Friday, October 10, 2008

BicArA ciNtA


aku rindu padaMu Ya ALLAH


attaubah: 24. Katakanlah (Wahai Muhammad): "Jika bapa-bapa kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu, dan kaum keluarga kamu, dan harta benda Yang kamu usahakan, dan perniagaan Yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat tinggal Yang kamu sukai, - (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara Yang kamu cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjihad untuk ugamaNya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang Yang fasik (derhaka).


Kalian bilang bahawa kalian mencintai ALLAH tapi kalian tidak khusyuk dalam solah kalian. Terbayang wajah insan lain di mata kalian. Apakah kalian mencintai selainNya...


albaqarah:165. (Walaupun demikian), ada juga di antara manusia Yang mengambil selain dari Allah (untuk menjadi) sekutu-sekutu (Allah), mereka mencintainya, (memuja dan mentaatinya) sebagaimana mereka mencintai Allah; sedang orang-orang Yang beriman itu lebih cinta (taat) kepada Allah. dan kalaulah orang-orang Yang melakukan kezaliman (syirik) itu mengetahui ketika mereka melihat azab pada hari akhirat kelak, Bahawa Sesungguhnya kekuatan dan kekuasaan itu semuanya tertentu bagi Allah, dan Bahawa Sesungguhnya Allah Maha berat azab seksaNya, (nescaya mereka tidak melakukan kezaliman itu).



Apakah benar kalian hamba ALLAH? Tapi mengapa kalian menjadi hamba nafsu.

Menurut nafsu lebih dari mentaati ALLAH. Sanggup melampaui batas syara’ demi nafsu.


ALfurqan:43. Nampakkah (Wahai Muhammad) keburukan keadaan orang Yang menjadikan hawa nafsunya: Tuhan Yang dipuja lagi ditaati? maka Dapatkah Engkau menjadi Pengawas Yang menjaganya jangan sesat?


Duhai insan-insan yang masih dikashi ALLAH, sungguh belum terlambat untuk kalian bertaubat. Tuluskan cinta hanya untuk Allah semata. Yakinlah, Dia akan menggantikan cinta kalian kepada cinta yang lebih baik. Janganlah kalian berputus asa dengan rahmatNya.


assyu' ara:

97. " ` Demi Allah! Sesungguhnya Kami (semasa di dunia dahulu) adalah di Dalam kesesatan Yang jelas nyata,

98. " ` kerana Kami menyamakan kamu Dengan Tuhan sekalian alam;




Sahabatku,

Dekatilah Allah melalui solahmu.


Ceritakan segalanya kepada ALLAH dalam sujudmu.


ALLAH mendengar rintihan hatimu.


Ikhlaskan hati mendekati ALLAH bukan kerana mengharapkan pujian manusia mahupun ganjaran dunia.

Perindahkan hubunganmu dengan tahajjudmu dinihari.


Perhatikanlah kata-kata ALLAH terhadapmu melalui firmanNya, Alquran. Perbanyakkan taubat dan zikirmu.


Tapi bukan bermakna kita meninggalkan urusan duniawi kita.


Keimanan yang kita hajatkan dalam diri kita adalah keimanan yang mampu melawam panggilan hawa nafsu yang dibisikan syaitan.


Bukan sekadar menjadi manusia yang tahu solah 5 waktu tapi dalam solah fikiran dan roh mengingati ALLAH.


Kenalilah ALLAH, kamu pasti akan menjumpai yang ALLAH cukup untuk menaungi hati kita yang selalu lara.


Kalau syaitan seringkali memainkan peranan minta kepada ALLAH tetapkanlah hati.


Hati kita milik ALLAH, ALLAHlah yang memberikan petunjuk, ALLAH yang memalingkannya dari kebenaran.


Bukan kuasaku untuk membantu menguatkan hatimu sahabatku tetapi ALLAH.


Ya ALLAH jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya kepadaMu, agar bertambah kecintaanku kepadaMu.


Ya Muhaimin, jika aku jatuh cinta, izinkahlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut kepadaMu agar aku tidak terjatuh ke dalam jurang hawa nafsu.


Ya Rabbana jika aku jatuh cinta, jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling daripada hatiMU


Ya Rabbul Izzati jika aku rindu, rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalanMu.

Ya ALLAH jika aku menikmati cinta kekasihMu, janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirMu


Ya ALLAH, jika aku jatuh cinta pada kekasihMu jangan biarkan aku bertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepadaMu.


Ya ALLAH, jika Kau halalkan aku merindui kekasihMU, jangan biarkan aku melampau batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya padaMu..

Ya ALLAH, tetapkan lah hatiku padaMu,

tetapkanlah cintaku padaMu,

tetapkanlah rinduku padaMu,

tetapkanlah keimananku padaMu,

peliharalah aku dari perkara yang keji dan mungkar.

Berilah aku kenikmatan beribadah kepada Mu


Aminnn

No comments: