Wednesday, July 8, 2009

PPSMI DIMANSUHKAN.....2012

Sememangnya langkah ini telah lama harus diambil sekaligus lebih ramai anak bangsa dapat diselamatkan. Keputusan kabinet akhirnya meluluskan untuk memansuhkan PPSMI sepenuhnya pada 2012. Desakan rakyat yang menginginkan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa melayu mampu menggugat dasar yang telah dimulakan pada awal 2003 ini. Syukur!

Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata pelaksanaannya bermula berperingkat mulai 2012 bagi Tahun Satu dan Tahun Empat, Tingkatan Satu dan Tingkatan Empat.

Beliau berkata, bagi Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Cina dan Tamil, pengajaran dan pembelajaran dua subjek itu akan dilaksanakan dalam bahasa ibunda masing-masing.

Serentak itu, katanya, kerajaan memutuskan pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggeris di semua peringkat persekolahan perlu dimantapkan lagi.

“Pelaksanaan keputusan Kabinet bagi pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik ini akan berkuatkuasa pada 2012.

“Ia bermula secara berperingkat dan perubahan ini tidak membabitkan tingkatan enam dan matrikulasi,” katanya pada sidang media khas bagi mengumumkan keputusan Kabinet itu di sini.

Bagi memastikan pelaksanaannya tidak menjejaskan pencapaian murid yang sedang mengikuti pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI), Muhyiddin berkata, pengajaran dan peperiksaan kedua-dua mata pelajaran terbabit akan dilaksanakan dalam dwi bahasa sehingga kumpulan terakhir PPSMI tamat pada 2014.

Kajian PPSMI sebenarnya mengecewakan sekaligus menunjukkan hasil kajian yang dilakukan bahawasanya dasar itu tidak pernah dilaksanakan seperti yang dihasratkan.

Harapan baru untuk semua. Jujurnya pengalaman memeriksa kertas peperiksaan kimia dan sains bagi sebuah sekolah kluster begitu memeranjatkan apabila masing-masing gagal untuk menjawab dan tidak memahami soalan. Belum lagi dilihat di sekolah luar bandar. Biarpun dasar ini dimansuhkan, seharusnya penguasaan bahasa inggeris kita dipertingkatkan dari semasa ke semasa sesuai dengan tuntutan zaman.

LINK BERKENAAN:

GURUOHGURU
SULUH HATI
KHAUTAR HILMYZ

No comments: