Thursday, April 2, 2009

Assalamualaikum wbt..ari tuk suk ikit ati aku...

Assalamualaikum wbt...

ari tok aku mok klaka serawak jak...tek bok lekak kayo2 nangga blog cdak serawak..
nemu blog cdak fasi2 masa aku join kem kefasilitatoran asas (KFA) hjg thn 2008 ya tek..

mun mok tauk ya first aku join program cdak serawak selamak aku jadi orang serawak...
nang miak mancai rah sekolah dolok..xdi diat oleh cikgu....nang sik penah dipilih tok wakil apa2 pun...
balit dengan cerita KFA (sukati aku jak molah singkatan tok)..
sebenarnya aku tauk dari kwan aku pasla prog ya..masa ya aku masih di UPSI gik..
kebetulan aku balit serawak tarikh program ya..
jadi aku pun plan nak pergi la..kawan aku nok msj aku ya tek belajar kt USM nun, kmpus penang...
nak jadi cerita nya pasal kem ya..aku dpt tauk dari nya la...
kem ya dipolah sik jauh dari kampung telaga air...kpg kwn aku.
masa sekolah dolok sekali jak aku penah dtg cia..pg umah kawan aku...
rasa asing cikit la...on d way nk pegi kampung ya aku melimpas sekolah lamak aku...SMK (A) SHOAW...
dah kacak dh sekola ya..dah di cat baru...

balit dgn kem ya agik...jauh na aku ok melalut lok..
masa pergi kem ya aku pg ari khamis....
sebenarnya mak aku cam sik nyuruh aku..lgpun aku nang sik tauk apa2 pun pasla kem ya..yang aku pk cam kem yg biasa aku pergi la...
jadi aku nang ngembak T-shirt dan seluar ajak la...baju kurung sigek..
ya la kem nak jadi fasi nak, mest la mantap dari kem2 yang lain...

paduhal kem ya byk indoor aktiviti...xda outdor gilak..

okla aku nak cerita perjalanan aku dari berangkat di rumah sampe ke PLS..
aku kuar rumah dalam kol 10 giya la...sbb plan nk sampe ptg kt PLS..
"oo mak, aku nak jalan lok..kelak aku tipon umah mun ada apa2"
cam kasar jak nak aku kelaka dgn mak aku, tp nang budaya kmkorg jadi xda nampak kasar pun aku makei "aku"..
lekak ya aku nunggu van rah selekoh kampung aku...kpg Tambirat...berjalan la aku dari rumah ke selekoh..
mula bermusafir..
sampe rah kuching dalam kol 12 lebih..aku terus cari kasut sukan..sebab aku sik da kasut sukan...lekak beli kasut terus pergi masjid..
nak sembahyang jap...
lekak sembhyang aku lepak kat saujana jap...
makan tghari lapar bah...
masa aku makan ya ada makcik cina (a muslim) beloya dgn aku...
nya nanyak aku tok nk pg cne...
aku padah la aku nk pergi prog...
byk gik nak diloya dgnnya...pasal famili nya...nang peramah aku tok hehe (perasan jak ya)

dlm kol 2 giya (sampe juak lamak lepak ya...hui aku lepak sambil makan n baca buku)
aku pun turun ke debah saujana nak cari van pergi PLS..
aku pun xtauk cne tempat ya...urang padah sebelah IKMAS..
IKMAS pun aku x penah pg hehehe.
lekak dapat van..aku pun nait, duduk area belakang..
van xmok jalan selagi x penuh..
(mun aku tauk awal2 dah aku turun tadi..)
nunggu la aku dalam van ya..lamak juak...dekat nak kol 3 giya baruk jalan..
aku pun call cdak pendaftaran PLS gik bukak kuanter x..
nasib masih bukak...
aku sampe PLS dalam kol 5 camya..aher juak...

tanyak dgn kuanter pertanyaan cen tmpat nk daftr kursus...aku pun g daftr then amik kunci bilit...
aku pun pg ke bilit aku...mula2 cam pelik juak nangga tempat diam nya...laluan muslimin dan muslimat sama..
rupanya tempat diam cdak muslimin sama bangunan jak..cuma beza kaler pintu mun xsilap..di bhgi 2 la tempat ya..

