Sunday, March 15, 2009

Nak Tegur Sahabat Yang BerBuaT MAksiAt TapI risau SebAb saya ni bukaN nYa BaiK sanGaT




Assalamualaikum wbt...
tajuk tu adalah perbincangan borak-borak kosong kami...

agak menarik kan...
dalam bincang-bincang ada juga la scene mengumpat...
ni la yang aku malas berborak dengan dak-dak pompuan ni...

terjebak sikit...mengucap nurul...
alhamdulillah surah al humazah yang selalu aku baca mengingatkan aku...
terjemahan ayat pertama surah al humazah: celakalah bagi pengumpat dan pencela...

nauzubillah...aku cuba mengalihkan topik kami kepada perkara lain...

tapi agak tidak berjaya jadi aku pun ambil keputusan mendiamkan diri dan memuhasabahkan diri...

indahnya kan bila kita mengingati ALLAH, namun aku selalu alpa...

aku teringat lagi firman Allah juga ada menyebut, "lihatlah pada penciptaan langit dan bumi, nescaya kamu tidak akan melihat sedikit pun kecacatannya"

aku tak ingat yang Ayat Alquran nya..tp aku ingat terjemahan...


" eda, cantik tak kalau kita ambik gambar kat citu"
dialog bersama sahabat aku...

gambar yang aku maksudkan ialah ambil gambar berdekatan dengan pokok tapi background nya adalah langit dan pokok...
dapat gambarkan tak...gambarnya tak ada sebab tadi xbawak hp...

berbalik pada tajuk kat atas tu...
diorang ni sebenarnya tengah mengumpat sahabat-sahabat mereka yang terlalu rapat dengan dengan lelaki dan lelaki yang berlagak seolah-olah alim...

curi-curi dengar la sikit...tengah berfikir untuk cari hujah sebenarnya...



rata-rata mereka kata menyampah dengan orang-orang macam tu...
tapi depa kata tak berani nak tegur sebab nanti depa buat juga, tak buat hari ni tapi pada hari yang akan datang....

teringat kata-kata ketua aku pada pagi tu (dia ni banyak analogi la, nanti saya senaraikan ye, insyaALLAH)....

dia kata "setiap teguran dan kritikan yang saya berikan itu adalah untuk diri saya sendiri, jika saya tegur anda bermaksud saya tegur diri saya sendiri, saya akan cuba mengelakkan diri saya daripada melakukan perkara yang saya kritik itu'

saya cuba ulang perkara yang sama pada rakan-rakan saya semasa perbincangan tak rasmi tu,
tapi macam tak berhasil je...
tapi tak pe lain kali usaha lagi...
nampaknya kata-kata ketua saya tu masih tak masuk dalam hati...
sampai ke telingan then otak apstu terus stop kat situ...

kadang-kadang kita takut menegur rakan2 kita yang melakukan mungkar kerna bimbang kita sendiri akan melakukan mungkar itu...

aku pun pelik la...
kalau kita tak suka orang buat perkara tu mesti orang lain juga tak suka kita melakukan perkara yang sama kan...
analogi yang mudah tapi gagal dicerap...sebab hati ni kotor dengan dosa-dosa (saya tak terkecuali)...

apa pun sahabat-sahabat sekalian...
perbaiki diri anda...
sebenarnya manusia ini memang sukakan kebaikan...
tapi mereka masih dibayangi kenikmatan-kenikmatan sementara dunia...
lantas kerana harta mereka sanggup bergadai maruah Islam...

nauzubillah...minta kita dijauhkan dari perkara tersebut...

No comments: