bawah rejim kuku besi seperti di Tunisia, Morocco dan Mesir tetapi juga di negara-negara demokrasi seperti Perancis, Belanda dan Inggeris.

Memperjuangkan Hak Wanita

Ketika ini, aku masih seorang aktivis wanita, tetapi kali ini sebagai aktivis muslimah, yang menyeru para muslimah untuk mengambil tanggungjawab mereka memberi sokongan setakat mampu kepada suami agar menjadi muslim yang baik, membesarkan anak-anak mereka agar menjadi muslim yang jujur dan bertanggungjawab, sehingga mungkin akan menjadi cahaya kepada kemanusiaan.

Untuk menyebarkan kebaikan dan menjauhkan kejahatan, untuk berbincang tentang kebenaran dan kebajikan serta melawan semua kemungkaran, aku berasa patut memperjuangkan hak-hak kita untuk mengenakan niqan atau hijab demi menyenangkan Yang Maha Mencipta, apapun yang kita pilih.

Penting juga berkongsi pengalaman memakai niqab atau hijab kepada kawan wanita yang mungkin belum pernah berpeluang untuk memahami kenapa perlunya mengenakan niqab atau hijab bagi kita dan rasional kita, sehingga dengan penuh cinta kita memeluknya.

Sebahagian besar wanita yang kuketahui mengenakan niqab adalah muallaf Barat. Sebahagian dari mereka belum menikah. Yang lain mengenakan niqab tanpa sokongan penuh dari keluarga mahupun masyarakat sekelilingnya.

Apa yang kita perlu fahami ialah mengenakan purdah adalah pilihan peribadi dan tidak seorang pun boleh menyerah atas pilihan peribadinya sendiri.

Mahu atau tidak, kaum wanita dihujani dengan gaya “berpakaian minima sehingga tanpa pakaian langsung” secara virtual dalam setiap bentuk komunikasi di manapun di dunia ini.

Sebagai seorang bekas non-muslim, aku menuntut hak-hak wanita untuk sama-sama mengetahui mengenai hijab, kebaikan-kebaikannya, kedamaian dan kebahagiaan yang dibawanya ke dalam kehidupan wanita, seperti yang telah terjadi padaku.

Dulu Bikini, Sekarang Niqabi

sara_bokker_3

Dulu, bikini merupakan lambang kebebasanku, yang hakikatnya membebaskan aku dari aqidahku dan sebagai manusia normal.

Tiada apa-apa yang lebih menggembirakan aku kerana menanggalkan bikiniku di Pantai Selatan dan gaya hidup Barat yang gemerlapan itu untuk hidup damai dengan Penciptaku, serta menikmati hidup di antara teman-teman sesame manusia sebagai peribadi yang layak menerimanya. Hal itu merupakan alasanku untuk memilih memakai niqab dan bersedia mati membela hakku yang tidak mungkin dicabut untuk memakainya. (Allahuakbar!-ummuabbas)

Hari ini, niqab adalah symbol baru pembebasan wanita untuk mengenali siapa dirinya, apa tujuannya dan bagaimana bentuk hubungan yang dipilihnya agar dapat bersama Penciptanya.

Kepada wanita yang bersetuju dengan anggapan salah mengenai hijab, aku boleh berkata: Engkau tidak mengetahui apa yang telah dilaluimu adalah sesuatu yang merugikan dirimu sendiri…

Kepada “penguasa peradaban” yang rasuah dan sentiasa di dalam keadaan rugi, juga kepada para aktivis palsu, aku mahu berkata: Teruskanlah……..

Sara Bokker
USA

>>Duhai Hati..Jangan kau terkorban dengan Dunia<<

Sumber dari http://balqisz-zulaikha.blogspot.com/2009/08/duhai-hatijangan-kau-terkorban-dengan.html


>>Duhai Hati..Jangan kau terkorban dengan Dunia<<


Sesekali hati mengeluh dengan kesusahan dan kepayahan hidup. Terasa pedih dan rapuh, sakitnya seperti tiada hati lain yang mampu mengerti. Namun tidak tersedarkah hati itu adalah ujian dari Tuhannya? Kepayahan itu sesungguhnya adalah bentuk tarbiyahNya kepada hati. Pernah hati bersyukur kerana mendapat perhatian yang sedemikian dari Tuhannya? Terlebih banyak mengaduh dari bertahmid rasanya.