masuk la aku ke bilit...
kakya nak pergi amik wudhu nak sembhyang asar..
kuar aku dari bilt then tutup pintu..nkdijadikan cerita...kunci aku lupak dalam bilt..
pintu bilit aku pun rusak..mun ditutp automatik berkunci...
aiyoo...tunggah la nembiak sapa2 yg lalu mintak tolong nunggah cdak pengurusan.
alhamdulillah...dpt bukak pintu then aku plu tukar bilit sbab bilit aku pintunya rosak..

sebenarnya ptg ya dah ada slot...taklimat dari cdak pasal kem dan penempatan kmkorg..
tp xpala xpenting gilak..
yg penting malam ya...
taklimat untuk program...

sebenarnya aku pergi sorang2 tok program tok..
xda member pun..jadi ikut jak la sapa2 aku rasa ok..mula dgn miak sebilit dgn aku...
kakya pande rapat dgn amirah dan khadijah..tetiba..xdala ALLAH dah takdirkan kmkorg bersahabat..

nak dijadikan cerita agik..selipar aku putus..aih gne tok bah..last2 nang makei kasut jak2 aku dlam program ya...mesti orang pelik...
mun berkasut xkna la aku nk makei baju kurung nak...
jadi berT-Shirt n trek jak la...poyo jak aku hahaha...orang lain kacak2 pakei baju kurung...
AKU TETAP AKU...:)

hui panjang juak dah nak di taip aku tok eh...teruskan membaca ok..
banyak juak nok di belajar aku dari program tok...
so far untuk pengisian , kredit tok semua fasi2 aku...
tapi sori la, aku ada juak tido masa sesi ceramah...xpat tahan bah..rasa nak tertutup jak mata tok aih...
kenal juak dgn nembiak2 lepas SPM, nembiak yg masih seklah...
x eran la mun aku tok berani kelaka, xkan la standard U masih xberani nak mengeluarkan pendapat nak...
so far aku memang bina kenyakinan tok kelaka depan orang rami..walaupun aku kelaka macam Formula 1..cayak x?
percaya la...aku kelaka cam peluru berpandu...or machine gun yang dah di set tok tembak secara automatik..xda noktah...
sapa pun xpaham...sampe ada penceramah nego aku pasal ya...but its ok..
jadi aku perlu la improve tok part ya...

dalam ngantok2 ya alhamdulillah aku ngapal nak pa dipadah oleh cdak penceramah...
slot abang naim aku tdo (sori la kamek ngantok glak bah..)
tapi masa pertukaran slot sebelum slot main peranan ya aku baca balit apa yang penting aku catat masa ceramah...
alhamdulillah hadam...hahah nang apa la...cam masuk exam jak..sebenarnya aku takut xpat jawab mun ditanyak pasal pengisian ya sebenarnya...
xla antap glak aku tido hehe..

apa yang aku paling suka ialah aktiviti main peranan..
peranan aku = buat tak tahu dan tak ambil tahutentang perbincangan dalam ahli kumpulan...
hmmm....berbeza dgn diri aku..biasa aku sangat meminati aktiviti ini...bincang dan discuss..minta pendapat semua orang...
tp aku perlu mainkan peranan aku, sian Am...nya jadi fasi bah...dik xpa, kitak dah dapat gambaran pertama ya bah...

banyak gik lah...tapi apa yang aku tangga dalam program tok...
rame orang mahukan ISLAM ya..tapi banyak cdak xtauk gne...
serawak masih kurang daie yang nolong masyarakat kita tok kenal ISLAm..
alhamdulillah aku dipilih untuk berhijrah...
hari tok, tok lah aku...CIK NURUL ASSARAWAKI...
sapa kenal aku tauk la perange aku tok...

walau apa pun..tok abang-abang dan kakak-kakak fasi...kredit tok kitakorang (bukan topup or reload..hehe kmk pun tgh pokai dah tok)

sebenarnya prog tok dah lamak dah...tapi aku terpangil tok nulis lekak aku nemu blog-blog "bekas" fasi aku rah PLS ya...

maksih tok ktkorang...makanan rah cia nang nyaman..kelak mun ada prog kt PLS kompom kamk dtg...hehe

x rugi bah...

2 comments:

arrijal said...

panjangnyer... tak pham plak tu..

hukhuk..

Nurul S Othman said...

hehehe...mari belajar bahasa sarawak