Wednesday, April 15, 2009

Bagaimana mahu belajar bahasa sarawak (dialek Sarawak)

Assalamualaikum wbt...

terimakasih cikgu arif bertanya...nak jawab kat shoutbox tapi x muat...sebab jawapan panjang sangat..

kaedah nak belajar dialek sarawak?
mudah sahaja..
baik saya mulakan cerita dari sahabat-sahabat saya di matrikulasi..
di matrikulasi majoriti adalah pelajar sarawak dan sabah...
sebahagian rakan-rakan saya yang sabah boleh menggunakan dialek sarawak.

beberapa perkara yang akan memudahkan kita belajar dialek sarawak ialah:
- berada dalam masyarakat yang menggunakan dialek sarawak
- cuba mulakan menggunakan bahasa sarawak dengan yang mudah seperti kata ganti untuk saya-kamek, awak=kitak..
- beranikan diri mempraktikan apa yang kita dengar, lambat laun kita akan mudah paham..
- dialek sarawak boleh dikatakan seperti dialek2 lain cth dialek kelantan, tetapi kita sudah biasa mendengar dialek kelantan menyebabkan kita mudah paham apa yang mereka cuba sampaikan...
- kalau nak belajar dialek sarawak kena banyak bertanya...
- selain dialek sarawak, di sarawak ada pelbagai kaum seperti iban, melanau, bidayah, dan sebagainya dan mereka mempunyai dialek tersendiri...saya sendiri kadang-kadang tidak paham
jadi memang kena bertanya la dengan mereka yang ada di tempat cikgu bakal posting itu..

itu je kot perkongsian saya,,,
dan yang akan datang...
mungkin lebih banyak entri saya dalam bahasa sarawak dan InsyaALLAH saya akan sekalikan dengan terjemahannya dalam bahasa melayu standard..

apapun cikgu arif, selamat belajar bahsa sarawak..
mun mo praktis kelaka boleh jak tanyak dengan kmk or muhammad(rakan exco kitak juak)
(kalau nak praktis bercakap boleh je tanya saya or muhamad (rakan exco awak juga))

6 comments:

Hamba Ilahi said...

kamik pun mau kelaka sarawak gak!!!!

puterinurzahra said...

hahaha..laju na jak miak tok reply entri aku eh...
oo din study gik aie..on jak2 keja nya tok eh...

i love dialek sarawak very much...huhu

Cikgu Arif said...

Terima kasih diatas perkongsian ini. Kalau perasan ada sebuah buku baru "Jom ke Pedalaman" kat koupsi libry. Penulis berkongsi pgalaman mengajar di pedalaman. Teringin juga nak beli, tapi duit selalu x cukup (RM28). Banyak pkr yg perlu dipelajari kalau dh sampai ke tempat org. Bhs adalah medium utama yg mhubungkan kita dgn psekitaran.

Apapun kamek cuba... barakallah.

puterinurzahra said...

betul tu cikgu arif...
macam ade hati nak posting sarawak je hehe...

betul2...kalau dah kuasai bahasa kita boleh bersama dengan masayarakat setempat..

klau xpaham bahasa jadi la macam PPSMI..
oppss hehe....xpaham bahasa then isi pelajaran pun xleh nk hadam...alahai..

bilamasa said...

wuiii...bestnya sitok ada kelakar sarawak juak ka...hehe..kelak empunya blog tok mola kamus bm sarawak vs bm standart...hehe

puterinurzahra said...

tetibe rasa semangat nak wat entri sarawak...
:)