Tuesday, November 16, 2010

Sebuah perjalanan mencari "keredhaan"

Alhamdulillah...

Semalam seharian menjadi pemandu. Sangat suka. Sebab saya memang seorang yang suka "ngelayo" (berjalan-jalan).

"mun ada kerja jadi driver, mo aku apply, hehe" (kalau ada kerja jadi pemandu, nak je aku mohon)

Ada ke orang nak pemandu perempuan.


Pagi tadi memandu seawal pukul 6 pagi.

Subhanaallah. Cantiknya langit masa matahari terbit.

Seronoknya tiap-tiap hari memandu awal pagi macam ni untuk ke tempat kerja. (sekarang tengah menganggur).


Tenang je tengok langit. Dulu masa di Matrikulasi selalu lepak di masjid sampai matahari cerah. Balik bilik tukar pakaian dan turun kuliah.

kalau hujung minggu memang melepak di masjid.

Subuh, Zohor, Asar, Maghrib, Isya,

Semua "on time" dan berjemaah.

Lepas solat tilawah alquran.

Cantik aturan Allah.



Masa di sekolah dulu, selalu fikir, "aku nak jadi lain dari yang lain" tak kira apa orang kata.

Dah lima tahun lebih meninggalkan zaman persekolahan.


Rindu itu masih ada.

Rindu masa di sekolah dulu, subuhnya tekad untuk ke masjid walaupun seorang diri.

Itu dulu.

Dan sekarang, saya masih rindukannya.


Rumah Allah.

Masjid.

Di mana-mana saya pergi, saya cukup suka masjid atau surau.

Alhamdulillah. Semoga Allah Tetapkan iman kita semua.


Bercakap mengenai perjalanan.

Hasrat saya, suatu hari nanti ingin menjelajah.

Saya nak kunjungi seberapa banyak masjid yang boleh.

Terutamanya, Masjidil haram dan masjid nabawi.

itu hasrat saya.


Ingin menjelajah sambil mengambil ibrah dari alam.

Semoga Allah kuatkan iman untuk meneruskan hasrat itu

No comments: