Wednesday, February 17, 2010

Hidup ini sebuah perjalanan

Bismillahirahmanirahim.

Assalamualaikum wbt.

coretan ini coretan tentang perjalanan.

Dalam kehidupan terpulang kepada kita bagaimana kita mewarnai lakaran yang bakal kita tempuhi setiap hari.
3 hari perjalanan:
1. hari sabtu: sepang-nilai-kl sentral-terminal putra-uia gombak.
2. Ahad: Uia gombak-terminal putra-masjid jamek-pasar seni-dataran merdeka-masjid jamek-masjid negara
3. Isnin: masjid negara-pasar seni-terminal putra-uia gombak-sg pisang-uia gombak-kota raya-pudu raya-tanjung malim

3 hari yang cukup memenatkan. Malam sabtu bermalam di teratak @Raufa sufrina di uia.
Malam ahad bermalam di masjid negara selepas "task force: jom cegah zina" di masjid jamek.
Malam isnin sampai di UPSI.

Satu perjalanan yang bermula pada 13 Februari 2010. Bermula cuti sekolah sempena Tahun Baru Cina. Sahabat-sahabat serumah sudah mempunyai destinasi masing-masing naum aku masih berada di rumah. Tiada tempat mahu ditujui. Mesej dan panggilan kepada rakan-rakan tidak berbalas. Allah menguji agar aku berbaik sangka. Mereka masing-masing ada urusan yang perlu diselesaikan.

Sambil menunggu sahabat yang berpraktikum di sekolah berlainan tapi duduk di rumah yang sama, mereka masih bersekolah kerana hari ini merupakan hari sukan sekolah. Usai mengemas rumah dan barang-barang, aku membuat panggilan kepada adik junior yang berada di UPSI. Alhamdulillah, mereka sudi menerimaku untuk bermalam bersama mereka. Tidak lama selepas itu, satu mesej dari sahabat di UIA Gombak membalas panggilan yang tidak berjawab. Alhamdulillah. Di sana juga ada tempat untuk aku. AKhirnya aku menginap sementara di UIA Gombak kerana pada keesokannya hari ahad, aku perlu ke Masjid Jamek untuk program Task Force : Jom Cegah Zina bersama JAWI dan sukarelawan dari Karisma dan JIM serta LANDAS negeri Sembilan.

Pelbagai karenah yang dilalui sepanjang pengalaman.

Alhamdulillah.

Setiap apa yang berlaku dalam kehidupan seharian adalah ketetapan Allah dan yang pasti setiap ketetapan itu membawa kebaikan kecuali kita yang menolaknya.

"Aku tak punya siapa,

Aku hanya pengembara,

Yang menumpang kasih,"

Terima kasih buat semua sahabat yang sudi membantu aku. Hanya Allah mampu membalas jasa-jasa kalian.

No comments: