Saturday, October 8, 2011

Belukar kehidupan

Belukar kehidupan.

Semak samun.

Di dalamnya ada bermacam-macam.

Banyak kemungkinan boleh berlaku.

Dalam melalui liku kehidupan, hamba mengakui banyak yang silap.

Air mata mengalir tanpa disuruh.

Saya rindu.

Saya rindu.

Rindu saat berkejaran ke Masjid Assyakirin dan Masjid Negara.

Rindu mahu berulang alik ke KL Sentral.

Rindu mahu tiket KTM, LRT, Monorail, Bas, Kapal Terbang...

Tiket yang saban hari saya miliki.

Saya rindukan semuanya.

Itu peristiwa semalam yang amat saya rindukan.

Rindu pada Masjid Wilayah Persekutuan.

Saya rindukan semuanya.

Sahabat-sahabat saya berada di Janda Baik, Pahang. Kem Berambeh Sarawak 6.

Walaupun jauh, saya merasakan kebahagiaan di sana. Hanya yang terpilih akan menghadirinya.

Saya masih di sini, masih bertatih. masih meneroka ilmu yang ada di dunia ini.

"Never let yesterday use too much of today- Bob Proctor- JAngan biarkan semalam mengambil masa hari ini. JAngan suka merungut menyesal dan mengeluh atas peristiwa yang dah berlaku. Niat esuk untuk hidup penuh keimanan dan cari redha Allah dan betulkan kesilapan diri sendiri dan
berhenti mencari kesalahan orang melalui berita tv dan akhbar dan blog"



saya ambil kata-kata ini daripada facebook Prof Dr Muhaya.

Mengeluh.

Merungut.

Menyesal.

Hidup ini memang tidak seperti yang kita jangka, kadang-kadang perkara yang selalu kita beri peringatan pada diri sendiri, kadang-kadang itu yang Allah uji kita.

Sukar nak redha pada apa yang dah berlaku kepada kita.

Tapi jika kita melihat semuanya kerana Allah, kita akan redha dengan apa yang berlaku.

"Orang yang sebenar terpenjara ialah mereka yang terpenjara olehnnafsu dan berdada sempit disebabkan kurang keyakinan pada Allah. jika kita risau bererti kurang kebergantungan keoada Allah. Jom kuatkan keyakinan ada Allah dengan mencari ilmuOrang yang sebenar terpenjara ialah mereka yang terpenjara olehnnafsu dan berdada sempit disebabkan kurang keyakinan pada Allah. jika kita risau bererti kurang kebergantungan kepada Allah. Jom kuatkan keyakinan ada Allah dengan mencari ilmu"

ini juga saya petik dari laman facebook Prof Dr Muhaya.

Kita merasakan hidup kita sempit kerana kita tidak bergantung kepada Allah.

Kita tahu, kita sangat jauh dari Allah. Tapi mengapa kita masih melengah-lengahkan masa.

Maaf, saya hanya manusia biasa, masih mencari cinta dan redha Allah.

target kita ialah Allah. Serlahkan aura positif dalam diri kita.

Blog ini wujud kerana saya mahu berkongsi rasa. untuk peringatan di hari tua. Untuk meninggalkan kebaikan di dunia tika saya sudah bertamu di kuburan nanti.

Kita tahu kita memang belum jadi yang baik, tapi itu bukan alasan untuk mendiamkan diri.

Sahabat saya berpesan kepada saya, jangan riak melakukan kebaikan. maksudnya, jangan segan melakukan kebaikan dan teruskan melakukan kebaikan, jangan merasakan cukup melakukan kebaikan sehingga kita malu untuk berbuat baik.

berbuat baiklah, walaupun kamu merasakan kamu berlakon di dunia nyata, teruskan melakukan kebaikan. minta pada Allah ditetapkan dalam Iman kita. Inilah yang akan memelihara kita.

Minta maaf jika saya berlagak saya pandai, bajet bagus, tapi ini peringatan bersama.

pesan dari Ustaz pahrol, berbuat baik sehingga kamu penat untuk berbuat jahat.

No comments: