Tuesday, April 14, 2009

Hidup ini adalah menjadi HAMBA.


Hidup ini adalah menjadi HAMBA.

terus menjadi HAMBA

terus menjadi HAMBA

Mari Menjadi HAMBA. Itu adalah moto website saya ini. Malah, moto itu saya gunakan semenjak dari era blogspot lagi.

Biasanya, manusia memandang perkataan hamba ini dengan perkataan yang hina. Tetapi saya, mengajak pula menjadi yang hina ini.

Kenapa saya nampak tentang HAMBA ini? Apakah yang istimewa menjadi hamba?

Saya telah mengajak anda, semenjak dari era blogspot, hinggalah ke website ini, berjalan membicarakan seputar perihal kehidupan, dan sesekali, kita menyentuh mengenai kematian. Tidakkah anda merasakan, setelah kita mengetahui dari mana kita didatangkan, kenapa kita didatangkan, dan ke mana kita akan pergi, maka kita akan melupakan semua itu, dan terus hidup macam sebelum kita mengetahui soalan-soalan itu? Adakah anda merasakan, kita bisa tidur senang, apabila kita telah mengetahui yang mati itu pasti, serta segala amalan di dala kehidupan ini akan dihitung ALLAH, dan kehidupan ini adalah ladang kepada akhirat kita?

Ya… Jika saya, hati saya tidak mungkin tenang. Tidak mungkin untuk saya membiarkan semua itu berlalu ibarat angin sahaja. Saya perlu membuat satu resolusi. Maka, setelah saya berfikir semula, berputar-putar mencari solusi, maka saya kembali ke titik mula. Yakni tujuan kenapa kita didatangkan ke dunia.

“ Tidak sesekali KAMI menciptakan jin dan manusia itu, melainkan untuk beribadah kepada KAMI” Surah Adz-Dzariyat ayat 56.

Ya… menjadi HAMBA. HAMBA kepada Yang Maha Segala-galanya. Menjadi HAMBA kepada Pencipta HAMBA, yang memegang rezeki kita, yang mengatur segala kehidupan kita, yang menghitung segala amal kita. Barulah hati itu bisa tenang.

Adakah rugi kita menundukkan diri menjadi HAMBA ALLAH S.W.T.?

Saya menggeleng kepala. Pada saya, saya tidak pernah rugi apabila menjadi HAMBA ALLAH S.W.T. Saya ada tempat 25 jam sehari untuk saya mengadu, tanpa DIA rasa jemu dengan saya. Saya ada ALLAH untuk menjaga saya setiap masa. Saya ada ALLAH untuk meringankan segala masalah saya. Saya ada ALLAH untuk itu, saya ada ALLAH untuk ini….


Peranan saya mudah, sebagai HAMBA ALLAH, saya hanya perlu meninggalkan apa yang ALLAH larang saya buat, dan saya perlu melaksanakan apa yang ALLAH suruh.

Saya pernah mendengar orang mengeluh.

“Banyak sangat benda yang ALLAH larang tu.”

Saya tersengih mendengar bicara itu. Guru saya pernah berkata,

“ Perumpamaan benda yang haram di dunia ini, adalah ibarat sepohon khuldi, berbanding dengan segala nikmat yanga ada di dalam syurga yang luasnya tak terjangka dan tak terkira itu”

Menjadi HAMBA susah? Itu hanya alasan. Alasan hanyalah hijab untuk kita melihat jalan keluar yang sebenar.

Sedangkan, menjadi HAMBA, taat kepada ALLAH dan segala perintahNya, adalah satu-satunya jalan keluar untuk kita mendapat ketenangan, dunia dan akhirat. Kita tidak akan takut bila membicarakan tentang kematian apabila menjadi HAMBA, bahkan, mungkin akan merindui kematian jika kita benar-benar menjadi HAMBA. Kita akan teguh, dan tidak mengalah dengan kelemahan kita, bahkan mungkin kita akan jadi berkali ganda kuat dengan keyakinan kita apabila kita benar-benar menjadi HAMBA.

Kerana ALLAH itu tidak akan pernah mempersia-siakan hamba-hambaNya.

Percaya?

Mari kita teliti beberapa ayat Al-Quran bersama-sama,

“ Barangsiapa yang bersyukur, maka AKU akan tambahkan untuknya(nikmat), baragsiapa yang kufur, ketahuilah bahawa azabKU adalah amat pedih” Surah Ibrahim ayat 7.

“ Dan ingatilah AKU, maka AKU akan mengingati kamu, dan bersykurlah kepadaKU, dan jangan kamu kufur” Surah Al-Baqarah, ayat 152.

“ Berdoalah kepadaKu, nescaya AKU akan perkenankan” Surah Al-Mu’minun ayat 60.

“ Barangsiapa yang bertaqwa kepada ALLAH, ALLAH akan memberikannya jalan keluar, dan memberikannya rezeki dari arah yang dia tidak sangka… Surah At-Talaq, ayat 2-3.

Jika hambaKU bertanya kepadamu(wahai Muhammad) tentang AKU, sesungguhnya AKU adalah amat dekat, aku menjawab permintaan yang diserukan kepadaKU jika mereka menyeru, maka terimalah segala arahanKu, dan berimanlah kepadaKu, agar mereka beroleh kebenaran” Ayat 186 Surah Al-Baqarah.

Siapa yang kata rugi menjadi HAMBA…



sumber: http://ms.langitilahi.com/hidup-ini-adalah-menjadi-hamba/comment-page-1/#comment-438

2 comments:

Izzan Fahat said...

sntsa mengenangkan kifarah dosa2 ms lalu... takut skli memikirkannya.

Hamba Ilahi said...

bila terkenang akan kekerdilan diri yang lemah dan hina, ana rasa macam nak bertaubat sentiasa.

menjadi hamba!!!!!!!!!
lebih nikmat kalau bijak membawa diri mengikut landasan yang betul.

berfikir akan larangan secara rasional dan realistik