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.” -Surah Al-Ankabut ayat 2-3 “

“…dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.” -Surah Yusuf ayat 12

Tak tersedarkah hati segala yang diberinya itu adalah nikmat; kebahagiaan adalah nikmat, sakit adalah nikmat, perit itu lebih nikmat, jika hati ingin menerima. Duhai hati, sedarlah, bukannya Tuhanmu tidak mendengar segala jerit perih, betapa pedih peritnya derita apa yang dialami, betapa segala yang hati ingin, tidak semua kan hati perolehi. Bukankah Dia sudah terang-terang berfirman:

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” -Surah Al-Baqarah ayat 216

Nah, Tuhannya sendiri telah siap mengatur segala rencana perjalanan hidupnya hati. Mengapa harus merungut lagi dengan jalan yang ditempuh. Duri-duri dan halangan itu adalah rahmat. Redha dan pasrah, wahai hati, itulah lumrah. Tidak tersedarkah hati bahawa setiap langkah, setiap kudrat, setiap butir bicara, kerlip mata dan denyut jantung selama ini semuanya nikmat yang Tuhannya beri, Tuhannya pinjamkan. Cara apa dan bagaimana hati gunakan semua pinjaman tersebut? Setiap langkah dan kudrat digunakan untuk ke jalan kebaikankah? Setiap butir bicara hanya yang baik dan berhikmah sajakah? Kerlip mata dan sisa denyut jantung yang masih ada dimanfaatkan dengan amal ibadahkah? Tuhannya berhak mutlak ke atas hati. Kenapa hati masih perlu persoalkan mengapa ujian diturunkan? Tepuk dahi, tanya minda semula. Layakkah hati-hati ini dengan Syurga milik Allah SWT???

Duhai hati, janganlah terkorban dengan dunia…Sesungguhnya hidup hati sebenarnya untuk mencari mati yang sempurna…

" Allah tak bagi apa yang kita mahukan.. Tapi..Allah bagi kita apa yang kita perlukan.. "

Assalamualaikum wbt...

" Allah tak bagi apa yang kita mahukan..
Tapi..Allah bagi kita apa yang kita perlukan.. "



Sahabat, doakan ana kuat dalam mempertahankan iman dalam diri ana.

Jalan ku ini bukan mudah…bukan mudah,
penuh dengan segala ujian dan dugaan dariNYA…
hanya berbekalkan kesabaran dan keimanan…
ku tempuhi segalanya…apa yang baik datang darinya…
dan yang buruk adalah kealpaan diriku..
segala yang baik dijadikan tauladan…
dan segala yang buruk dijadikan pedoman..
moga rahmat dan redha ALLAH bersama kita…
kejayaan tidak akan datang secara tiba2
jika kita tidak mengusahakannya...




Ya ALLAH Ya Tuhanku, kepada Engkau aku adukan kelemahan tenagaku dan kekurangan daya upayaku pada pandangan manusia. Wahai Tuhan Yang Maha PENGASIH, kepada siapa engkau menyerahkan daku??
Kepada musuh-musuh yang akan menerkamkan aku ataukah kepada keluarga yang Engkau berikan kepadanya urusanku?? Tidak ada keberatan bagiku asal saja aku tetap dalam keredhaanMU dan sentiasa di bawah lembayung rahmatMU. Dalam pada itu a’fiatMU labih luas bagiku. Aku berlindung dengan cahaya petunjukMU yang menyinari segala…




Ya ALLAH rahmati aku dengan AL-QURAN..Jadikan ia pimpinan, cahaya petunjuk dan rahmat Mu Ya ALLAH..Ingatkan aku apa yang terlupa, ajarkanlah aku apa yang tidak diketahui..Ingatkan aku untuk membacanya,memahaminya, dan menzahirkan ia dengan perbuatan…..siang dan malam…Jadikan ia penolongku..memberi kan rasa jiwa yang tenang di kala hati dilanda keresahan. Jadikanlah aku hamba yang sentiasa berdampingan dengannya




Ya ALLAH Ya Tuhanku, jika hari ini aku terlalu gembira, sedarkanlah aku dengan amaranmu, Jika aku bersedih tanpa kata, pujuklah aku dengan mengingatkan aku bahawa segalanya adalah suratan dan takdir darimu..supaya aku sentiasa bersedia dengan kemungkinan yang tiba, Jika aku kecewa menahan rasa, hadirkanlah aku dengan rasa kerendahan dan keredhaan dengan ketentuanMU dan Jika aku lemah tak berdaya, ingatkan aku dengan kehebatan syurgaMU.




Ya ALLAH yang Maha Esa lagi Maha Berkuasa, apabila Engkau telah menyediakan rezeki hidupku pada hari ini, maka kosongkanlah keinginan dariku. Janganlah Engkau jadikan keinginan padaku untuk hidup kekal pada hari esok, kerana hari esok,insyaALLAH akan tentu ada rezeki yang baru untukku. Aku berserah diri kepadaMU ya ALLAH. Akan ku tinggalkan keinginanku demi keinginanMU ya ALLAH.Semua perkara di dunia ini adalah hakMU ya ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...
Amin..