Friday, November 25, 2011

Hidup Ini sebuah perjalanan.

Ini Coretan lama saya. 17 Februari 2010.

Coretan ini coretan tentang perjalanan. Bacaan penuh di sini.

Dalam kehidupan terpulang kepada kita bagaimana kita mewarnai lakaran yang bakal kita tempuhi setiap hari.
3 hari perjalanan:
1. hari sabtu: sepang-nilai-kl sentral-terminal putra-uia gombak.
2. Ahad: Uia gombak-terminal putra-masjid jamek-pasar seni-dataran merdeka-masjid jamek-masjid negara
3. Isnin: masjid negara-pasar seni-terminal putra-uia gombak-sg pisang-uia gombak-kota raya-pudu raya-tanjung malim

3 hari yang cukup memenatkan. Malam sabtu bermalam di teratak @Raufa sufrina di uia.
Malam ahad bermalam di masjid negara selepas "task force: jom cegah zina" di masjid jamek.
Malam isnin sampai di UPSI.

Hari ini 28 zulhijjah 1432H.
Alhamdulillah.
Meneruskan perjalanan. Ini perjalanan saya di Sarawak.

Bergerak dari Sri Aman-Uitm Samarahan - UNIMAS Samarahan- Stesen Petronas (depan UNIMAS)- Semariang (Kuching)- Kampung Gita (Rumah Habib Muhammad bin Alawi Al-Attas) (Kuching) - Semariang (Kuching)- UNIMAS - Uitm - UNIMAS.

Alhamdulillah.
Bermusafir.

Perubahan perlu bermula dari diri sendiri barulah aura itu dirasai oleh orang disekeliling kita. Dan setiap perubahan itu diniatkan supaya istiqamah.

Syukran ya ukhti, Siti Aisyah, Nur Kartika, Syamiza, Yunizar, Dyg Zainab, Nur Asyiekin.

Syukran atas ukhwah yang dihulurkan. Syukran sudi menjadi sahabat hamba yang penuh dosa ini. Tatkala kita dihimpit dengan dosa semalam, menangislah dan kemudian, bangkitlah dengan keringat dan kudrat yang ada untuk berbuat sebanyak-banyak kebaikan. Allahurabbi.

Syukran kepada sahabat, atas pengisian hidup ini sebagai perjalanan.

Syukran buat co-pilot yang tidak jemu menjadi pembantu setia tatkala saya memerlukan bantuan mereka.

Alhamdulillah. USRAH MOBIL berjalan dengan baik. Terima kasih atas pengisian semua.

Syamiza - Nak berubah, Ilmu itu perlu dituntut, dan pastikan kita menuntut ilmu yang benar sumbernya.

Kartika - Konsert Maher Zain, Irfan Makki, Mesut Kurtis, sekitar konsert tempoh hari. Satu Stadium berselawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad saw.

Aisyah - (ini perkongsian semasa hantar aisyah) Ia berkaitan dengan redha. Bagaimana bila kita redha sepenuh hati dengan ketentuan Allah, dan kemudian Allah berikan gambaran serta merta dan lebih baik berbanding orang lain dapat. Allahurabbi. Mari sama-sama muhasabah diri.

Kak Yun - Mengenai pengurusan masa. (semoga maju jaya). dan pengisian dalam perjalanan menghantar kak yun, sekitar tentang jodoh. Sembang "orang tua" sebab yang lain semua adik-adik. Jodoh tu Allah akan tentukan. Kita usahakan, paling senang usahakan untuk menjadi terbaik dan terus memperbaiki diri.

"Kak Yun, kamek harap dapat orang yang mencintai majlis ilmu, dan berkejar-kejar untuk dapatkan ilmu dan sanggup berkorban apa sahaja untuk ilmu"

Kak Yun: "Aok, benar ya. Sebab ya kita perlu cari yang sekufu"

"Kelak kamek mesti rindu maok berjalan macam tok dengan kitakorang agik. Rindu maok jaulah. Rindu dengan majlis ilmu."

Dyg Zainab - AKHLAK. Syukran ya ukhti. kerana memberikan peringatan dan sahabat yang baik ialah sahabat yang berpesan-pesan kepada kebaikan. Dalam perkongsiannya, zainab menekankan bagaimana akhlak kita dengan sahabat-sahabat terdekat. Jika kita bersopan santun di hadapan guru-guru dan ajnabi, mengapa tidak berlaku sedemikian dengan sahabat-sahabat rapat kita. Dan dikongsikan lagi, Rasulullah saw, bercakap dengan nada yang perlahan dan lembut apabila bercakap dengan orang dihadapannya sehingga orang lain tidak mendengar perbualan mereka. "lembut dan perlahan". dan sekiranya orang itu tidak memahami, Baginda akan mengulangnya sebanyak tiga kali.

Asyikin - Tidak sempat berkongsi, terima kasih kerana kesudian bersama kami. (saya pernah bermalam di rumahnya 2 kali hehe)

Saya - Alhamdulillah. Berkenaan hijrah. Hijrah dari menjadi seorang pelajar kepada pengajar (bekerja) kerana di antara kami, saya sahaja yang sudah bekerjaya. yang lain masih berjihad menuntut ilmu. Perkongsiannya, bagaimana mahu istqamah dalam apa yang diperjuangkan. Semasa belajar kita mudah untuk menyertai majlis ilmu, usrah dan berprogram dan mengapa apabila bekerja menjadikan kerjaya sebagai penghalang untuk meneruskannya sedangkan sepatutnya ia lebih banyak membantu dari segi kewangan, kenderaan dan sebagainya.

Tunggukan sambungannya...




No comments: