Tuesday, October 26, 2010

kisah seorang cikgu 1 dan 2

Assalamualaikum,

ini kisah tentang cikgu,

:)


Alhamdulillah, dapat mengajar sains dan kimia masa praktikal d smk **** ******, sep***, selangor.

Dalam masa yang sama kena jadi jaga kelas-kelas yang tak da cikgu.

Semua kisah baik-baik belaka.


cuma yang SATU ni.

Mengamuk.

Cikgu mengamuk.

Alkisah- masa tu kena jaga kelas pelajar tingkatan 3. budak kelas hujung. Sekolah ni ada trend sendiri, cikgu ada ke x, diorang suka "merayap" tak tentu pasal.


Hari tu, cikgu ni kena jaga kelas tu, kebetulan masa terakhir, budak-budak ni asyik merayap je. Cikgu ni pun amik tindakan, ambil beg-beg pelajar yang merayap tu.


Then da dekat nak balik, depa ni pandai pulak balik ke kelas. So depa ni nak beg depa balik. Cikgu tak nak bagi, sebab xbunyi loceng lagi. Depa ni mula-mula cool je, then mula pegang beg,

Mula-mula sorang je yang pegang, dan ada cubaan menarik beg tersebut.

lepas tu kawan-kawan dia 2 orang mula membantu. Ada la adegan tarik-menarik.

Cikgu ni mula-mula tu cool je, pegang beg macam biasa.

Then diorang tarik beg makin kuat.

Dalam hati cikgu " ni tak boleh jadi ni"

jeng...jeng...

nak tau apa cikgu tu buat...jom ikuti kisah selanjutnya




cikgu ni tak boleh tahan da...

Budak-budak boleh pulak nak rampas-rampas barang dari tangan dia.

Cikgu pun bangun dari kerusi...

Campak beg2 budak2 tu.

tolak meja, tolak kerusi...marah-marah.

Ha kan cikgu da mengamuk tu...


adeh, aku pun tak sangka, aku mengamuk sakan masa tu. Sampai kawan aku ngajar sebelah dengar aku mengamuk.

Berguguran jugak la air mata.

hahaha...tu dulu. masa praktikal

Kalau masa ni, dah tak ada hujan-hujan masa mengajar.

Tak dengar cakap cikgu memang akan kena.

Siap.

Jangan cabar saya.

That my fav statement :).


Jangan cabar saya, saya buat apa yang saya cakap.




kisah seorang cikgu 2

Budak-budak zaman sekarang.


sekarang ni jadi cikgu ganti KBH ERT.

Of course la budak-budak perempuan.

saya ni jenis "SAY NO TO GEDIK PEOPLE"

So i ignore those student that show their "kegedikan"

Sorry sebab saya memang tak suka.


note "kisah seorang cikgu 1" tu kisah anak-anak sekarang (*** anak-anak murid)


respect dengan cikgu agak kurang. Some of them, dah slow talk dengan saya.

I ask them, what they should do and dont.


Kat sekolah baru ni, saya mengajar PSK tingkatan 1.

Budak-budak lagi diorang ni. memang bising

Yang perempuan tetap dengan kegedikan dan lelaki dengan kebisingan dan tak reti dok diam.


Satu perkara yang saya memang tak suka.

They keep saying "perkataan sumpah seranah" even i'm in front of them.

If u are here, what will u do?


So saya sebagai guru yang membenci perkataan tak senonoh itu, tak kira lelaki or perempuan.

marker kat tangan jadi senjata.

memang mulut kena penampar dengan marker.

saya tak rasa itu ganas or salah. Sebab saya tanya dulu apa kesalahan mereka dan patut atau tidak saya mendenda mereka sebegitu.


Rakan saya lain ceritanya, pelajar lelaki ini menyebut sesuatu yangtidak elok d dengar. So action yang diambil, semua pelajar perempuan dipersilakan untuk mencubit mulut pelajar berkenaan.


alahai.

Orang kata kerja cikgu ni mudah.

Bagi saya tak.


Mereka bukan sekadar mengajar subjek masing-masing.

Kena fokus juga kepada mendidik.


Ada sebahagian pelajar lelaki tingkatan 1 dan 2 menghulurkan tangan untuk bersalaman dengan saya.

Then, i will told them that "awak dah bujang, xboleh salam dengan saya".


Hopefully they understand.


So kawan-kawan kat luar, yang ada anak-anak, adik-adik, Jom sama-sama didik mereka.


:)


P/S SEBARANG KOMEN DAN PENDAPAT AMAT DIALU-ALUKAN


No comments: