Tuesday, April 14, 2009

MENANGIS LAGI...Hati Ini ingin menangis...tapi...bagaimana

Assalamualaikum wbt....

semalam aku call mak aku, tapi abang aku yang angkat...mak aku tengah wat keje dia...bapa aku pula g surau...

aku pun xtau nk borak pe ntah dgn abang aku...then aku bgtau kat dia nanti aku call balik...

aku pun call kakak aku pula...

aku: assalamualaikum...oo kak pa polah ya?

kakak: wsalam nangga tv...ape tek?

aku: xda tepon ajak..aku tepon mak tek tp nya gk da keja..kaktok teponnya balit..kitak tek pe kabar?

kakak: chat jak..

aku: oo kak bena ka ada cikgu baru rah sekolah darat ya? izah ada cite...nya madah abg ani? na ka?

kakak: aok ade...5 orang...sume cikgu laki...

aku: ooo cdak maktab praktikum ya nak....

bla2..pot..pet..pot..pet...

aku: k la kak, aku tepon mak lok...

.......

aku: assalamualaikum...mak

mak: komslam...ape tek?

aku: tepon jak..ktk pe kabar tek?

mak: chat jak...ari tok xda jemaah kt umah..bapak ko pg masjid..

aku: ooo...xda urang la di rumah ya...tak dgn jaha jak la..

mak: aok..esok ade gik jemaah...ari tuk op kejap..

aku: sapa juak dtg rumah mak?

mak: bla2...pot..pet...pot...pet..

aku: sapa ya mak...xkenal ku (hehe..aku memang xkenal sgt org)

mak: ( mak aku explain dgn panjang lebar)

aku: nangga muka kenal aku kali...

mak:ape gik tek...?

aku: dolah ade pulang rumah mak (dolah=adik aku)

mak: marek (hari ahad) ada nya pulang..kakya balit cnun gik keje..lom dak terimak giknya ya...

aku: nya xda mohon apa2 keje lain ka mak?

mak: lom..

aku: nya ya nang...gik nk main2 juak..maka dirik dah besar..

mak: dah ada dh padah dgn abg ko, suruh beli tiket raya ya..

aku: oooo bgs la...sapa madah izah ka?

mak: xda la...kakak ko madah...

aku: ooo izah la madah dgn maknya ya..

mak: apa gik nk d tnya tek?

aku: xda pa gik...mak, kim salam kt bapak kelak..

mak: aok..

aku: k la mak assalamualaikum...

....

lepas sikit kerinduan...

tapi still rasa nk balit kampung ...


rindunya kat mak aku...

xpa..raya kelak aku balit beli barang tok cdak..

debah tok ada sedikit coretan yang aku culik dgn kebenaran dari tuan pun blog...makseh shorab..

aku harap..aku dan famili aku sentiasa dalam redha ALLAH..

sentiasa dipelihara iman dan taqwa...

hadiah dan kurniaan paling berharga dari ALLAH

iaitu nikmat ISLAM..

yang tidak akan boleh dicari ganti dengan pa sekali pun...

teringat dengan baju yang ada tulis " SAYA SAYANG MAK SAYA"

nanti aku ak beli satu...tok diri aku dan untuk adik aku satu...

pakai masa yang sama depan mak...oppss nanti bapa aku jeles pulak..

ade x baju yg ade nama " SAYA SAYANG AYAH SAYA"

baru fair kan..kan..kan..


MENANGIS LAGI

Dalam sujud terakhir solat
Diri menangis lagi
Tatkala dugaan terus melanda diri
Menangis rasa berat terima dugaan
Namun diri akui lumrah kehidupan
Arah kejayaan dan keberhasilan

Menangis lagi
Jiwa halus makin dirasakan
Persis selembut angin mendayu
Tika jiwa makin kelam
Hati syahdu mata mengalir airmata
Terasa panas airmata bercucuran
Bukan dipaksa tapi sendiri begitu
Diri menangis tanda syukur

Bila masanya
Akur lagi dugaan masih ada
Diri usaha tandanya sabar
Paling utama adalah ujian Allah
Hamba redha ketentuan Ilahi
Allah menguji kita
Maha Penyayang dan Maha Pengasih
Alhamdulillah

Aku bah (1.4.09, 10.15pm)

sumber: http://bilamasa.wordpress.com/2009/04/13/menangis-lagi/#comments

1 comment:

Hamba Ilahi said...

sedihnya tahu tak kamu dah buat jantan yang selalu menangis ni menahan air mata di kelopak...
aku rasa macam nak g toilet kejap bab kat cni ada khairil sedang wat asgment.

papun banyak bersabar u mencatur kehidupan ini.segalanya pasti lebih baik k.